| Home  Blogs Help Search Login Register  
« previous next »
Pages: [1] Print
Author Topic: Stempel til 505ti  (Read 9697 times)
sören
Newbie
*
Posts: 2


« on: January 09, 2009, 10:30:08 pm »

Er der en der ligger inde med en stempel til Peugeot 505ti?
Logged
Lennart Sorth
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 831



WWW
« Reply #1 on: January 10, 2009, 01:03:44 pm »

Hej  Søren, og velkommen ombord. Det var en hyggelig snak vi havde i telefonen.  :-)

Jeg søgte lige her på forummet og faldt over LarsB's indlæg:

http://www.matrasport.dk/forum/index.php/topic,335.msg1946.html#msg1946

så måske kunne du bruge Volvo B230FT stempler ?
Der er sikkert noget at hente i det forum han nævner (http://www.505turbo.com/)

Men derudover tror jeg stadig der er flere danskere med interesse i at høre om din Murena 505ti .... Krede, Waldo, Anders  ... de skal nok bare lige vågne af vinterhi'et :-)

Jeg har ikke megen forstand på turbo motorer, men du nævnte at årsagen til dit stempel-behov var at overtryks ventilen ikke havde fungeret godt nok (eller i det hele taget). Er der mon behov for en anden og større ventil, når man som du har monteret en større turbo ?

Hilsen

Lennart
Logged

Lennart.Sorth@matrasport.dk
Murena 1983 1.9i silver // Honda e '20 Charge Yellow  // VW Polo '22 1.0 tsi silver//
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3186



WWW
« Reply #2 on: January 10, 2009, 04:53:25 pm »

Hej Søren, også velkommen fra mig! Jeg har kun et defekt stempel til en Murena 2.2 stående som blyantsholder Wink

Men derudover tror jeg stadig der er flere danskere med interesse i at høre om din Murena 505ti .... Krede, Waldo, Anders  ... de skal nok bare lige vågne af vinterhi'et :-)

Ja meget gerne!

- Anders Cool
Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
Matra_Hans
YaBB God
*****
Posts: 659


Owner of Bagheera, Rancho, Murena & Espace


« Reply #3 on: January 10, 2009, 05:57:51 pm »

Hej
Nej jeg tror ikke at der lige er nogen der ligger inde med nogle extra 505 turbo stepler, det er efterhånden en sjælden vare.
Jeg har selv lige solgt min komplette "reservedels" N9TE motor"  til Krede.
Det amerikanske 505 Turbo forum vil nok være det bedste sted at søge hjælp. Meget aktiv på forumet er en Veli Matthi fra Finland, iflg hans profil har han 2 kørende 505 Turboer og han har ophugget 6 stk til reservedele, så måske ligger der nogle stempler i Finland.
Både jeg selv og Krede har købt motordele fra ham.

mvh Hans

PS Lad os høre og se noget mere om din bil.
Logged
krede
YaBB God
*****
Posts: 1172



« Reply #4 on: January 11, 2009, 12:48:30 pm »

Hvis det er til en turbo ombygning, vil mit råd være at få lavet et sæt smedede stempler fra starten, da 505 ti stemplerne ikke er kendt for deres holdbarhed.
Volvo løsningen kræver plejestænger fra en saab, og der skal tages ca 1-2 mm af toppe af disse stempler før de passer.... og oven i det skal blokken bores temmeligt voldsomt op før de passer hvis jeg ikke husker fejl.

Prismæssigt er der meget lidt at spare ved at "fuske et eller andet", frem for simpelthen at bestille et komplet sæt med ringe og det hele når prisen ikke er højere end den er.

ps: Som Hans sagde... om din bil og dine planer..... fortæl fortæl... Smiley
Logged
sören
Newbie
*
Posts: 2


« Reply #5 on: January 15, 2009, 07:31:16 pm »

Hej
Tak for den varme velkomst Smiley

Det jeg har gang i er jo en 505ti motor i en Murena, der gerne skulle hentes nogle flere heste ud af. Den er blevet honet, har fået nye ringe, nye udstødningsventiler og styr, nye hoved- og plejllejer, investeret i en større turbo, GEMS EM20 motorstyring, andre dyser, indsugningsmanifold boret op fra ca. Ø32 til Ø34 mm. selvlavet udstødningsmanifold og derfor ikke plads til geararrangementet der så er ændret til kabeltræk og meget andet.

Angående B23 stempler, mener jeg at cylindervæggene bliver for tynde, da de jo skal bores op til Ø96. Men måske kan Volvo 240 turbo stempler bruges, da de kun er Ø92.
Men da det kun er et stempel, der er gået, ville jeg gerne have motoren justeret nogenlunde ind, så den er ovre de værste børnesygdomme inden den store investering (smedede stempler), da der jo som sagt er ofret nye ringe.

Angående overtryksventilen var problemet, at det kun var en blow off ventil. Jeg havde fået oplyst, at den kunne bruges både som det og som overtryksventil. Originalen har ingen overtryksventil.

Ham Veli Matthi kan jeg ganske enkelt ikke finde (Nok mig der er et fjols Wink).

Jeg har undersøgt prisen på smedede stempler hos West Speed. De koster omkring 7000 kr incl. moms. Det er alligevel noget at brænde af, hvis der skulle vise sig flere uforudsete problemer her i opstartsfasen. For for mager blanding er der vel ingen stempler der holder til. Det tog et inden den havde kørt de første 5 km. og som sagt er der jo helt nye ringe i, saa jeg ville gerne lige finde et enkelt stempel saa jeg kan faa justeret den nogenlunde ind, inden den helt store investering. Desuden kan den skiftes uden motoren skal ud.

Men Krede: hvor har du stempler fra og hvad kostede de?

Mvh Sören
Logged
krede
YaBB God
*****
Posts: 1172



« Reply #6 on: January 15, 2009, 08:49:35 pm »

Hey Søren.. er på vej på druk... men ring i morgen (over middag) så kan vi lige tage en snak... vil også gerne høre lidt om dit projekt... specielt hvor du har fundet stempelringe Smiley

mit nr : 20760003... eller send dit så ringer jeg når jeg får øjne Wink
Logged
Matra_Hans
YaBB God
*****
Posts: 659


Owner of Bagheera, Rancho, Murena & Espace


« Reply #7 on: January 15, 2009, 10:34:21 pm »

Hej

Link til VMs hjemmeside her:
http://www.elisanet.fi/virveleena.enkenberg/

Hans
Logged
Pages: [1] Print 
« previous next »
Jump to: