| Home  Blogs Help Search Login Register  
« previous next »
Pages: [1] Print
Author Topic: Matra som elbil ?  (Read 13257 times)
hoffmann
Sr. Member
****
Posts: 168


I'm a llama!


« on: February 27, 2009, 04:44:57 pm »

Hvorfor byggede MATRA aldrig en elbil når nu de producere elcykler idag ?
Måske man skulle bygge sin Murena om til el, så den igen kan blive "politisk korrekt"  Wink
Logged
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3186



WWW
« Reply #1 on: February 27, 2009, 06:05:27 pm »

Det gjorde de faktisk også - prototypen Zoom i 1991! Smiley
Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
hoffmann
Sr. Member
****
Posts: 168


I'm a llama!


« Reply #2 on: February 27, 2009, 06:37:26 pm »

Det gjorde de faktisk også - prototypen Zoom i 1991! Smiley
Ja men som du selv skriver, kun en prototype ...
Logged
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3186



WWW
« Reply #3 on: February 27, 2009, 07:01:07 pm »

Det gjorde de faktisk også - prototypen Zoom i 1991! Smiley
Ja men som du selv skriver, kun en prototype ...

Ja rigtig nok, og det kunne være fedt hvis de lavede en "full size" elbil nu. Pininfarina (der købet Matra's prototypeproduktion) er på vej med en bil som jeg synes er ret sej, men jeg tror desværre ikke at de gamle Matra-gutter har været indblandet i den.

Murena med el... jeg mener at huske at have set en Bagheera på eBay, der var blevet bygget om til el...
Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
hoffmann
Sr. Member
****
Posts: 168


I'm a llama!


« Reply #4 on: February 27, 2009, 08:23:39 pm »

Det gjorde de faktisk også - prototypen Zoom i 1991! Smiley
Ja men som du selv skriver, kun en prototype ...

Ja rigtig nok, og det kunne være fedt hvis de lavede en "full size" elbil nu. Pininfarina (der købet Matra's prototypeproduktion) er på vej med en bil som jeg synes er ret sej, men jeg tror desværre ikke at de gamle Matra-gutter har været indblandet i den.

Murena med el... jeg mener at huske at have set en Bagheera på eBay, der var blevet bygget om til el...
BLADE ELECTRIC VEHICLES laver faktisk konverterings sæt til almindelige personvogne (hyundai gets etc.) elektro motor, gear og batteri lige til at smide i der hvor den svinske benzin motor lå ..... politisk korrekt   Shocked og lige til at få godkendt da bilen jo har været indregistreret !
Logged
valross
Full Member
***
Posts: 95


Bagheera X 1980 + 7 Citroën


« Reply #5 on: February 28, 2009, 04:32:02 pm »

http://elektromurena.come2me.nl/


« Last Edit: February 28, 2009, 05:23:50 pm by Anders Dinsen » Logged
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3186



WWW
« Reply #6 on: February 28, 2009, 05:30:47 pm »


God fundet. Jeg har tilladt mig at rette linket i din besked.

Projektet ser dog lidt for hobbyagtigt ud efter min smag... Rækkevidden i blybatterierne er nok ikke ret mange km, og de vil tage en evighed at lade op. Og 175 kg batterier i forenden af en Murena er en misforståelse. Chassiset er slet ikke dimensioneret til at bære så megen vægt derude! Man kan håbe at han har fundet torsionsstænger og støddæmpere fra en Rancho.
Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
krede
YaBB God
*****
Posts: 1172



« Reply #7 on: February 28, 2009, 06:51:39 pm »

Jeg har tænkt meget og længe over det med at bygge biler om til el drift...
Tror endda også jeg har skrevet et par indlæg om det her på forummet...
Der findes flere "gør det selv sæt" på markedet... specielt i USA kan man få mange stumper..
Desværre koster et sæt fra ca 30000 og opefter, hvis det bare til nød skal kunne sammenlignes med en benzin/diesel/gas/alkohol bil... og teknologien er desværre bare ikke moden endnu... og jeg tvivler på om den bliver det foreløbig...(men venter spændt.. for jeg er en stor tilhænger af el biler)

Problemet er jo som bekendt batterierne..... men også konkurrencen fra bølgen af ultra billige mini biler som f.eks C1,Aygo, og 107 familien.
Med en 500 mand i årlig ejerafgift, og over 20 km/l er de meget svære at slå for en el bil.... og de er over alt....

En ting jeg dog finder bemærkelsesværdigt er, at så mange, både ung og gammel, har "kastet håndklædet i ringen" opgivet alt om potens og ydelse, og købt de små discount biler..... det tyder i det mindste på, at folk er "parat" til at tænke praktisk.. hvis et passende produkt er på markedet.... jeg ender sikkert selv med at køre i sådan en når golleren gver op... Smiley (så kan man jo altid tage Murenaen hvis man skal skynde sig Wink  )
Logged
Lennart Sorth
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 831



WWW
« Reply #8 on: March 01, 2009, 10:03:17 am »

Problemet er jo som bekendt batterierne.....

jeg spurgte de tilstedeværende Matra folk ved Mortefontaine mødet i 1997 hvorfor Zoom ikke var blevet til mere, og de sagde samstemmende at problemet var ustabile leverandører af batterier.

Deres næsten markedsførte M72 kunne også have fået elmotor, men selv da (2000) troede de ikke på leverancerne.

Zoom var sej, - designet til Pariser parkeringer, hvor den kunne folde baghjulet ind så "ægget" stod mere på højkant.
http://www.matrasport.dk/Cars/Prototypes/Gallery1/Zoom/Gallery1/Med/mf_zoom-a.html

Personligt har jeg det lidt svært med el-biler. Hvis blot en del af den danske bilpark udskiftes til batteribiler, kan el-nettet ikke følge med. Fuel-cell måske ?

/Lennart
« Last Edit: March 28, 2009, 06:00:15 pm by Lennart Sorth » Logged

Lennart.Sorth@matrasport.dk
Murena 1983 1.9i silver // Honda e '20 Charge Yellow  // VW Polo '22 1.0 tsi silver//
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3186



WWW
« Reply #9 on: March 01, 2009, 02:16:16 pm »

Det ser ud til at batterileverandørerne er blevet bedre, men det er nok stadig en stor udfordring at sikre gode leverancer.

Personligt har jeg det lidt svært med el-biler. Hvis blot en del af den danske bilpark udskiftes til batteribiler, kan el-nettet ikke følge med. Fuel-cell måske ?

Der er megen snak herhjemme i øjeblikket om at der er overkapacitet af (vindmølle-) strøm i nattetimerne, og DONG's plan er at udnytte det til at lade elbiler i nattetimerne. De taler ligefrem om elbiler som en måde at "gemme" strøm på. Det kræver dog, at det hele "går op i en højere enhed", men det er så det DONG arbejder på, blandt andet sammen med Project Better Place.

Sidstnævnte er dog blevet kritiseret meget for deres løsning, der kræver at batterityperne til de forskellige biler standardiseres i et vist omfang. Ellers kan det ikke fungere i praksis med udskiftning af batteripakker "on-the-fly". Det kræver også, at bilerne overhovedet kan få udskiftet batteripakker, hvilket jeg ikke tror el-bildesignerne har haft i tankerne i første omgang.

Og hvis bilfabrikkerne prøver at beskytte deres leverandøradgang til batteriproducenterne (fordi den er af strategisk betydning for dem), så kan Better Place projektet få det rigtig hårdt, for så er hverken batteriproducenter (der har brug for partnerskaberne med bilfabrikkerne og godt vil prøve at undgå direkte konkurrence fra andre batteriproducenter) eller bilfabrikkerne (der ikke ønsker at andre bruger netop deres leverandørs batterier) interesseret i samarbejdet.

Det er en strategisk/taktisk hurdle som jeg tror kan blive den største trussel mod projektet.

Personligt vil jeg gerne have en Pininfarina B0, og jeg er ligeglad med om jeg kan skifte batterierne på vejen eller at rækkevidden er kort - jeg vil kun bruge den til bykørsel her i København og lade den om natten. Espace'n vil blive brugt til længere ture. Det vil der være god økonomi i for vores familie.

http://www.pininfarina.com/index/storiaModelli/B0.html

- Anders
« Last Edit: March 01, 2009, 02:19:00 pm by Anders Dinsen » Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
krede
YaBB God
*****
Posts: 1172



« Reply #10 on: March 01, 2009, 02:26:32 pm »

den  bil er jo næsten en tro kopi  af en toyota aygo!
Men ellers en nydelig bil.

Jeg er enig med Hr.Dinsen... uden en fælles standard for batterierne går hele projektet i vasken.... og jeg er desværre bange for at det ikke går før olien er sluppet HELT op.... med de nuværende benzin priser kan det stadig ikke svare sig.

Ps: Og det ballade med vindmøllerne er HELT til grin!!
« Last Edit: March 01, 2009, 05:25:03 pm by krede » Logged
Matra_Hans
YaBB God
*****
Posts: 659


Owner of Bagheera, Rancho, Murena & Espace


« Reply #11 on: March 02, 2009, 06:37:34 pm »

Hej
Jeg er heller ikke helt overbevist om at el-biler er det eneste fornuftige bud på fremtidens forureningsfrie bil. El-bilen er kun forureningsfri, hvis strømmen er fremstillet forureningsfrit, og selv om vi har meget vindkraft i Danmark, så er basis i vores el-forsyning stadig kul- eller gasfyrede kræftværker, evt. suppleret med lidt atomkraft fra nabolandene.
Selve elbilen er ikke forureningsfri at fremstille: Hvad er miljø omkostningerne ved fremstilling af batterierne og recycling af dem, når de ikke dur længere.

Og som krede skriver bliver biler med forbrændings motore stadig mede effektive. Selv så store biler som ny BMW 320 Diesel kører over 20 km/l og en selv så stor en bil som BMW 520 Diesel køre tæt på 20 km/l. Så man behøver ikke at købe micro biler for at komme op på eller over 20 km/l.

El-Murenaen. Det er vel egentligt en tåbelig ide at ødelægge en næsten klassisk sportsvogn for at eksperimenterer med el-drift. Det var mere rimeligt at starte med en gammel Golf eller en Toyota Corolla. Der ville der også være bedre plads til batterierne. Der ville der ikke gå nogen klassiker tabt hvis projektet blev opgivet og bilen skrottet.
En fordel vad at have 100+kg ude foran i Murenaen: Murenaen kan godt ved højhastighed (og her mener jeg langt over de hastigheder som Krede anbefaler) og især i sidevind mangle lidt retningsstabilitet. Med en bly klods ude foran så er i hvert fald det problem løst!

Hans
Fra Vladikavkaz i Alania (også kendt som Nord Ossetien)

Logged
Matra_Hans
YaBB God
*****
Posts: 659


Owner of Bagheera, Rancho, Murena & Espace


« Reply #12 on: March 02, 2009, 06:54:37 pm »

Kunne ikke lige finde linket i første omgang men her er det:
http://www.matra-automobile-ig.at/phpBB/viewtopic.php?t=68

Et Østrisk forsøg på at lave en hybrid Bagheera. Eller ihvertfald en Bagheera med el-drift til forhjulene og den oprindelige berzinmotoren bag i.

Hans
Logged
Pages: [1] Print 
« previous next »
Jump to: