muccax
Full Member
Posts: 86
|
|
« on: June 24, 2008, 03:57:13 pm » |
|
hej der er meget snak om ny motor ,,,, jeg tænkte på om en toyota mr 2 motor kunne bruges ,,,, er der nogen der ved noget om toyata mr 2 der kan hjælpe ... jeg har ikke noget i mod 205 gti motoren ,,, men de er aldrig tætte ,,, spiler altid olie .... jeg har selv xantia .... så jeg ved hvordan de er ; mvh otto
|
|
|
Logged
|
|
|
|
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
Posts: 3188
WWW
|
|
« Reply #1 on: June 24, 2008, 05:16:26 pm » |
|
Ny motor giver alle mulige problemer, men kan være et spændende projekt, hvis man har tiden og pengene. Hvis du pakker din 1.6 motor om bliver den også tæt. En af mine venner laver en del Espace'r, hvor motorerne nu efter 10-15 år også bliver lidt trætte i pakningerne. Han skifter selvfølgelig alle pakdåser, men derudover bruger han siliconepakning over det hele. Dét holder faktisk. MR2 har vist gearkassen i den modsatte side, så den er nok et dårligt valg. Og hvorfor så ikke renovere en hel MR2? De er da til at få fat i i nogenlunde stand for rimelige penge, og den er da i hverttilfælde også en typisk 80'er-bil. Men ellers vil jeg sige - bliv ved 1.6'eren. Det er mit indtryk at det er en rigtig god motor, der er billig at holde kørende med reservedele. Hvis man vil have mere 'power' kan den tunes med en anden knast. Det var hvad jeg kunne for 5 øre
|
|
« Last Edit: June 24, 2008, 05:25:45 pm by Anders Dinsen »
|
Logged
|
1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142 2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah
Used to own: 2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v 1997 Renault Matra Espace 2.0 8V 1987 Renault Matra Espace J11 2.2
|
|
|
muccax
Full Member
Posts: 86
|
|
« Reply #2 on: June 24, 2008, 05:33:39 pm » |
|
|
|
|
Logged
|
|
|
|
|
Waldo
Sr. Member
Posts: 187
Diesel power :o)
|
|
« Reply #4 on: June 24, 2008, 08:53:58 pm » |
|
hmm... ny motor? Spændende Jeg valgte, som du måske har læst andet steds, at udskifte min 1.6 motoren... var bestemt ikke overvældet af motorkonstruktionen! Den er formentlig ligeså god/dårlig som så mange andre motorer udviklet i 60'erne og 70'erne. Hvis jeg var dig, ville jeg kigge efter noget forholdsvis nyt, meget gerne med indsprøjtning. Derudover så overvej om den pågældende motor har været brugt i en forholdsvis lille bil? (i så fald er der god chance for den kan være i Murena'en) Hydraulisk kobling er også et plus Jeg overvejede tidligere i foråret at finde en Mitsubishi FTO motor (V6 med tiptronic, så slipper man også for bøvlet med gearskitet). Bilen findes kun som japansk hjemmemarkeds model, men er importeret til UK og kan findes til særdeles fornuftige priser derovre (£1-2.000). En ret kompakt motor der findes i 2 versioner (168hk eller 197hk). Hvis ellers man har mod på at satse blod, sved og tårer tror jeg det kunne være et super projekt! http://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_6A1_engineGenerelt er det vist kun fantasien der sætter begrænsninger... og så lige økonomien, tiden, evnerne og statens bilinspektion
|
|
|
Logged
|
|
|
|
Bagheera Lars
Sr. Member
Posts: 170
|
|
« Reply #5 on: June 24, 2008, 10:59:11 pm » |
|
Al ære og respekt til jer som gerne vil forbedre, og ombygge jeres Matraer. Det stikker mig dog dybt i hjertet, når man flår bilens originale franske hjerte ud, for at erstatte det med ny japansk/ italiensk eller anden fremmed teknik. Man erstatter jo heller ikke motoren i sin Ferrari med japansk højteknologi!!!!. Selvom Ferrarimotorer absolut ikke er de mest driftsikre.... Vælg tuning med teknologi inden for egne rækker( 205 GTi osv.). Det bevarer lidt af den oprindelige herkomst. Mht. 1,6 motoren, så er det noget af det mest driftsikre der findes. Nuvel... det er en gammeldags og simpel konstruktion. Men den kan tåle at få tæsk, mange timer i træk. Har kørt min Bagheera ( samme motor, Blot 1442 ccm. 4-trins gearkasse) til Holland, 10 timer i træk, med 5.500 o/min..... Ingen problemer. Men selvfølgelig skal de passes og plejes som alle andre motorer. Den originale 1,6 motor kan hved hjælp af turbo-tuning køre fornuftigt med omkring 160 hk. Vælger man evt. en MI16, er 200 hk. inden for rækkevidde. Hvem har brug for mere i en gammel bil fra starten af 80érne. Jeg vil dog til enhver tid glæde mig over en flot Matra...ombygget eller ej, og ønsker jer held og lykke med evt. ombygninger. Lars Tjørnelund
|
|
|
Logged
|
M 530 LX 1972, Bagheera 1 S 1976, Rancho 1978
|
|
|
|
muccax
Full Member
Posts: 86
|
|
« Reply #7 on: June 25, 2008, 09:04:37 pm » |
|
hej jeg havde læst at en 1.6 l motor ikke var værd at tune ..... jeg tænkte kun på at finde en anden motor fordi den ikke kunne tunes ...... men min mening om franske motor ,,, og her kan jeg kun snakke om citroen ,,,, har kørt bx zx xantia ..... siden 93 ..... og de har alle spildt olie ...... har haft en enkelt honda accord ...... ikke en dråbe olie spild ,,,,,,,,, og jeg mener at lotus og tvr også bruger toyota motor i nogle af deres modeller ...... jeg elsker franske biler ,,,,,, men tror det er nemmere at tune en toyota honda subaru mitsubitsu mvh otto
|
|
|
Logged
|
|
|
|
muccax
Full Member
Posts: 86
|
|
« Reply #8 on: June 25, 2008, 09:31:10 pm » |
|
|
|
|
Logged
|
|
|
|
|
|
muccax
Full Member
Posts: 86
|
|
« Reply #11 on: June 27, 2008, 12:51:47 pm » |
|
|
|
|
Logged
|
|
|
|
|
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
Posts: 3188
WWW
|
|
« Reply #13 on: June 27, 2008, 02:00:25 pm » |
|
Og det 100% korrekt hvad du har hørt... en 1.6 murena yder allerede omkring 90 hk.. hvilket er ganske meget for en ældgammel stødstangs 1600 kubikker... Det eneste du opnår ved at tune på den er BØVL BØVL elendig benzin økonomi og mere BØVL!
Hehe! Du kan da udtrykke det klart, Krede Jeg vil nok sige det på en lidt anden måde: Hold dig til Weberen - det er en god karburator. Det fås ikke mere driftsikkert og du får ikke noget ud af at tune på indsugningen så længe du ikke skifter knasten. Det er moderne at "tune" motorer ved at ændre på parametre i indsprøjtningssystemerne, men det er kun fordi det er billigt og moderne motorstyring er tunet til økonomi. Der er ofte lidt moment at hente på at skrue tændingen lidt frem. Nej, den eneste rigtige måde at få en motor til at yde mere er at give den mere luft i cylinderne, og med mindre man vil tryklade er første skridt i den retning er altid en tuningknast. Den kan man så matche med tun-udstødning (manifold), større karburatorer, tænding, porting, sprøjt osv. Jeg har desværre aldrig kørt en Murena 1.6'er, men jeg kan forestille mig at det lave tyngdepunkt gør den ret fornøjelig på små krogede veje!
|
|
|
Logged
|
1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142 2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah
Used to own: 2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v 1997 Renault Matra Espace 2.0 8V 1987 Renault Matra Espace J11 2.2
|
|
|
|