MatraSport Forum

Additional features => MatraSport Danish => Topic started by: muccax on July 03, 2008, 07:50:16 pm



Title: hvordan skifter man pærer i advarsels lamperne i instrumentbrætet ???
Post by: muccax on July 03, 2008, 07:50:16 pm
hej
her tænker jeg på olie /batteri pærer ..... der sidder to klips i toppen og hvis jeg trykker på dem kan jeg vippe instrument ud ... men det er som om der er noget der sidder fast så jeg tør ikke trække mere  >:( >:(
hvordan får jeg det ud.....
mvh otto


Title: Re: hvordan skifter man pærer i advarsels lamperne i instrumentbrætet ???
Post by: FOB on July 03, 2008, 09:15:42 pm
Hej Otto

Du skal  tage speedometerkablet af ved at frigøre den lås som holder det , og til
triptælleren sidder der en rulletteret knap nede til venstre for ratstammen som kan
skubbes frem i en slids så den bliver frigjort, og så kan du vippe instrument enheden
frem, og tage multistikket af, nu skulle du have instrumentenheden så du kan komme
til alle pærerne, men vær lidt forsigtig det trykte kredsløb er lidt sart  :).

Hilsen Finn


Title: Re: hvordan skifter man pærer i advarsels lamperne i instrumentbrætet ???
Post by: muccax on July 03, 2008, 09:22:06 pm
ja jeg tænkte nok der var noget der sad fast ,,,,,,, og mange gange tak ..... min olie lampe virker ikke ,,,,, og jeg er lidt nervøs ........ kikker meget på olie tryks måler og tempraturføler måler .... ;) ;) ;)
mvh otto
ps er det ganske alm pærer ..... for jeg har skiftet de 4 men de passede ikke helt var lidt længere


Title: Re: hvordan skifter man pærer i advarsels lamperne i instrumentbrætet ???
Post by: FOB on July 03, 2008, 09:40:33 pm
ps er det ganske alm pærer ..... for jeg har skiftet de 4 men de passede ikke helt var lidt længere
Ja, det er almindelige pærer, såvidt jeg husker 12 V 1W m. glassokkel.

Hvad olielampe angår, så ved jeg ikke om der en på en 1,6, der er ikke på 2.2 men der er en
oliestands advarselslampe til højre for uret som blinker hvis oliestanden er for lav, og så
har man olietryksmåleren  ;)

Hilsen Finn


Title: Re: hvordan skifter man pærer i advarsels lamperne i instrumentbrætet ???
Post by: Lennart Sorth on July 04, 2008, 12:43:29 am
Du *kan* også godt skifte nogle af pærerne nedefra, uden at tage hele instrument-panelet ud. - det kræver bare at du indtager den Matra-typiske "hovedet-på-gulvet-fødderne-ud-ad-soltaget" stilling :-)

/Lennart


Title: Re: hvordan skifter man pærer i advarsels lamperne i instrumentbrætet ???
Post by: Anders Dinsen on July 05, 2008, 06:57:22 am
Måske er det ikke nødvendigt på alle Murena'er... men på min og dem jeg kender til (og ifølge værkstedsmanualen) skal man også løsne de to skruer på siden mod instrumenterne på panelet til varmeapparatet så det kan vippes lidt ud.

Den Matra-typiske stilling som Lennart nævner :D er nødvendig i alle tilfælde! I hverttilfælde de første gange indtil fingrene lærer at kende delene deroppe fra hinanden...

- Anders


Title: Re: hvordan skifter man pærer i advarsels lamperne i instrumentbrætet ???
Post by: muccax on July 05, 2008, 09:46:23 am
hvad gør man så når man ikke har soltag  ;D ;D ;D ;D men olie lampen sidder den ved de 4 lamper over varmeapparet ...... hvad for noget lamper sidder der over rattet ..... den eneste der lyser ved ratet er batteri ,,,,,, der er 3 lamper der kan lyse ved varmen men ikke olelampen (har skiftet pæren ) ,,,,, stiket  er på olie pinden .... kan den være i stykker ...... kan man måle om den er i stykker
 :) :)
mvh otto


Title: Re: hvordan skifter man pærer i advarsels lamperne i instrumentbrætet ???
Post by: Lennart Sorth on July 09, 2008, 10:21:02 pm
hvad gør man så når man ikke har soltag
Det har jeg heller ikke, men det lød ikke ligeså sejt med "ud-ad-vinduet" :-)


Quote
der er 3 lamper der kan lyse ved varmen men ikke olelampen (har skiftet pæren ) ,,,,, stiket  er på olie pinden .... kan den være i stykker
1.6'eren's oliepind har en lille tråd ved spidsen som ændrer modstand hvis den er neddyppet i oilien (ikke ret meget - 8 ohm eller deromkring mener jeg at kunne huske) - spøjst system, men der er altid en vis modstand. Hvis tråden f.eks. er knækket vil der selvsagt ikke være nogen modstand.

Kredsløbet fungerer sådan at ved start kontrolleres oiliestanden, og lampen blinker, - men holder op hvis alt er som det skal være.   
Så hvis der intet lys kommer i den lampe, og pæren er god, er enten forbindelsen til lampen dårlig, sensoren eller dens stik på oliepinden dårlig - eller "kredsløbet". Jeg husker ikke hvor det er placeret, men det fremgår vist af diagrammet (?) - instrumentpanelet?

/Lennart

Men



Title: Re: hvordan skifter man pærer i advarsels lamperne i instrumentbrætet ???
Post by: muccax on July 11, 2008, 08:50:59 pm
perfekt ....mange tak ,,,,, prøver lige at måle om der er ca 8 ohm ..... :) :) :)