| Home  Blogs Help Search Login Register  
« previous next »
Pages: [1] Print
Author Topic: Hvordan starter man en 2,2 Morena bedst  (Read 3317 times)
Fairhansen
Guest
« on: October 11, 2009, 02:03:51 pm »

Hvordan starter men en iskold 2,2 motor der har stået stille nogle uger - er der nogle der har noget erfaring?

Skal speedern vippes 2 gange før start eller noget andet?

Billen kører ikke meget og jeg har ikke lige fundet løsningen på en hurtig start.
Logged
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 2822



WWW
« Reply #1 on: October 11, 2009, 07:36:42 pm »

Min erfaring er med enkeltkarburatoren er at der kondenserer en del benzin i manifolden når bilen er kold. Det kan man ikke starte eller køre på, så chokeren er nødvendig. Den skal have halv choker og lidt speeder uden at pumpe den. 2 gange vip med speederen på kold manifold vil nok blot lave en pøl benzin under karburatoren som kun langsomt bliver suget ud af den kolde manifold, hvor det vil klæbe til kanterne.

/Anders
Logged

'82 Murena 2.2 prep 142
'01 Grand Espace 24v
'08 Smart Fortwo 0,8 cdi
Fairhansen
Guest
« Reply #2 on: October 12, 2009, 07:54:16 pm »

Den kombination har jeg ikke prøvet  Smiley så det skal prøves - tak for budet.
Logged
krede
YaBB God
*****
Posts: 1166



« Reply #3 on: October 13, 2009, 02:58:01 pm »

Det man gør er at man starter den ISKOLD... og så er det vigtigt at man kører DIREKTE ud og giver den FULD GAS!!!så HURTIGT som muligt!!  Wink.... (satire!!!..)
Logged
Fairhansen
Guest
« Reply #4 on: October 13, 2009, 09:46:04 pm »

Ja man kan næsten se det næste indlæg - min motor er stået af Shocked
Logged
KiJa
Sr. Member
****
Posts: 116



« Reply #5 on: October 15, 2009, 03:35:37 pm »

Har prøvet Anders forslag med "halv" choker, og det virker ikke på min.

Til gengæld hvis den får "fuld" choker til start, springer den igang inden jeg kan nå at sige: "Murena" (det plejer jeg så ikke at sige, men blot starte den), men jeg skal så hurtigt skubbe choker ned på "halv".

Jeg ved ikke om min kaburator måske ikke står helt rigtigt, men har ikke problemer med at starte, og kørte 13 km/l i snit med blandet kørsel i sommerferien, så har en ide om det ikke er helt galt.

Logged
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 2822



WWW
« Reply #6 on: October 15, 2009, 06:03:38 pm »

Med 13 km/l står den rigtig fint! Det er meget flot. Jeg kan ikke kalde mig ekspert da det er et års tid siden jeg selv havde enkeltkarburatoren på og jeg har egentlig aldrig fundet ud af at starte den nemt. Derimod er det ret nemt med mine Weber'e, men jeg havde også en lille vacuumlæk som muligvis gorde det sværere.

Nye tændrør, tændspole og rotor/fordelerdæksel kan i øvrigt også hjælpe!

/Anders
Logged

'82 Murena 2.2 prep 142
'01 Grand Espace 24v
'08 Smart Fortwo 0,8 cdi
KiJa
Sr. Member
****
Posts: 116



« Reply #7 on: October 15, 2009, 06:22:53 pm »

I forbindelse med udskiftningen af min udstødning, fik den ny olie, oliefilter, tændrør og luftfilter (det gamle var sort Angry medens det nye Simoen filter var gult Grin) det kunne jeg godt mærke.

Da det nu var en "ny/brugt" bil skiftede jeg de dele, så ved jeg 100 hvornår den skal have næste gang.

Den kører som en drøm og som Anders skriver så smiler man når man kører i en Murena, og jeg synes ikke smilet er blevet mindre siden jeg fik den  Smiley
Logged
Fairhansen
Sr. Member
****
Posts: 130


« Reply #8 on: November 01, 2009, 08:38:31 pm »

Efter flere forsøg er start-løsningen på min Morena, fuld choker og lidt gas - bilen kører sjældent så det tager tid at lave forsøge Smiley

Mvh Henrik Hansen

Logged

Murena 2.2 1982 - Renault Laguna 2012 - BMW K1300R 2013
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 2822



WWW
« Reply #9 on: November 02, 2009, 06:15:54 am »

Efter flere forsøg er start-løsningen på min Morena, fuld choker og lidt gas - bilen kører sjældent så det tager tid at lave forsøge

Hvis det virker hver gang er det jo perfekt! Smiley

/Anders
Logged

'82 Murena 2.2 prep 142
'01 Grand Espace 24v
'08 Smart Fortwo 0,8 cdi
Pages: [1] Print 
« previous next »
Jump to: