flew
Jr. Member
Posts: 39
|
|
« on: September 19, 2008, 05:05:55 pm » |
|
Jeg mangler en indstilling skrue til min karb og da den snart skal til syn går det nok ikke længere Hvor pokker kan må få den henne??? Kan ikke finde ud af at uploade billeder så se dem på http://flemming.myphotoalbum.com/view_album.php?set_albumName=album02Hvis du har andre info om solex'en vil jeg gerne vide det. Der står ikke så meget andre steder. Kunne vi ikke også lige få en hurtig gennemgang mht justering af tænding? Hvordan h.. løsner man skrue, som holder beslaget til tændningsmodulet???
|
|
|
Logged
|
|
|
|
|
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
Posts: 3186
WWW
|
|
« Reply #2 on: September 19, 2008, 07:59:16 pm » |
|
Åh ja den... Det er ikke en skrue, men en dyse. Den manglede også på min karburator og jeg bestilte bare en ny hos Simon. Den kostede ikke alverden. Dysen leverer benzin til progressionsforløbet på sekundær-venturien. Det betyder i praksis at benzintilførslen er lidt forkert til anden venturi når spjældet er lige akkurat ved at åbne. I praksis er det næsten aldrig. Måske når man kører på motorvejen ved en bestemt konstant hastighed. Jeg kunne ikke mærke forskel! Men jeg bestilte den, og den sidder der så vidt jeg ved endnu. Synsmanden opdager det i øvrigt ikke, han kigger normalt ikke på motorrummet. I dit album har du dette billede: http://flemming.myphotoalbum.com/view_photo.php?set_albumName=album02&id=p1020456Den sorte skrue er til justering af tomgangshastigheden. Juster den 1/4 del eller 1/8 del omgang ad gangen. Skru den ind for at få lidt højere tomgangshastighed, og ud for at få lavere. Det er bare endestoppet på spjældet i primærveturi du justerer. Tomgangshastigheden skal være ca 850 o/min på en std 2.2. MEN MEN... FÅ lige monteret den benzinslange ordentligt på studsen! På dette billede kan jeg se at du mangler at tilslutte bundslangen på krumtapudluftningen: http://flemming.myphotoalbum.com/view_photo.php?set_albumName=album02&id=p1020464Den giver faktisk et bypass udenom spjældet med et 1 mm hul, så den kan godt have indflydelse på tomgangen. Hvis du har brug for en ny studs i stedet for den rustne med bolten i, har jeg en liggende. Den skal være rigtig størrelse. Angående tænding... hvorfor vil du løsne skruerne til tændingsmodulet? Justering af tænding foregår med stroboskop på svinghjulet (fjern luftfilterkassen). Tændingen skal i tomgang (uden tilslutning af vacuum til strømfordeleren) være ca 10 grader. Strømfordeleren drejes ved at løsne bolten, der sidder på bøjlen på undersiden. Markér dens position først, så du kan vende tilbage til noget der virker. Håber ovenstående hjælper lidt, ellers må du spørge igen - Anders
|
|
« Last Edit: September 19, 2008, 08:01:58 pm by Anders Dinsen »
|
Logged
|
1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142 2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah
Used to own: 2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v 1997 Renault Matra Espace 2.0 8V 1987 Renault Matra Espace J11 2.2
|
|
|
flew
Jr. Member
Posts: 39
|
|
« Reply #3 on: September 20, 2008, 06:30:17 pm » |
|
Tak anders Jeg får først tid i morgen til at kigge på tingene. Mente også strømfordeleren, men der sidder en bolt i fra oversiden af, som jeg ikke rigtig kan få fat i.... GRRRR Tomgangen bliver justeret ved varm motor - ik?? Hvordan er det nu med tændingspistolen. Tilslutning på cyl 1 og på tændspolen - Ik??
|
|
|
Logged
|
|
|
|
|
|
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
Posts: 3186
WWW
|
|
« Reply #6 on: September 25, 2008, 07:00:39 pm » |
|
Hej Flemming Du justerer CO'en i tomgang med blandingsskruen på siden af karburatoren: Du bør kunne komme tilbage til 2% CO, men du behøver ikke bruge for megen tid på at gøre den så mager som muligt, for det er trods alt kun tomgangen du justerer. Kan du bruge dette billede til at finde ud af at montere slangerne? http://gallery.dinsen.net/v/biler/Murena/technical/carb/34cic/DSCF0029.JPG.htmlDu skal tilslutte en slange til den lille studs, der sidder under karburatoren. Men som jeg skrev tidligere er det vigtigt at denne studs er en der kun har et 1 mm hul, ellers løber der for meget luft derigennem. Hvis du fjerne skruen, der blænder hullet på din, så suger den masser af luft ind den vej, og det kan motoren ikke køre på! Problemet med at den dør kan skyldes flere ting... det mest oplagte er nok at den suger falsk luft et sted. Går den pænt og roligt i tomgang (når den går)? Jeg fandt i øvrigt også et billede af den lille dyse du mangler (og som jeg også manglede): http://gallery.dinsen.net/v/biler/Murena/technical/carb/34cic/DSCF0050.JPG.html- Anders
|
|
|
Logged
|
1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142 2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah
Used to own: 2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v 1997 Renault Matra Espace 2.0 8V 1987 Renault Matra Espace J11 2.2
|
|
|
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
Posts: 3186
WWW
|
|
« Reply #7 on: September 25, 2008, 10:46:59 pm » |
|
Jeg sad lige og kiggede på dine billeder igen og kom forbi dette: http://flemming.myphotoalbum.com/view_photo.php?set_albumName=album02&id=p1020457Det ser sørme ud som om du også mangler blandingsskruen! Så må du enten gøre som Hoffmann foreslår, eller ringe til Simon og høre om han har én. Og hvad med ledningen til magnetventilen på siden: Er den tilsluttet? Udfra billedet kan det se ud som om den ikke er, og det er så nok årsagen til at din bil går i stå i tomgang: Ventilen skal have tænding for at åbne for benzintilførslen til tomgangs- og progressionssystemet. Den kaldes på engelsk en "anti-dieseling valve", for meningen med den er at undgå at motoren hakker videre alene på selvtænding efter at tændingen er slukket. Når ventilen ikke er tilsluttet er der aldrig gennemgang ned til tomgangssystemet. Når tomgangsskruen mangler er det nok meget godt, for det kunne nok betyde en hel del lækket benzin, men det holder ikke i længden. Sig mig lige... hvem har dog rodet med den karburator - Anders
|
|
|
Logged
|
1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142 2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah
Used to own: 2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v 1997 Renault Matra Espace 2.0 8V 1987 Renault Matra Espace J11 2.2
|
|
|
flew
Jr. Member
Posts: 39
|
|
« Reply #8 on: September 26, 2008, 10:19:22 pm » |
|
I tomgang lyder den som om den kører på 3 cylinder.. Men ved gasgivning tager den godt ved. Tror det er den tidligere ejer, som har leget lidt med den Stikket til "ventilen" sidder lidt løs. Skal nok lave en bedre forbindelsen på mandag. Så må jeg nok også ringe til simon på mandag for at få de to skruer plus det løse til at tilslutte slangen. Det ser ud, som om der sidder et lille blå oliefilter imellem slangerne. Min har jo kun tilslutning mellem udluftning og luftfilteret. På det 12 billede går der en slange ud fra det blå filter og trækkes op til bagruden, men hvor tilsluttes den anden ende??
|
|
|
Logged
|
|
|
|
|
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
Posts: 3186
WWW
|
|
« Reply #10 on: September 27, 2008, 04:34:15 pm » |
|
I tomgang lyder den som om den kører på 3 cylinder.. Men ved gasgivning tager den godt ved.
Hmm... det kunne være en utæthed ved manfoldpakningen. Det er en tynd papirpakning og den holder ikke til ret meget. Du kan skifte den, eller pakke det med siliconepakning (højtemperatur, selvfølgelig) eller noget andet pakningsmateriale. Stikket til "ventilen" sidder lidt løs. Skal nok lave en bedre forbindelsen på mandag.
Du kan nemt chekke om det virker: Sæt tænding på. Tag så stikket af og sæt det på igen. Hvis magneten "klikker", så virker forbindelsen. Så må jeg nok også ringe til simon på mandag for at få de to skruer plus det løse til at tilslutte slangen. Det ser ud, som om der sidder et lille blå oliefilter imellem slangerne.
Ja, det har tre tilslutninger: En til indsugningen på karburatoren, en til manifolden, og en til udluftningen på toppen af motoren. Min har jo kun tilslutning mellem udluftning og luftfilteret. På det 12 billede går der en slange ud fra det blå filter og trækkes op til bagruden, men hvor tilsluttes den anden ende??
Bagruden??? Der er kun 11 billeder i dit album... Er vi enige om der det er følgende reservedele til slange føringen:
nr 03 051 nr 03 054 nr 03 055 nr 03 056
Jep, men skift kun delene, hvis de er i stykker. Filteret kan renses. Men hvad pokker er et dichtsatz til karburatoren?? (03 002)
Pakningssæt. Læs denne før du går igang: http://dinsen.net/murena/carburettor/maintenance- Anders
|
|
|
Logged
|
1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142 2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah
Used to own: 2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v 1997 Renault Matra Espace 2.0 8V 1987 Renault Matra Espace J11 2.2
|
|
|
flew
Jr. Member
Posts: 39
|
|
« Reply #11 on: October 10, 2008, 07:09:44 pm » |
|
Den er helt galt anders..... Fik skruerne fra simons, men.... Den lille skrue som skal justere co'en kan ikke gå ind fordi der sidder en knækket spids derinde... Og den er ikke til at få ud. Selv med afmonteret karb går det ikke.... Er der en mulighed for at jeg kan låne din gamle 34solex indtil jeg får fundet en weber?? Skal bare bruge en enkelt weber, mener din løsning er lidt for dyr:) Har allerede trukken synet lige lovlig længe Problemet er også den ikke får nok ilt til forbrændingen, så derfor forbrænder den ikke ordentligt. Så nu har jeg afmonteret udstødning-mani for at pakke tæt og vil afmonterer indsugning på søndag og pakke det tæt. Kan det være andet der kan være skyld i problem??
|
|
|
Logged
|
|
|
|
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
Posts: 3186
WWW
|
|
« Reply #12 on: October 10, 2008, 07:49:42 pm » |
|
Den er helt galt anders..... Puha! Sikke noget La' vær med at gå i panik, jeg tror godt du kan få den ud. Den kan være korroderet fast, og du skal selvfølgelig være forsigtig med ikke at ødelægge sædet som nålen går ind i, men prøv med rigeligt med WD40 til at trænge ind mellem messingnålen og aluminiumshuset, og så ellers trykluft gennem hullet under spjældet. Måske smutter den pludselig ud, og så har du reddet karburatoren. Det er ligesom med børn - de kræver sommetider lidt tid før de forstår, hvad det er du vil have dem til! Du kan desværre ikke låne min da jeg selv skal bruge den. Dobbelt-weberne skal af igen for at jeg kan rette nogle problemer med manifolden, og så får jeg brug for den gamle manifold/karburator. Hvis det ikke lykkes dig at få skruen ud, så kan vi kigge på, hvad du har af alternativer, og om du kan finde en Weber der passer nogenlunde, men du skal være opmærksom på at selvom du finder en karburator, der kan boltes på, så kan det godt være, at du skal skifte dyser i den, for den vil være tilpasset en anden motor. En enkelt karb til fire cylindre er ikke så følsom for ændringer i bedysning som et sæt dobbeltkarburatorer per cylinderpar, men det kan godt drille. - Anders
|
|
« Last Edit: October 10, 2008, 07:51:36 pm by Anders Dinsen »
|
Logged
|
1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142 2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah
Used to own: 2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v 1997 Renault Matra Espace 2.0 8V 1987 Renault Matra Espace J11 2.2
|
|
|
|
|