| Home  Blogs Help Search Login Register  
« previous next »
Pages: [1] Print
Author Topic: hvordan skifter man pærer i advarsels lamperne i instrumentbrætet ???  (Read 12276 times)
muccax
Full Member
***
Posts: 86


« on: July 03, 2008, 07:50:16 pm »

hej
her tænker jeg på olie /batteri pærer ..... der sidder to klips i toppen og hvis jeg trykker på dem kan jeg vippe instrument ud ... men det er som om der er noget der sidder fast så jeg tør ikke trække mere  Angry Angry
hvordan får jeg det ud.....
mvh otto
Logged
FOB
Jr. Member
**
Posts: 47


83 Murena 2.2


« Reply #1 on: July 03, 2008, 09:15:42 pm »

Hej Otto

Du skal  tage speedometerkablet af ved at frigøre den lås som holder det , og til
triptælleren sidder der en rulletteret knap nede til venstre for ratstammen som kan
skubbes frem i en slids så den bliver frigjort, og så kan du vippe instrument enheden
frem, og tage multistikket af, nu skulle du have instrumentenheden så du kan komme
til alle pærerne, men vær lidt forsigtig det trykte kredsløb er lidt sart  Smiley.

Hilsen Finn
« Last Edit: July 03, 2008, 09:23:35 pm by FOB » Logged
muccax
Full Member
***
Posts: 86


« Reply #2 on: July 03, 2008, 09:22:06 pm »

ja jeg tænkte nok der var noget der sad fast ,,,,,,, og mange gange tak ..... min olie lampe virker ikke ,,,,, og jeg er lidt nervøs ........ kikker meget på olie tryks måler og tempraturføler måler .... Wink Wink Wink
mvh otto
ps er det ganske alm pærer ..... for jeg har skiftet de 4 men de passede ikke helt var lidt længere
Logged
FOB
Jr. Member
**
Posts: 47


83 Murena 2.2


« Reply #3 on: July 03, 2008, 09:40:33 pm »

ps er det ganske alm pærer ..... for jeg har skiftet de 4 men de passede ikke helt var lidt længere
Ja, det er almindelige pærer, såvidt jeg husker 12 V 1W m. glassokkel.

Hvad olielampe angår, så ved jeg ikke om der en på en 1,6, der er ikke på 2.2 men der er en
oliestands advarselslampe til højre for uret som blinker hvis oliestanden er for lav, og så
har man olietryksmåleren  Wink

Hilsen Finn
« Last Edit: July 04, 2008, 10:35:36 pm by FOB » Logged
Lennart Sorth
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 831



WWW
« Reply #4 on: July 04, 2008, 12:43:29 am »

Du *kan* også godt skifte nogle af pærerne nedefra, uden at tage hele instrument-panelet ud. - det kræver bare at du indtager den Matra-typiske "hovedet-på-gulvet-fødderne-ud-ad-soltaget" stilling :-)

/Lennart
Logged

Lennart.Sorth@matrasport.dk
Murena 1983 1.9i silver // Honda e '20 Charge Yellow  // VW Polo '22 1.0 tsi silver//
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3186



WWW
« Reply #5 on: July 05, 2008, 06:57:22 am »

Måske er det ikke nødvendigt på alle Murena'er... men på min og dem jeg kender til (og ifølge værkstedsmanualen) skal man også løsne de to skruer på siden mod instrumenterne på panelet til varmeapparatet så det kan vippes lidt ud.

Den Matra-typiske stilling som Lennart nævner Cheesy er nødvendig i alle tilfælde! I hverttilfælde de første gange indtil fingrene lærer at kende delene deroppe fra hinanden...

- Anders
Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
muccax
Full Member
***
Posts: 86


« Reply #6 on: July 05, 2008, 09:46:23 am »

hvad gør man så når man ikke har soltag  Grin Grin Grin Grin men olie lampen sidder den ved de 4 lamper over varmeapparet ...... hvad for noget lamper sidder der over rattet ..... den eneste der lyser ved ratet er batteri ,,,,,, der er 3 lamper der kan lyse ved varmen men ikke olelampen (har skiftet pæren ) ,,,,, stiket  er på olie pinden .... kan den være i stykker ...... kan man måle om den er i stykker
 Smiley Smiley
mvh otto
« Last Edit: July 05, 2008, 10:10:22 am by muccax » Logged
Lennart Sorth
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 831



WWW
« Reply #7 on: July 09, 2008, 10:21:02 pm »

hvad gør man så når man ikke har soltag
Det har jeg heller ikke, men det lød ikke ligeså sejt med "ud-ad-vinduet" :-)


Quote
der er 3 lamper der kan lyse ved varmen men ikke olelampen (har skiftet pæren ) ,,,,, stiket  er på olie pinden .... kan den være i stykker
1.6'eren's oliepind har en lille tråd ved spidsen som ændrer modstand hvis den er neddyppet i oilien (ikke ret meget - 8 ohm eller deromkring mener jeg at kunne huske) - spøjst system, men der er altid en vis modstand. Hvis tråden f.eks. er knækket vil der selvsagt ikke være nogen modstand.

Kredsløbet fungerer sådan at ved start kontrolleres oiliestanden, og lampen blinker, - men holder op hvis alt er som det skal være.   
Så hvis der intet lys kommer i den lampe, og pæren er god, er enten forbindelsen til lampen dårlig, sensoren eller dens stik på oliepinden dårlig - eller "kredsløbet". Jeg husker ikke hvor det er placeret, men det fremgår vist af diagrammet (?) - instrumentpanelet?

/Lennart

Men

Logged

Lennart.Sorth@matrasport.dk
Murena 1983 1.9i silver // Honda e '20 Charge Yellow  // VW Polo '22 1.0 tsi silver//
muccax
Full Member
***
Posts: 86


« Reply #8 on: July 11, 2008, 08:50:59 pm »

perfekt ....mange tak ,,,,, prøver lige at måle om der er ca 8 ohm ..... Smiley Smiley Smiley
Logged
Pages: [1] Print 
« previous next »
Jump to: