MatraSport Forum

Additional features => MatraSport Danish => Topic started by: hoffmann on August 28, 2011, 06:27:56 pm



Title: olietryk måler
Post by: hoffmann on August 28, 2011, 06:27:56 pm
Olietryk måleren i min Murena stryger lige op på 8 bars tryk når der er tænding på bilen. Dette er uændret selv når motoren er startet. Det siger sig selv at der er fejl på systemet. Jeg har lige sat en ny føler på motoren men uden resultat. Nogen forslag ?
Hilsen Poul

Ps. ny føler kan købes meget billig hos 4wd i Viborg


Title: Re: olietryk måler
Post by: Jon Weywadt on August 28, 2011, 06:48:31 pm
Olietryk måleren i min Murena stryger lige op på 8 bars tryk når der er tænding på bilen. Dette er uændret selv når motoren er startet. Det siger sig selv at der er fejl på systemet. Jeg har lige sat en ny føler på motoren men uden resultat. Nogen forslag ?
Hilsen Poul

Ps. ny føler kan købes meget billig hos 4wd i Viborg

Det kan være at du kan justere på selve instrumentet. Jeg var selv nødt til at gøre det på mit volt meter. Se denne tråd: http://www.matrasport.dk/forum/index.php/topic,1504.0.html (http://www.matrasport.dk/forum/index.php/topic,1504.0.html)
Måske du kan bruge noget af det til at reparere din olietryk måler.

Check at spændingen ikke bare er 12V hele tiden, men varierer. Det kunne være at instrumentet er forkert forbundet, hvis, f.eks. en af de små kobber blade i stikket på instrumentbrættet er løs (som jeg beskrev i tråden) og krydser over til olietryk målerens forbindelse.


Title: Re: olietryk måler
Post by: Anders Dinsen on August 30, 2011, 06:13:35 pm
Jon, olietrykmåleren er et drejespoleinstrument - jeg tror ikke den kan justeres.
Jeg gætter på en kortslutning.


Title: Re: olietryk måler
Post by: Jon Weywadt on August 30, 2011, 07:24:05 pm
Jon, olietrykmåleren er et drejespoleinstrument - jeg tror ikke den kan justeres.
Jeg gætter på en kortslutning.
Hej Anders. Det ved jeg, men det kan godt justeres. Jeg gjorde det med mit voltmeter. Bimetal armen i instrumentet varmes af den spænding der løber i varmetråden som er viklet om armen. For enden af armen er der en slids som en pind på nålen glider i. Man kan ændre på vinklen på hele armen eller bøje enden med slidsen. Det var det jeg gjorde da jeg opdagede at slidsen var vinkelret på linien mellem pinden og dens omdrejningspunkt.
Det sagt, så tror jeg også mere på at der er konstant 12V på forbindelsen til olietryk måleren. Sikkert i stikket bag instrumenterne, som jeg skrev. Der er en beskrivelse af hvordan jeg reparerede mit stik i den tråd jeg linker til i forrige post.


Title: Re: olietryk måler
Post by: hoffmann on August 30, 2011, 07:25:31 pm
Tror Anders har ret (som sædvanlig) Jeg må lede efter en kortslutning .... måske bag på instrument huset.


Title: Re: olietryk måler
Post by: Jon Weywadt on August 30, 2011, 07:38:34 pm
Tror Anders har ret (som sædvanlig) Jeg må lede efter en kortslutning .... måske bag på instrument huset.
Som du kan se i den tråd jeg linkede til, så går kobberet løs på det fleksible print bag instrumenterne. Det gir mulighed for at en af banerne krydser over til den ved siden af, måske med konstant 12V.

Du kunne eventuelt tage stikket af på olietryk senderen og se om der er 12V på ledningen, med tændingen slået til.

Update:
Kiggede lige på el-diagrammet. Olietryk måleren er pind 10 i stikket bag instrumenterne, lige mellem kølevand måleren (pind 9) og benzin måleren (pind 11). Men alle målerne virker ved at forbinde til stel, der er derfor 12V på instrumentet og afhængig af modstanden i føleren drejer viseren tilsvarnde. En kortslutning til stel, hvor som helst på ledningen vil derfor give fuldt udslag.

Hvis der derfor er 12V på lednngen som jeg skriver ovenfor, så er problemet ikke i ledningen. Er det 0V, og 0 Ohm til stel på ledningen når den er taget af føleren, så er det bare om at gå på jagt efter kortslutningen.  ;)