|
|
|
Fairhansen
Guest
|
|
« Reply #18 on: April 28, 2009, 10:33:46 pm » |
|
Så er jeg med i "klubben" af Matraer der bruger overhalingslyset som kørerlys - det ser godt ud med klapperne ned og man bliver set Nyt spørgsmål til de kloge - jeg har lige kørt i mørke og brugte klaplygterne men så er alle 4 lys tændt - er det også sådan på jeres Mvh FairHansen
|
|
|
Logged
|
|
|
|
Jon Weywadt
YaBB God
Posts: 1002
|
|
« Reply #19 on: April 30, 2009, 09:27:32 am » |
|
Så er jeg med i "klubben" af Matraer der bruger overhalingslyset som kørerlys - det ser godt ud med klapperne ned og man bliver set Nyt spørgsmål til de kloge - jeg har lige kørt i mørke og brugte klaplygterne men så er alle 4 lys tændt - er det også sådan på jeres Mvh FairHansen Med overhalingslyset mener du fjernprojektørerne som sidder ved siden af positions-/blinklyset? Med frøøjnene oppe og lyskontakten drejet 2 klik, så tændes fjernlyset i frøøjnene hvis du drejer lysarmen ned. Hvis du samtidig har trykket på den nederste trykknap til venstre på instrumentbrættet (den med fjernlyssymbolet) så lyser alle fire lygter. Hvis du skifter til nærlys, så slukker fjernprojektørerne også. Man kan ikke køre med nærlys og samtidig have fjernprojektørene tændte. De kan så kun aktiveres som overhalingsblink. Med mindre du modificerer kredsløbene. På min Murena er der installeret en trykknap, som klapper frøøjnene op og tænder for dem, som kørelys. Det uden at der er tændt for andet lys. Det er lovligt til kørsel om dagen, man skal bare huske at dreje lyskontakten for at få baglygterne tændt når det bliver mørkt. Jeg har tænkt mig at modificere kredsløbet yderligere, så kørelyset tændes når tændingen slås til. Men jeg har også tænkt mig at sætte LED lygter på som kørelys, så jeg slipper for at have frøøjnene oppe altid.
|
|
« Last Edit: May 06, 2009, 03:14:52 pm by Jon Weywadt »
|
Logged
|
Matranaut par excellence
|
|
|
Lennart Sorth
Administrator
YaBB God
Posts: 832
WWW
|
|
« Reply #20 on: May 04, 2009, 07:09:03 pm » |
|
Hvis du skifter til nærlys, så slukker fjernprojektørerne også. Man kan ikke køre med nærlys og samtidig have fjernprojektørene tændte.
Det kan lade sig gøre - og jeg ved at Roy Gillard har en opskrift. Visse biler har imidlertid altid kunnet dette - bl.a. min egen. Jeg er blevet fortalt at de oprindelig belgiske biler havde denne modifikation - samt glas indsat i acrylet foran projektørerne: http://www.matrasport.dk/Gallery1/Events/20020814_photosession/Med/p8140077.htmlPå min bil skal der blot være positionslys på, så kan jeg med nederste knap på instrumentpanelet tænde og slukke for projektørerne - helt uafhængigt af om jeg har nær/fjernlys eller overhalingslblink på. Det betyder jo så at overhalingsblinket ingen funktion har, hvis projektørerne allerede er tændt, hvilket er årsagen til at jeg har tænkt på løsningen med serie/parallel forbindelse eller thyristor styringer. At montere helt separat kørelys som skjulte LED'er i en af de eksisterende lygter er en anden smart løsning, hvis det ser ordentligt ud. /Lennart
|
|
|
Logged
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fairhansen
Sr. Member
Posts: 131
|
|
« Reply #28 on: October 17, 2010, 05:03:20 pm » |
|
Læst over 5000 gange - der må være andre end Matra folk der bliver sendt på denne side evt via goggle. Tiden er moden til at indkøbe sidste nye skrig i led pære - http://www.matronics.dk/Kategori/Biler/Lygter-og-Paerer/12V-LED-Paerer/BA15D- er der nogen der ved om det er en BAY15 fatning i en Murena? Jeg er selvfølgelig åben for advarsler og gode råd før jeg bruger 2 x 169 kr på et par pærere men jeg er træt af at når jeg glemmer at slukke lyset (overhalingslyset i kofangeren) så flyver al strømmen ud af batteriet (flinke mennesker skubbede mig i gang ved Randers regnskov i går ) VH Henrik Hansen
|
|
|
Logged
|
Murena 2.2 1982 - Renault Laguna 2012 - BMW K1300R 2013
|
|
|
|