| Home  Blogs Help Search Login Register  
« previous next »
Pages: [1] 2 Print
Author Topic: Skrue til karb (solex)  (Read 25220 times)
flew
Jr. Member
**
Posts: 39


« on: September 19, 2008, 05:05:55 pm »

Jeg mangler en indstilling skrue til min karb og da den snart skal til syn går det nok ikke længere Tongue

Hvor pokker kan må få den henne???

Kan ikke finde ud af at uploade billeder så se dem på

http://flemming.myphotoalbum.com/view_album.php?set_albumName=album02

Hvis du har andre info om solex'en vil jeg gerne vide det. Der står ikke så meget andre steder.
Kunne vi ikke også lige få en hurtig gennemgang mht justering af tænding? Hvordan h.. løsner man skrue, som holder beslaget til tændningsmodulet???
Logged
hoffmann
Sr. Member
****
Posts: 168


I'm a llama!


« Reply #1 on: September 19, 2008, 07:58:20 pm »

Den nemme måde at erstatte en forsvunden skrue til SOLEX carburator er at få en værktøjsmager til at fremstille en ny ! Jeg stod for nogen tid siden med samme problem, og opgav at finde den skrue som jeg havde mistet. (så hvis nogen skulle mangle luft-blande skrue til solex addhe40, har jeg ekstra)

Logged
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3183



WWW
« Reply #2 on: September 19, 2008, 07:59:16 pm »

Åh ja den...

Det er ikke en skrue, men en dyse. Den manglede også på min karburator og jeg bestilte bare en ny hos Simon. Den kostede ikke alverden. Dysen leverer benzin til progressionsforløbet på sekundær-venturien.

Det betyder i praksis at benzintilførslen er lidt forkert til anden venturi når spjældet er lige akkurat ved at åbne. I praksis er det næsten aldrig. Måske når man kører på motorvejen ved en bestemt konstant hastighed. Jeg kunne ikke mærke forskel!

Men jeg bestilte den, og den sidder der så vidt jeg ved endnu.  Synsmanden opdager det i øvrigt ikke, han kigger normalt ikke på motorrummet.

I dit album har du dette billede:

http://flemming.myphotoalbum.com/view_photo.php?set_albumName=album02&id=p1020456

Den sorte skrue er til justering af tomgangshastigheden. Juster den 1/4 del eller 1/8 del omgang ad gangen. Skru den ind for at få lidt højere tomgangshastighed, og ud for at få lavere. Det er bare endestoppet på spjældet i primærveturi du justerer. Tomgangshastigheden skal være ca 850 o/min på en std 2.2.

MEN MEN... FÅ lige monteret den benzinslange ordentligt på studsen!

På dette billede kan jeg se at du mangler at tilslutte bundslangen på krumtapudluftningen:
http://flemming.myphotoalbum.com/view_photo.php?set_albumName=album02&id=p1020464

Den giver faktisk et bypass udenom spjældet med et 1 mm hul, så den kan godt have indflydelse på tomgangen. Hvis du har brug for en ny studs i stedet for den rustne med bolten i, har jeg en liggende. Den skal være rigtig størrelse.

Angående tænding... hvorfor vil du løsne skruerne til tændingsmodulet?

Justering af tænding foregår med stroboskop på svinghjulet (fjern luftfilterkassen). Tændingen skal i tomgang (uden tilslutning af vacuum til strømfordeleren) være ca 10 grader. Strømfordeleren drejes ved at løsne bolten, der sidder på bøjlen på undersiden. Markér dens position først, så du kan vende tilbage til noget der virker.

Håber ovenstående hjælper lidt, ellers må du spørge igen Wink

- Anders
« Last Edit: September 19, 2008, 08:01:58 pm by Anders Dinsen » Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
flew
Jr. Member
**
Posts: 39


« Reply #3 on: September 20, 2008, 06:30:17 pm »

Tak anders Grin

Jeg får først tid i morgen til at kigge på tingene. Mente også strømfordeleren, men der sidder en bolt i fra oversiden af, som jeg ikke rigtig kan få fat i.... GRRRR

Tomgangen bliver justeret ved varm motor - ik??

Hvordan er det nu med tændingspistolen. Tilslutning på cyl 1 og på tændspolen - Ik??
Logged
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3183



WWW
« Reply #4 on: September 20, 2008, 07:55:13 pm »

Bolten til strømfordeleren sidder under akselen. Den er lidt svær at få fat i, men hvis man har små tynde og lange arme er det ikke noget problem Wink

Jo, tomgang er ved varm motor, og du må ikke stole på omdrejningstælleren - den passer sandsynligvis ikke!

Tændingspistoler plejer at have en enkelt føler, der klemmes over midterkablet i strømfordeleren. Og så skal den bare have 12V. Da batteriet sidder ude foran kan det være lidt svært at fange. Jeg bruger et ekstrabatteri jeg har...

God fornøjelse i morgen!

- Anders
Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
flew
Jr. Member
**
Posts: 39


« Reply #5 on: September 25, 2008, 06:13:17 pm »

Nu fik jeg den indstillet til 10 grader. Co springer nu fra 2-7 %, men har stadig omking 3000 HC (uforbrændt benzin), så den får sku rigelig at leve af.... Nok lidt for meget....  Undecided

Anders: jeg prøvede at løse 8mm bolten, men så gik den helt gal og kunne ikke starte igen. Så kan du ikke uploade nogle billeder af din slange-føring til karb.??

Et andet problem jeg har er: bilen død når den kommer fra kørsel og til tomgang, men den kan godt holdes kørende i tomgang når den holder stille og langsomt får mindre choker. Nogen ideer??
Logged
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3183



WWW
« Reply #6 on: September 25, 2008, 07:00:39 pm »

Hej Flemming

Du justerer CO'en i tomgang med blandingsskruen på siden af karburatoren:



Du bør kunne komme tilbage til 2% CO, men du behøver ikke bruge for megen tid på at gøre den så mager som muligt, for det er trods alt kun tomgangen du justerer.

Kan du bruge dette billede til at finde ud af at montere slangerne?
http://gallery.dinsen.net/v/biler/Murena/technical/carb/34cic/DSCF0029.JPG.html

Du skal tilslutte en slange til den lille studs, der sidder under karburatoren. Men som jeg skrev tidligere er det vigtigt at denne studs er en der kun har et 1 mm hul, ellers løber der for meget luft derigennem. Hvis du fjerne skruen, der blænder hullet på din, så suger den masser af luft ind den vej, og det kan motoren ikke køre på! Wink

Problemet med at den dør kan skyldes flere ting... det mest oplagte er nok at den suger falsk luft et sted. Går den pænt og roligt i tomgang (når den går)?

Jeg fandt i øvrigt også et billede af den lille dyse du mangler (og som jeg også manglede):
http://gallery.dinsen.net/v/biler/Murena/technical/carb/34cic/DSCF0050.JPG.html

- Anders Cool
Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3183



WWW
« Reply #7 on: September 25, 2008, 10:46:59 pm »

Jeg sad lige og kiggede på dine billeder igen og kom forbi dette:

http://flemming.myphotoalbum.com/view_photo.php?set_albumName=album02&id=p1020457

Det ser sørme ud som om du også mangler blandingsskruen! Så må du enten gøre som Hoffmann foreslår, eller ringe til Simon og høre om han har én.

Og hvad med ledningen til magnetventilen på siden: Er den tilsluttet? Udfra billedet kan det se ud som om den ikke er, og det er så nok årsagen til at din bil går i stå i tomgang: Ventilen skal have tænding for at åbne for benzintilførslen til tomgangs- og progressionssystemet. Den kaldes på engelsk en "anti-dieseling valve", for meningen med den er at undgå at motoren hakker videre alene på selvtænding efter at tændingen er slukket.

Når ventilen ikke er tilsluttet er der aldrig gennemgang ned til tomgangssystemet. Når tomgangsskruen mangler er det nok meget godt, for det kunne nok betyde en hel del lækket benzin, men det holder ikke i længden.

Sig mig lige... hvem har dog rodet med den karburator Huh

- Anders
Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
flew
Jr. Member
**
Posts: 39


« Reply #8 on: September 26, 2008, 10:19:22 pm »

I tomgang lyder den som om den kører på 3 cylinder.. Men ved gasgivning tager den godt ved.

Tror det er den tidligere ejer, som har leget lidt med den Angry

Stikket til "ventilen" sidder lidt løs. Skal nok lave en bedre forbindelsen på mandag.

Så må jeg nok også ringe til simon på mandag for at få de to skruer plus det løse til at tilslutte slangen. Det ser ud, som om der sidder et lille blå oliefilter imellem slangerne.

Min har jo kun tilslutning mellem udluftning og luftfilteret. På det 12 billede går der en slange ud fra det blå filter og trækkes op til bagruden, men hvor tilsluttes den anden ende??
Logged
flew
Jr. Member
**
Posts: 39


« Reply #9 on: September 26, 2008, 10:39:57 pm »

Er vi enige om der det er følgende reservedele til slange føringen:

nr 03 051
nr 03 054
nr 03 055
nr 03 056

Men hvad pokker er et dichtsatz til karburatoren??  (03 002)
Logged
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3183



WWW
« Reply #10 on: September 27, 2008, 04:34:15 pm »

I tomgang lyder den som om den kører på 3 cylinder.. Men ved gasgivning tager den godt ved.

Hmm... det kunne være en utæthed ved manfoldpakningen. Det er en tynd papirpakning og den holder ikke til ret meget. Du kan skifte den, eller pakke det med siliconepakning (højtemperatur, selvfølgelig) eller noget andet pakningsmateriale.

Quote
Stikket til "ventilen" sidder lidt løs. Skal nok lave en bedre forbindelsen på mandag.

Du kan nemt chekke om det virker: Sæt tænding på. Tag så stikket af og sæt det på igen. Hvis magneten "klikker", så virker forbindelsen.

Quote
Så må jeg nok også ringe til simon på mandag for at få de to skruer plus det løse til at tilslutte slangen. Det ser ud, som om der sidder et lille blå oliefilter imellem slangerne.

Ja, det har tre tilslutninger: En til indsugningen på karburatoren, en til manifolden, og en til udluftningen på toppen af motoren.

Quote
Min har jo kun tilslutning mellem udluftning og luftfilteret. På det 12 billede går der en slange ud fra det blå filter og trækkes op til bagruden, men hvor tilsluttes den anden ende??

Bagruden???  Der er kun 11 billeder i dit album...

Er vi enige om der det er følgende reservedele til slange føringen:

nr 03 051
nr 03 054
nr 03 055
nr 03 056

Jep, men skift kun delene, hvis de er i stykker. Filteret kan renses.

Quote
Men hvad pokker er et dichtsatz til karburatoren??  (03 002)

Pakningssæt. Læs denne før du går igang:

http://dinsen.net/murena/carburettor/maintenance

- Anders
Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
flew
Jr. Member
**
Posts: 39


« Reply #11 on: October 10, 2008, 07:09:44 pm »

Den er helt galt anders..... Shocked

Fik skruerne fra simons, men.... Den lille skrue som skal justere co'en kan ikke gå ind fordi der sidder en knækket spids derinde... Og den er ikke til at få ud. Selv med afmonteret karb går det ikke....

Er der en mulighed for at jeg kan låne din gamle 34solex indtil jeg får fundet en weber?? Skal bare bruge en enkelt weber, mener din løsning er lidt for dyr:) Har allerede trukken synet lige lovlig længe Undecided

Problemet er også den ikke får nok ilt til forbrændingen, så derfor forbrænder den ikke ordentligt.
Så nu har jeg afmonteret udstødning-mani for at pakke tæt og vil afmonterer indsugning på søndag og pakke det tæt. Kan det være andet der kan være skyld i problem??
Logged
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3183



WWW
« Reply #12 on: October 10, 2008, 07:49:42 pm »

Den er helt galt anders..... Shocked

Puha! Sikke noget Wink

La' vær med at gå i panik, jeg tror godt du kan få den ud. Den kan være korroderet fast, og du skal selvfølgelig være forsigtig med ikke at ødelægge sædet som nålen går ind i, men prøv med rigeligt med WD40 til at trænge ind mellem messingnålen og aluminiumshuset, og så ellers trykluft gennem hullet under spjældet. Måske smutter den pludselig ud, og så har du reddet karburatoren. Det er ligesom med børn - de kræver sommetider lidt tid før de forstår, hvad det er du vil have dem til!

Du kan desværre ikke låne min da jeg selv skal bruge den. Dobbelt-weberne skal af igen for at jeg kan rette nogle problemer med manifolden, og så får jeg brug for den gamle manifold/karburator. Hvis det ikke lykkes dig at få skruen ud, så kan vi kigge på, hvad du har af alternativer, og om du kan finde en Weber der passer nogenlunde, men du skal være opmærksom på at selvom du finder en karburator, der kan boltes på, så kan det godt være, at du skal skifte dyser i den, for den vil være tilpasset en anden motor. En enkelt karb til fire cylindre er ikke så følsom for ændringer i bedysning som et sæt dobbeltkarburatorer per cylinderpar, men det kan godt drille.

- Anders
« Last Edit: October 10, 2008, 07:51:36 pm by Anders Dinsen » Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
Matra_Hans
YaBB God
*****
Posts: 659


Owner of Bagheera, Rancho, Murena & Espace


« Reply #13 on: October 10, 2008, 10:05:16 pm »

Hi
Hvis den er helt gal med synterminen, kan du låne en enkelt Weber fra mig. Jeg fik skiftet min tolex til en Weber for mange år siden, da et eller andet var knækket af Solexen.
Jeg har motoren stående ved siden af bilen.

Jeg bor ved Aalborg og jeg kan se at du bor ved Århus. Kontakt mig evt direkte.

Mvh Hans
Logged
flew
Jr. Member
**
Posts: 39


« Reply #14 on: October 11, 2008, 05:02:28 pm »

Ved ikke om mailen gik igennem til dig hans, men ellers skriv/ring på 23442341 Smiley

Flemming
Logged
Pages: [1] 2 Print 
« previous next »
Jump to: