| Home  Blogs Help Search Login Register  
« previous next »
Pages: [1] 2 3 Print
Author Topic: ny motor ???? måske toyota mr 2  (Read 33465 times)
muccax
Full Member
***
Posts: 86


« on: June 24, 2008, 03:57:13 pm »

hej
der er meget snak om ny motor ,,,, jeg tænkte på om en toyota mr 2 motor kunne bruges ,,,,  Cheesy Cheesy
er der nogen der ved noget om toyata mr 2 der kan hjælpe ... jeg har ikke noget i mod 205 gti motoren ,,, men de er aldrig tætte ,,, spiler altid olie ....  Wink jeg har selv xantia .... så jeg ved hvordan de er  ;
mvh otto
Logged
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3183



WWW
« Reply #1 on: June 24, 2008, 05:16:26 pm »

Ny motor giver alle mulige problemer, men kan være et spændende projekt, hvis man har tiden og pengene.
Hvis du pakker din 1.6 motor om bliver den også tæt. En af mine venner laver en del Espace'r, hvor motorerne nu efter 10-15 år også bliver lidt trætte i pakningerne. Han skifter selvfølgelig alle pakdåser, men derudover bruger han siliconepakning over det hele. Dét holder faktisk.

MR2 har vist gearkassen i den modsatte side, så den er nok et dårligt valg. Og hvorfor så ikke renovere en hel MR2? De er da til at få fat i i nogenlunde stand for rimelige penge, og den er da i hverttilfælde også en typisk 80'er-bil.

Men ellers vil jeg sige - bliv ved 1.6'eren. Det er mit indtryk at det er en rigtig god motor, der er billig at holde kørende med reservedele. Hvis man vil have mere 'power' kan den tunes med en anden knast.

Det var hvad jeg kunne for 5 øre Wink
« Last Edit: June 24, 2008, 05:25:45 pm by Anders Dinsen » Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
muccax
Full Member
***
Posts: 86


« Reply #2 on: June 24, 2008, 05:33:39 pm »

ok .... troede lige den passede godt når den nu er fra en bil med motoren bag i ..... og den er nem at tune med dohv .....  Grin Grin jeg elsker franske biler men at holde tæt er ikke noget de er gode til .... efter min erfaring har  haft bx zx og xantia ...  Cheesy Cheesy
Logged
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3183



WWW
« Reply #3 on: June 24, 2008, 06:00:44 pm »

ok .... troede lige den passede godt når den nu er fra en bil med motoren bag i ..... og den er nem at tune med dohv .....  Grin Grin jeg elsker franske biler men at holde tæt er ikke noget de er gode til .... efter min erfaring har  haft bx zx og xantia ...  Cheesy Cheesy

Nej, det er i hverttilfælde det omdømme de har fået. Om det er et særligt fransk problem ved jeg dog ikke, men korkpakninger kan aldrig blive helt tætte, og det er hvad vi har ved bundkarret på 2.2'ere, og sikkert også på 1.6'eren.
Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
Waldo
Sr. Member
****
Posts: 187

Diesel power :o)


« Reply #4 on: June 24, 2008, 08:53:58 pm »

hmm... ny motor? Spændende  Grin

Jeg valgte, som du måske har læst andet steds, at udskifte min 1.6 motoren... var bestemt ikke overvældet af motorkonstruktionen!
Den er formentlig ligeså god/dårlig som så mange andre motorer udviklet i 60'erne og 70'erne.

Hvis jeg var dig, ville jeg kigge efter noget forholdsvis nyt, meget gerne med indsprøjtning.

Derudover så overvej om den pågældende motor har været brugt i en forholdsvis lille bil? (i så fald er der god chance for den kan være i Murena'en)
Hydraulisk kobling er også et plus  Wink

Jeg overvejede tidligere i foråret at finde en Mitsubishi FTO motor (V6 med tiptronic, så slipper man også for bøvlet med gearskitet). Bilen findes kun som japansk hjemmemarkeds model, men er importeret til UK og kan findes til særdeles fornuftige priser derovre (£1-2.000).
En ret kompakt motor der findes i 2 versioner (168hk eller 197hk).

Hvis ellers man har mod på at satse blod, sved og tårer tror jeg det kunne være et super projekt!  Cool

http://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_6A1_engine

Generelt er det vist kun fantasien der sætter begrænsninger... og så lige økonomien, tiden, evnerne og statens bilinspektion  Tongue
Logged
Bagheera Lars
Sr. Member
****
Posts: 170



« Reply #5 on: June 24, 2008, 10:59:11 pm »

Al ære og respekt til jer som gerne vil forbedre, og ombygge jeres Matraer. Det stikker mig dog dybt i hjertet, når man flår bilens originale franske hjerte ud, for at erstatte det med ny japansk/ italiensk eller anden fremmed teknik. Man erstatter jo heller ikke motoren i sin Ferrari med japansk højteknologi!!!!. Selvom Ferrarimotorer absolut ikke er de mest driftsikre.... Huh Vælg tuning med teknologi inden for egne rækker( 205 GTi osv.). Det bevarer lidt af den oprindelige herkomst.


Mht. 1,6 motoren, så er det noget af det mest driftsikre der findes. Nuvel... det er en gammeldags og simpel konstruktion. Men den kan tåle at få tæsk, mange timer i træk. Har kørt min Bagheera ( samme motor, Blot 1442 ccm. 4-trins gearkasse) til Holland, 10 timer i træk, med 5.500 o/min..... Ingen problemer. Men selvfølgelig skal de passes og plejes som alle andre motorer.
Den originale 1,6 motor kan hved hjælp af turbo-tuning køre fornuftigt med omkring 160 hk. Vælger man evt. en MI16, er 200 hk. inden for rækkevidde. Hvem har brug for mere i en gammel bil fra starten af 80érne.

Jeg vil dog til enhver tid glæde mig over en flot Matra...ombygget eller ej, og ønsker jer held og lykke med evt. ombygninger. Wink

Lars Tjørnelund
Logged

M 530 LX 1972, Bagheera 1 S 1976, Rancho 1978
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3183



WWW
« Reply #6 on: June 25, 2008, 08:20:02 am »

Godt sunget, Lars! Smiley

Jeg er helt enig, og det er særlig godt at høre dine erfaringer med din Bagheera.
Egentlig er det overraskende, hvor lidt der er sket siden stempelmotoren blev opfundet for over hundrede år siden. Vinderen af GT1-klassen i Le Mans i år var f.eks. en stødstangs-V8'er!

Du nævner turbo... der findes et lille dansk firma her i Herlev, der laver nogle små kompressorer: Rotrex - desværre er de lidt dyre, men værd at overveje, synes jeg, hvis man går efter mere effekt.

- Anders
Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
muccax
Full Member
***
Posts: 86


« Reply #7 on: June 25, 2008, 09:04:37 pm »

hej
jeg havde  læst at en 1.6 l motor ikke var værd at tune ..... jeg tænkte kun på at finde en anden motor fordi den ikke kunne tunes ...... men min mening om franske motor ,,, og her kan jeg kun snakke om citroen ,,,, har kørt bx zx xantia ..... siden 93 ..... og de har alle spildt olie ...... har haft en enkelt honda accord ...... ikke en dråbe olie spild ,,,,,,,,, og jeg mener at lotus og tvr også bruger toyota motor i nogle af deres modeller ...... 
jeg elsker franske biler ,,,,,, men tror det er nemmere at tune en toyota honda subaru mitsubitsu
mvh otto
Logged
muccax
Full Member
***
Posts: 86


« Reply #8 on: June 25, 2008, 09:31:10 pm »

jeg er forresten med i den klub der hedder skifte kontakten til blæseren ......... Grin Grin Grin Grin ville lige  tjeke den og ganske rigtigt ,,,, der var flere ledninger der havde været meget varme .....  Grin Grin
mvh otto
Logged
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3183



WWW
« Reply #9 on: June 25, 2008, 10:42:59 pm »

Lotus Europa var oprindelig udstyret med en Renault 16-motor af tilsvarende konstruktion som Bagheera 1.4 og Murena 1.6. Først senere lavede Lotus deres egen twin cam motor - var det ikke på en Ford blok? Hvis du er interesseret i at snakke oliespild, så tag kontakt til Lotus-ejere Wink Twin cam motorerne er notorisk kendte for at lække. V8 motoren de brugte i Esprit var naturligvis den klassiske Rover V8, men til Elise valgte de Rover K-series 4-cyl motoren. Først fra Elise serie 2 har de valgt en Toyota-motor. Deres seneste model, Lotus Europa, er med Vauxhall/Opel motor. Lotus' motorvalg til deres biler har nok haft mere at gøre med strategiske samarbejder end bedste kvalitet, og sådan er det jo ofte.

Politecnic har en tun-knast til Murena 1.6 motoren med nogle interessante tal. Hvad den giver skriver de dog ikke, men det kan man jo spørge om. Med sådan én kan tuning næsten ikke blive nemmere - motoren skal blot tages ud (men så kan den pakkes om i samme omgang) og knasten skiftes. Efter al sandsynlighed vil du ikke behøve skrue på karburator eller tænding.

- Anders
Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
krede
YaBB God
*****
Posts: 1172



« Reply #10 on: June 27, 2008, 10:30:29 am »

I min gamle Zx 1.8 var motoren også utæt som en si!.. og det bliver nok det der ender med at tage livet af den.... hvem gider bruge 5000+ kr på at ompakke en maskine der har kørt 320000km?

En mi16 ville være mit bud hvis jeg skulle lægge en anden maskine i en 1.6'er.
Den kan tunes så man tror det er løgn... og holde til over 7000 omdr fra fabrikken.
Ellers er en standard 1.9 gti maskine MEGET lettere at få fingrene i.. men regn med en total renovering uanset hvad du vælger.

Men hvis du vil have mere power hvorfor købte du så ikke en 2.2'er i første omgang?.. de koster ikke ret meget mere.. hverken i indkøb eller afgift... og selvom det LANGT fra er nogen perle motor (og tætte er de bestemt heller ikke), så kan den godt komme op og yde omkring de 160 stykker på sug for væsentligt mindre bøvl en hvad en motor ombygning løber op i.
« Last Edit: June 27, 2008, 10:39:14 am by krede » Logged
muccax
Full Member
***
Posts: 86


« Reply #11 on: June 27, 2008, 12:51:47 pm »

ja ....... jeg må indrømme at jeg ikke stoler så meget på de weber ,,,,, tror det er bedre med indspøjtning ..
men nu må vi se  Cheesy Cheesy Cheesy.... fandt et apexi luftfilter på ebay til 30 £ +20 til porto ..... så nu prøver jeg det og  en ny rotor og dæksel +nye kabler og en god justering ,,,, så må vi se ..... fandt også nogle der have ny indsugnings mannifold med 2 weber 36 som på baghera 1.4 s ..... måske hvis man kunne finde sådan et sæt  var det  værd at prøve inden man skifter motor ...... noget nemmere end at skifte motor  Smiley Smiley Smiley
Logged
krede
YaBB God
*****
Posts: 1172



« Reply #12 on: June 27, 2008, 01:36:22 pm »

ja ....... jeg må indrømme at jeg ikke stoler så meget på de weber ,,,,, tror det er bedre med indspøjtning ..
men nu må vi se  Cheesy Cheesy Cheesy.... fandt et apexi luftfilter på ebay til 30 £ +20 til porto ..... så nu prøver jeg det og  en ny rotor og dæksel +nye kabler og en god justering ,,,, så må vi se ..... fandt også nogle der have ny indsugnings mannifold med 2 weber 36 som på baghera 1.4 s ..... måske hvis man kunne finde sådan et sæt  var det  værd at prøve inden man skifter motor ...... noget nemmere end at skifte motor  Smiley Smiley Smiley

Tag det fra mig... glem det!...
Jeg har brugt en mindre formue på at sætte sprøjt og spjældhuse på min... og skulle jeg gøre det om, havde jeg nøjes med at kaste dobbelt karburatoerene over højre skulder og monteret det originale i stedet.
Eftermonteret sprøjt giver BESTEMT ikke problemfri kørsel.....
Og det 100% korrekt hvad du har hørt... en 1.6 murena yder allerede omkring 90 hk.. hvilket er ganske meget for en ældgammel stødstangs 1600 kubikker...
Det eneste du opnår ved at tune på den er BØVL BØVL elendig benzin økonomi og mere BØVL!
Logged
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3183



WWW
« Reply #13 on: June 27, 2008, 02:00:25 pm »

Og det 100% korrekt hvad du har hørt... en 1.6 murena yder allerede omkring 90 hk.. hvilket er ganske meget for en ældgammel stødstangs 1600 kubikker...
Det eneste du opnår ved at tune på den er BØVL BØVL elendig benzin økonomi og mere BØVL!

Hehe! Du kan da udtrykke det klart, Krede Cheesy

Jeg vil nok sige det på en lidt anden måde: Hold dig til Weberen - det er en god karburator. Det fås ikke mere driftsikkert og du får ikke noget ud af at tune på indsugningen så længe du ikke skifter knasten.

Det er moderne at "tune" motorer ved at ændre på parametre i indsprøjtningssystemerne, men det er kun fordi det er billigt og moderne motorstyring er tunet til økonomi. Der er ofte lidt moment at hente på at skrue tændingen lidt frem.

Nej, den eneste rigtige måde at få en motor til at yde mere er at give den mere luft i cylinderne, og med mindre man vil tryklade er første skridt i den retning er altid en tuningknast. Den kan man så matche med tun-udstødning (manifold), større karburatorer, tænding, porting, sprøjt osv.

Jeg har desværre aldrig kørt en Murena 1.6'er, men jeg kan forestille mig at det lave tyngdepunkt gør den ret fornøjelig på små krogede veje!
Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
krede
YaBB God
*****
Posts: 1172



« Reply #14 on: June 27, 2008, 02:04:33 pm »

Lennarts 1.9 ombygning er kram...
Vil du have rimelig ydelse, god motorgang, billige reservedele og et KICK ASS gearskifte er det helt sikkert motoren for dig.
Logged
Pages: [1] 2 3 Print 
« previous next »
Jump to: