Trolkar
Full Member
Posts: 82
|
|
« Reply #3 on: July 30, 2010, 10:58:35 pm » |
|
Hej Anders! Tak for dit svar! – Altid rart med din støtte!
Ja, jeg tror godt jeg ved hvem du anbefaler. – Men jeg har faktisk haft bilen forbi 2 af stederne. Desværre uden succes.
Helt fundamentalt, så har bilen følgende fejl.
1) Elektriske fejl i en uendelighed. Primært omkring lys og lygter. Blinker man til enten højre eller venstre, så kan man være næsten sikker på, at personen bagved ikke ser det, og bilen blinker i dobbelttakt. Der er nemlig ingen forbindelse til pæren bagved. Det samme gælder baglys, og baklys. – Ofte lyser alle 3 pærer ganske svagt. Stikforbindelsen er helt hen i skoven. Dette kan dog laves ved at lodde ledningerne direkte på fatningen, men jeg søger i øjeblikket efter nye stik til montering. El fejl på elruder, kører til tider ujævnt i elmotoren pga. dårlig forbindelse. Radioen tænder og slukker, selvom stik under sæde er alt andet lige perfekte. Hele midterdisplayet slukker pludselig, og står herefter og blinker / lyser uden nogen form for fornuft. – Er i orden efter sluk/ tænd af motor.
2) Motor mangler kræfter / nægter at tage gassen / drukner Hvis man holder ved en udkørsel og ikke helt kan få fri bane kan det ske, at man giver kortvarigt svagt gas et par gange… For at ”tage tilløb / rykke lidt frem”. Det er måske ½-1 cm speederen der trykkes ned. Men har man gjort det mere end 4-5 gange, så kan man være 90% sikker på, at man ikke kommer derfra. Motoren simpelthen ”drukner” når man forsøger at køre derfra. – Altså man træder speederen 2-3 cm ned. (Hvilket svarer til yderst langsom igangsætning når den ellers kører normalt.) – Løses ved at sætte bilen i ”N” og træde speederen ½ ned. Motoren sprutter og hakker men omdrejningerne stiger langsomt, og når motoren køre ”glidende”. – Så slipper man, sætter i ”D” og kører videre.
Man kan også fremprovokere fejlen ved at give ”formel 1 mellem gas” når man holder stille i tomgang og gearkassen i ”N” Altså 50% gas, slip, 50% gas, slip osv. Cirka 3-4 gange gas i sekundet, og motoren begynder at drukne efter 4-6 gange gas. – Er herefter stort set umulig at starte. Når det står på, så kan man tydeligt høre, at indenfor 4-5 gange gas, at indsugningen pludselig tager en hel anden og mere ”hul” lyd. Lyden komme nede bagfra motoren i førersiden.
Man kan også komme ud for, at motoren kører perfekt i tomgang, og kører uden nogen form for vibrationer eller mærkelige lyde, men blot er ufattelig langsom. – Generelt, så skifter gearkassen (automatik) meget tidligt op i gear. (Når 4. gear allerede ved 55-60 km/t). Men at komme fra f.eks. 40 km/t til måske 80 kan godt tage næsten 40 sekunder med speederen trådt helt ned, og ”kickdown” funktionen aktiveret. – For at udelukke gearkassen kan jeg sætte den til ”2”, og dermed forhindre at den skifter højere op end 2. gear. Men maskinen er stadigvæk langsom. Topfart når den opfører sig sådan ligger på små 90 km/t. Men motoren lyder HELT perfekt og ganske sund! – Der er bare ingen kræfter! – Køres op af en stejl bakke kan det ende med 1 gear og 20-30 km/t. F.eks. Høve stræde i Nordvestsjælland, eller den bakke der er lige før Holte fra Virum/motorvejen. Alt imens motoren lyder normalt, men bare ikke kan tvinges op i omdrejninger/moment. – Sættes gearkassen i ”N” når det laver dette nummer, og man træder speederen helt i bund, så tager det cirka 6-8 sekunder for motoren at nå omdrejningsbegrænseren. – Altså den tager omdrejninger ufattelig langsomt. – Men lyder som sagt pænt.
Jeg anvender udelukkende Shell V-power, en sjælden gang Shell fuelsafe. Dette er primært for at sikre bedst mulig benzin, og udelukke denne fejlfaktor.
3) Udsættere / rysten Den største fejl som vi kæmper med er hvad jeg kalder for fejltænding. – Er ikke mekaniker, så nogen vil sikkert have et bedre og mere korrekt ord. Fejlen kommer ofte når man kører med en jævn fart, og vil øge hastigheden. Motoren kører ganske fint og lækkert, men øges farten lidt begynder den at hugge ganske svagt, så ”skyder” den i indsugningen/udstødningen og begynder dernæst at ryste helt vildt, så det kan mærkes i hele kabinen at maskinen står og ”hugger” Lettes trykket på speederen, så man kører videre med samme fart, så ophører alle fejl, og motoren kører igen smidigt og perfekt. – Forsøger man igen at øge hastigheden er den igen helt gal. Kommer oftest kun ved hastigheder over 40-50 km/t. Det er ganske lidt der skal trykkes på speederen før denne fejl kommer. Som eksempel er et enkelt tryk på ”+” på fartpiloten nok og disse udsættere vælter frem.
4) Motoren stopper uden varsel, og er den seneste fejl som vi kæmper lidt med. Man kan kører på f.eks. motorvejen, og pludselig slukker motoren bare. – Det sker ofte når bilen en sjældent gang kommer på motorvej, og bliver godt ”gennemvarm”. Så slukker den bare stille og rolig. Den kan som regel startes igen ved blot at slukke for alt, (altså dreje nøglen helt tilbage til ”0”) Nogle gange kan den dog kræve 2-3 sekunders startertid før den tænder. Selve midterdisplayet kommer ikke med nogen fejl, men der høres en lang ”beeeep” lyd. – Og med lang mener jeg lang. Måske 7-8 sekunder. – Jeg er nødt til at lade bilen rulle til standsning, og der går pænt hurtigt da bilen er i gear. – Jeg tør ikke flytte gearvælgeren op i ”n” af frygt for at ramme ”r”, så man skal reagere pænt hurtigt.
Men som sagt, 20-30 procent af tiden, så kører bilen aldeles ganske perfekt! Den kan køre fint i 10 dage i træk, mens resten at måneden giver man stort set op.
Måske nogle af ovenstående beskrivelser kan sige jer eksperter hvad jeg skal gå efter?!?! – Jeg har som sagt overvejet at smide en anden motor i, men når nu maskinen kører fint (når den altså kører) så har jeg mistænkt nogle sensorer eller noget el-værk for fejlen.
Alle værksteder har ikke kunnet finde nogle fejl. Det sidste oplevede dog, at når motoren slukkede som i eksempel 4, at ALLE sensorer viste noget helt sindsygt på deres computer. Faktisk, så mente de, at det var computerens form for ”nød lukning” når der pludselig kom alt for mange fejlinput. – Men den lagre ikke nogle af disse fejl. De nævnte køletemperatur, lufttemperatur, brændsstoftryk, ABS fejl, startspærre – Ja ALT hvad de lige kunne nå at se på skærmen. Det var noget med værdierne var helt henne i vejret. F.eks. at det var minus 278 grader, men brændstoffet var kogende. Altså værdier helt ude i det ekstreme. – De turde dog ikke sige, om det var fordi ”interfacet” blot mistede forbindelsen, at deres tester skrev disse fejl.
Jeg har overvejet at anskaffe et komplet nyt ledningsnet til bilen, men har ikke haft held til at finde dette endnu. Nogle vil måske sig BII fejl, men jeg har haft lånt en anden BII computer sammen med nøgler og midterdisplay (Ja, det sagde manden dælme at jeg skulle skifte) uden held. Stadigvæk de samme problemer.
Min umiddelbare satsning er, at finder jeg ”FEJLEN”, så er det også kilden til SAMTLIGE motorfejl. Jeg tror på at det er en lille satan til sensor eller noget i den retning som er kilden til samtlige fejl.
Jeg har forsøgt mig med at skrive nogle af mine fejl på engelsk, således at jeg måske kunne få hjælp fra en bredere mængde, men når man ikke er dus med ”teknisk bil engelsk”, så giver det mig nogle udfordringer.
For resten, lidt off topic, så er min aircondition stået af. – Det køler i hvert fald ikke, og hele kompressoren er ”grøn” og fedtet. Det ene aut. værksted (i Jylland) påstod, at der var kommet kølevæske herfra ind i generatoren som dermed havde lavet en fejlstrøm. Så der skulle ny generator, kompressor og motorstyringsenhed til. – Deres diagnose tog 4 minutter. Behøver jeg at sige, at de ikke fik lov til at kigge mere på bilen? - Jeg takkede pænt nej.
|