b-havers
Newbie
Posts: 18
WWW
|
|
« on: October 15, 2007, 10:11:16 pm » |
|
Jeg har tidligere postet på Murena-forumet, vedr å skifte vannpumpe på min 2.2 Murene. Jeg trodde lenge jeg kunne klare dette uten å ta ned motoren, men har nå innsett at motoren må ut (eller ned)... I den forbindelse har jeg så smått begynt å demontere litt, for å finne ut hvordan dette best kan gjøres. Glassluken over motoren er fjernet helt. Jeg har fjernet eksosanlegget og luftfilteret, samt løsnet dynamoen. Før jeg løsner de tre motorfestene og senker motoren; hvor mye annet må løsnes/fjernes? (hvilken del av motorfestene på siden er det best å løsbe? de helt underste - eller de tre 'øverste'? Giroverføringen går jo rett under motoren; holder det å løsne de fire boltene som holder den karosseriet i bakkant av motoren, eller må det demonteres helt? Kjøle-rørene i forkant av motoren; bør de splittes fra kjøleslangene? Noe elektrisk? Hva med bensinrørene? Noe mer som må løsnes da? Når motoren skal senkes; hvor langt ned må den før jeg kommer til vannpumpen? Hvor er det trygt å plassere jekken under motoren, slik at den synker rett ned uten å velte til noen sider? Når motoren først er nede; hva annet er det da smart å skifte når den først er tilgjengelig? Jeg fikk vannpumpen fra Matra Parts i dag, så jeg er klar for å gå på den omfattende jobben /Bjørn-Anders / Norge
|
|
|
Logged
|
Bjorn-Anders Fibreglass maniac; 1971 Lotus Elan, 1969 Lotus Europa, 1969 Marcos GT and 1982 Matra Murena
|
|
|
|
b-havers
Newbie
Posts: 18
WWW
|
|
« Reply #2 on: October 18, 2007, 09:48:44 am » |
|
Jeg har hørt en annen her i Norge som sier det samme.... Det er jo absoultt verdt et forsøk, før jeg demonterer så mye at jeg får trøbbel med å sette det sammen igjen.... Det er spådd bra vær til helgen, må kanskje ta et løft da...
|
|
|
Logged
|
Bjorn-Anders Fibreglass maniac; 1971 Lotus Elan, 1969 Lotus Europa, 1969 Marcos GT and 1982 Matra Murena
|
|
|
b-havers
Newbie
Posts: 18
WWW
|
|
« Reply #3 on: October 20, 2007, 09:11:16 pm » |
|
Jeg har faktisk greid å skifte vannpumpen i dag. Fikk et kjempebra tips fra Roy, teknisk kontakt i den britiske Matraklubben; Løsne motoropphenget ved girkassen, og senk girkassen så langt ned det går via en garasjejekk (den kan senkes helt til den tar i giroverføringen). Da vil motoren 'tilte', slik at det blir noe bedre plass mellom høyre motorkant (der vannpumpen sitter) og chassisveggen. Det var fortsatt noe trangt, men jeg kom til alle boltene, og fikk ut vannpumpen. Brukte mye tid på å rengjøre både rundt og inne i selve pumpehuset, før den nye ble montert igjen. (Det var skikkelig skittent og fullt av gammel olje...) På med kjøleslanger, fordelerlokk, bensinpumpe - og opp med girkassen og feste motorfestet igjen. Og vips, så er bilen klar ;-) Det lekker ikke en dråpe Fra jeg startet i formiddag, til jeg var ferdig i kveld, inkl et par matpauser og mye tid på rengjøring av området omkring vannpumpen - samt montering av 4 hjul på bilen, har det tatt meg ca 8 timer. Men; det har begynt å lekke fra bensinpumpen. Da er det vel sikkert like greit å skifte til elektrisk pumpe. Men; hvor skal det taes strøm i fra? Det bør jo være en krets som kun får strøm når tenningen står på...? Lyktene går fint opp, også. Dette var mer enn jeg trodde. Dog; hovedlysene fungerer bare på 'fullt lys', ikke på nærlys. Er det noen som har et forslag til feilsøking her - bortsett fra det nærliggende faktum at begge nærlysene selvfølgelig kan være defekt... Bjørn-Anders
|
|
|
Logged
|
Bjorn-Anders Fibreglass maniac; 1971 Lotus Elan, 1969 Lotus Europa, 1969 Marcos GT and 1982 Matra Murena
|
|
|
|
b-havers
Newbie
Posts: 18
WWW
|
|
« Reply #5 on: October 21, 2007, 10:15:26 am » |
|
Her er beskrivelse (og noen bilder) av hvordan jeg skiftet pumpen, med motoren intakt i bilen; http://www.haverstad.net/murena/waterpump.htmNår det gjelder lyktene som ikke virker på nærlys, har jeg en sterk ekkel følelse av at feilen ligger hos DPO (the Damn Previous Owner), som har laget dette; Kan noen sende meg et kablingsskjema, som viser hvordan kablingen skal være, med kabelfarge etc.. Også; hvordan skal batteriet festes? Mitt sitter løst, og blir nok ikke godkjent i kontrollen bilen snart skal igjennom...
|
|
|
Logged
|
Bjorn-Anders Fibreglass maniac; 1971 Lotus Elan, 1969 Lotus Europa, 1969 Marcos GT and 1982 Matra Murena
|
|
|
|
b-havers
Newbie
Posts: 18
WWW
|
|
« Reply #7 on: October 22, 2007, 07:40:37 am » |
|
Takk Anders, det var omtrent noe slikt jeg tenkte meg å lage ;-) Nå må jeg bare få orden på lysene, så er bilen klar for visning ;-) (oppdaget dog i går at vannmengden har sunket drastisk, og at det er mye hvit krem i oljepåfyllingslokket... Defekt toppakning? Hvor mye vann går det bilen? Jeg har fylt 6-7 liter sålangt....)
|
|
|
Logged
|
Bjorn-Anders Fibreglass maniac; 1971 Lotus Elan, 1969 Lotus Europa, 1969 Marcos GT and 1982 Matra Murena
|
|
|
|
b-havers
Newbie
Posts: 18
WWW
|
|
« Reply #9 on: October 22, 2007, 11:49:53 am » |
|
Jeg fikk en beskrivelse fra Roy. Må kople fra returslangen fra radiatoren til påfyllingstanken, og suge ut all luft der... Når motoren er varmkjørt må lufteskruen ved termostaten åpnes, og slippe ut overskuddsluft der også.
Men; slangen fra radiatoren; er det den lille nederste som kommer inn i påfyllingstanken, eller er det en av de andre? Så langt jeg kan se er de alle fulle av kjølevæske.
12-13 liter? !!!! Det er det verste jeg har hørt, ikke engang den gamle Jensen jeg hadde, med 4 kubikkmeter radiator, tok så mye vann!
|
|
|
Logged
|
Bjorn-Anders Fibreglass maniac; 1971 Lotus Elan, 1969 Lotus Europa, 1969 Marcos GT and 1982 Matra Murena
|
|
|
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
Posts: 3186
WWW
|
|
« Reply #10 on: October 22, 2007, 01:45:42 pm » |
|
Må kople fra returslangen fra radiatoren til påfyllingstanken, og suge ut all luft der... Når motoren er varmkjørt må lufteskruen ved termostaten åpnes, og slippe ut overskuddsluft der også.
Ja, du lader bare slangen gå ned i en tom sodavandsflaske indtil motoren er varm nok til at der kommer vand ud i køleren - så løber der vand ud den vej og du ved at køleren er fyldt til randen. Udluftningsskruen lader du bare være åben hele tiden indtil der fiser vand ud dér også - så kan den lukkes. Men; slangen fra radiatoren; er det den lille nederste som kommer inn i påfyllingstanken, eller er det en av de andre?
Det er den rigtige 12-13 liter? !!!! Det er det verste jeg har hørt, ikke engang den gamle Jensen jeg hadde, med 4 kubikkmeter radiator, tok så mye vann!
HAHA! Ja det er en del. Men det er jo muligt at du ikke har fået tømt det hele af da du skiftede vandpumpen. Du har sikkert ikke tømt motorblokken og måske heller ikke radiatoren. Så kan det godt være du kun har mistet halvdelen. Resten ligger i rørene og køleren... - Anders
|
|
|
Logged
|
1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142 2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah
Used to own: 2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v 1997 Renault Matra Espace 2.0 8V 1987 Renault Matra Espace J11 2.2
|
|
|
|
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
Posts: 3186
WWW
|
|
« Reply #12 on: June 16, 2008, 04:51:23 pm » |
|
Yo Dinsen, Jeg forstår det ikke helt. Den lille slange som sidder nederst på expansionsbeholderen (altså ikke helt nede under den men den nederste af de to på siden mod bilens front), den skal man altså ta af og putte ned i en falske, så der kan komme vand ud den vej. kommer vandet og luften ikke ud automatisk der? Ergo, hvad bliver den fysiske forskel at man drainer det ned i en flaske? PErhaps Im just stupid.... Mvh Jesper Nej det tror jeg nu ikke du er. Hvis du lader den sidde vil der stå vand i slangen og luften i toppen af køleren kan kun komme ud hvis der er så meget tryk på at vandet kan presses ud. Trykket skal altså være højere end i ekspansionsbeholderen, hvilket er svært at forestille sig da køleren - alt andet lige - normalt vil være koldere end motoren, som ekspansionsbeholderen er forbundet til. Kulde = lavt tryk og omvendt. Jeg må dog indrømme at jeg ikke har fundet den gode løsning på hvordan man får flasken til at blive siddende mens motoren kører. De to-tre gange jeg har udluftet er den så vidt jeg husker faldet ned hver gang med vandpjaskeri til følge - så du kan jo vælge bare at lade det løbe ned i en balje. Når motoren kører normal drift er der vand i hele slangen og luften kan komme ud takket være arkimedes lov. Hvis der står luft i slangen vil det ikke kunne lade sig gøre. Vores Murena 2.2 motorer er ikke helt så robuste som den Porsche, der klarede det hjem til pitten det meste af Le Mans banen med smadret vandkøler så jeg vil ikke anbefale at tage chancen - Anders
|
|
« Last Edit: June 16, 2008, 04:53:13 pm by Anders Dinsen »
|
Logged
|
1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142 2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah
Used to own: 2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v 1997 Renault Matra Espace 2.0 8V 1987 Renault Matra Espace J11 2.2
|
|
|