| Home  Blogs Help Search Login Register  
« previous next »
Pages: [1] Print
Author Topic: håndtag ved ratstamme?  (Read 15636 times)
Fairhansen
Guest
« on: May 23, 2009, 09:33:48 pm »

Hvad bruges det lille håndtag til, der sidder under ratstammen? Håndtaget trækker i et kabel der forsvinder ud i motorrummet.

Jeg har forsøgt at finde delene i Simons reservedelskatalog for at finde et svar men uden held - mit bedste gæt er manuelt løft af klaplygterne.

Så inden jeg flår i håndtaget spørger jeg lige de kloge Smiley

Mvh FairHansen

Logged
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3183



WWW
« Reply #1 on: May 23, 2009, 09:50:52 pm »

Det er nødåbningen til forlygterne. Den bruges hvis forlygterne ikke vil åbne fordi vacuumsystemet er defekt og er vist egentlig mest til for at TÜV og andre kan sætte et "kryds" det rigtige sted i sikkerhedskontrollerne. Da jeg havde problemer med vacuumsystemet til forlygteløft stod jeg ud af bilen og hev i løftestangen foran - det er nemmere end at trække i en wire, der alligevel ikke tager ordentligt fat.

/Anders
Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
Lennart Sorth
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 831



WWW
« Reply #2 on: May 27, 2009, 08:51:50 pm »

- det er nemmere end at trække i en wire, der alligevel ikke tager ordentligt fat.
.. eller som ofte er rustet over :-)

Men som du siger kan man i nødsfald (uden vacuum) bare løfte lygterne med hænderne, og så lige dappe pantograf-forbindelsen lidt videre, så bliver lygterne oppe af sig selv.

Så kan man da komme hjem, hvor man kan få kigget på problemet. Husk så iøvrigt at kølerhjelmen ikke kan/må åbnes med lygterne oppe ...

Nogle biler har en forbindelse fra lygterne til låsen der decideret forhindrer dette, men nogle har den ikke, og på andre er den rustet over, - men HVIS man forsøger, vil lygterne skrabe mod inderkanten, og potentielt lave grimme skrammer i lakken.  (fordi de hælder lidt indad i opslået tilstand)

Det lyder vældig kompliceret - men kig selv, det er ren logik. Bare svært at forklare. :-)

/Lennart
Logged

Lennart.Sorth@matrasport.dk
Murena 1983 1.9i silver // Honda e '20 Charge Yellow  // VW Polo '22 1.0 tsi silver//
Fairhansen
Guest
« Reply #3 on: May 27, 2009, 11:13:53 pm »

 Smiley jeg HAR prøvet at løfte frontklappen med åbne lygter - og så har jeg også lige prøvet at løft frontklappen for højt, hvilke resulteret i at jeg måtte råbe på hjælp fra min nabo fordi klappen hoppede af bilen i den ene side  Grin

Mvh FairHansen

Ps Naboen er Alfa fanatiker så han var lykkelig for at se at andre biler også kan opfører sig mærkligt Wink
Logged
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3183



WWW
« Reply #4 on: May 28, 2009, 08:48:33 am »

Ps Naboen er Alfa fanatiker så han var lykkelig for at se at andre biler også kan opfører sig mærkligt Wink

Haha! Det er altid godt når man kan hjælpe og glæde hinanden!

/Anders
Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
KiJa
Sr. Member
****
Posts: 116



« Reply #5 on: October 22, 2009, 12:09:56 pm »

- det er nemmere end at trække i en wire, der alligevel ikke tager ordentligt fat.
.. eller som ofte er rustet over :-)

Men som du siger kan man i nødsfald (uden vacuum) bare løfte lygterne med hænderne, og så lige dappe pantograf-forbindelsen lidt videre, så bliver lygterne oppe af sig selv.

Så kan man da komme hjem, hvor man kan få kigget på problemet. Husk så iøvrigt at kølerhjelmen ikke kan/må åbnes med lygterne oppe ...

Nogle biler har en forbindelse fra lygterne til låsen der decideret forhindrer dette, men nogle har den ikke, og på andre er den rustet over, - men HVIS man forsøger, vil lygterne skrabe mod inderkanten, og potentielt lave grimme skrammer i lakken.  (fordi de hælder lidt indad i opslået tilstand)

Det lyder vældig kompliceret - men kig selv, det er ren logik. Bare svært at forklare. :-)

/Lennart

Pantograf? Hvad er lige en pantograf? Jeg har aldrig hørt det navn!

Nu har jeg så et modsat problem, mine lygter er oppe og vil nu ikke gå ned. Jeg løftede dem manuelt i går for at rense lygteglas, og i stedet for at starte bilen for at få dem ned igen, lod jeg den stå til i dag. Nu er de oppe men vil ikke gå ned når jeg slukker lyset. Men som du skriver kan jeg heller ikke åbne forntklappen, så hvordan får jeg dem udløst, så jeg kan fejlsøge på dem?


Kim
Logged
Jon Weywadt
YaBB God
*****
Posts: 1002



« Reply #6 on: October 22, 2009, 02:12:05 pm »


Pantograf? Hvad er lige en pantograf? Jeg har aldrig hørt det navn!

Nu har jeg så et modsat problem, mine lygter er oppe og vil nu ikke gå ned. Jeg løftede dem manuelt i går for at rense lygteglas, og i stedet for at starte bilen for at få dem ned igen, lod jeg den stå til i dag. Nu er de oppe men vil ikke gå ned når jeg slukker lyset. Men som du skriver kan jeg heller ikke åbne forntklappen, så hvordan får jeg dem udløst, så jeg kan fejlsøge på dem?


Kim
Pantograf er egentlig mest kendt fra et tegneredskab der bruges til at forstørre, eller formindske, en tegning. Men her refererer det til den geometri som det mekaniske link til forlygterne har.

Med hensyn til at dine lygter sidder fast, så se lige om de er løftet for højt op. Det plastic som sidder omkring lygteglasset har en kant i bunden som rager frem. Den kant kan blive løftet over kanten på kofangeren og kan så ikke komme forbi på vej ned igen.
Det skete for mig.
Der skulle meget gerne sidde en bolt på et beslag i højre side, under forskærmen, hvis hoved vil forhindre løftestangen i at løfte lygterne for højt op. Efter du har justeret på det skal lygterne nok justeres igen for at lyse langt nok.
Logged

Matranaut par excellence Cool
KiJa
Sr. Member
****
Posts: 116



« Reply #7 on: October 22, 2009, 03:39:36 pm »

Tak så lærte jeg et nyt ord i dag, mener nu nok jeg har hørt ordet, men ikke vidst at jeg havde købt en bil med Pantograf Grin

Lygterne er ikke gået længere op end normalt, og den omtalte kant er neden under kofanger/front.

Men i går da jeg ordnede bil har jeg måske selv været skyld i det hele.

Når du står foran og kigge ned med frontklap åben, sidder ventilen til vacum (beskrevet af Anders Dinesen:

"Denne dims er en ventil, der kobler vacuum til en af de to sider på den aktuator, der løfter og sænker forlygterne. Hvorfor der sidder gaffatape omkring den ved jeg ikke, men disse ventiler kan blive utætte, og somme tider er det blot nødvendigt at justere den blikplade, der sidder på bagsiden. En tidligere ejer må have haft problemer med det og fundet frem til at tapen kunne holde det sammen så ventilen lukker ordentligt. Hvis det ellers er tæt (der ikke er sivelyde derfra) ville jeg lade det være, men hvis det er utæt bør du gøre noget ved det.")

Da tapen var gået lidt løs, satte jeg noget nyt gaffa tape på, så måske jeg har fået strammet den ventil for meget?

Men hvis det er den ventil, hvordan får jeg lygterne ned, sådan at jeg kan åbne klappen? Hvis der ikke er vakum til lygterne falder de så ned? Men synes ikke de klapper ned hvis motoren stoppes, medens der er lys på, men tænkte på at hvis jeg afmonterede vacumslangen fra indsugningen i motorrummet, om lygterne så ville klappe ned?

Det er som om at lygterne er låst på en eller anden måde, kan godt bevæge dem meget lidt, men som om der er en lås af en slags.

En anden ting jeg har opdaget, er at den højre lygte ligesom skraber lidt mod frontklapn når den åbnes (ikke meget blot micro mm) og kan se at spillerum mellem klap, er lidt større i venstre side, kan det være frontklap der sidder blot en lille smule skævt, og er det noget der kan justeres. Synes ikke det var der, da jeg købte bilen, men er noget der er kommet, men det har måske givet sig lidt.

Kim
Logged
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3183



WWW
« Reply #8 on: October 22, 2009, 04:10:02 pm »

Hej Kim

Den skal bruge vacuum både til at trække lygterne ned og til at skubbe dem op. Det er ikke sådan at lygterne falder ned, hvis der ikke er vacuum på. Ventilen er en slags omskifter, der enten får aktuatoren til at trække eller skubbe på mekanismen.

Hvis du kan ikke kan flytte armen, der holder lygterne med hånden når motoren er slukket og der ikke er vacuum på systemet, så er der - som du siger - nok noget, der har sat sig fast. Du må under fronten og kigge.

Men der er selvfølgelig mulighed for at du har lukket udluftningshullerne i vacuumventilen med gaffatapen, men jeg har svært ved at forestille mig at det ville kunne gøres tæt?

/Anders
Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
KiJa
Sr. Member
****
Posts: 116



« Reply #9 on: October 22, 2009, 04:57:21 pm »

Tak Anders

Du er godt nok en vismand, må efterhånden skylde dig et par øl til næste møde Cheesy

Jeg har friweekend, så der må jeg i gang.

Den stang du nævner, hvad er det for en, for jeg kan jeg kan ikke se anden udvej, end jeg må ned under "dyret" og hive i stængerne. Med åben frontklap kunne jeg se noget af det stangtræk der var til lygterne.

Når vacum kun bruges til at åbne/lukke lygterne, må der vel være en slags låsepal der gør at de holdes fast i åben tilstand, eller hvad?

Jeg tror at det er det gaffatape jeg har sat på, det var som om der var noget slip på den ventil, som kunne bevæges lidt, og har måske strammet den sådan at den står konstant på åben! Ellers kan jeg ikke rigtig se hvad det er, og det ville jo være så nemt hvis jeg bare kunne komme til ventilen, men det går jo ikke med åbne lygter.

Ja man må have gået og kedet sig lidt før man fik Murena Grin Men det er nu også dejligt at gå og rode med "dyret", og der er jo utrolig mange glæder ved bilen.

Kim
Logged
Jon Weywadt
YaBB God
*****
Posts: 1002



« Reply #10 on: October 23, 2009, 12:14:00 pm »

Den stang du nævner, hvad er det for en, for jeg kan jeg kan ikke se anden udvej, end jeg må ned under "dyret" og hive i stængerne. Med åben frontklap kunne jeg se noget af det stangtræk der var til lygterne.
------
Jeg tror at det er det gaffatape jeg har sat på, det var som om der var noget slip på den ventil, som kunne bevæges lidt, og har måske strammet den sådan at den står konstant på åben!
------
Hej Kim.

Hvis du kigger under en af forskærmene vil du sikkert kunne se enden af den stang som skubber lygterne op. Hvis du trækker den bagud skulle lygterne gerne gå ned.

Hvis de ikke går helt ned, eller kun lngsomt, så tyder det på at din gaffer tape holder ventilen lukket så luften ikke kan slippe ud. Inde i ventilen sidder der et metastempel, som spolen skubber ind på en membran. Hvis stelplet ikke kan komme ud kan ventilen ikke "vende" luftstrømmen.

På min ventil var der også tape. Mange har valgt den løsning frem for at skifte den plade som forhindrer stemplet i at falde helt ud af ventilen. Jeg valgte at udskifte den bløde blikplade med en af aluminium, som jeg havde fra NASA. (De lavede Saturn C5 raketter med det og det er næsten ikke til at bøje Grin) Da det var lidt tykkere end det tynde blik som sad der før, så var det nødvendigt at file af plastikken på spolen, ellers kan stemplet ikke skubbes langt nok ind. Men den kraftigere plade gør tapen unødvendig.
« Last Edit: October 23, 2009, 02:56:57 pm by Jon Weywadt » Logged

Matranaut par excellence Cool
KiJa
Sr. Member
****
Posts: 116



« Reply #11 on: October 23, 2009, 01:01:47 pm »

Fedt Jon

Lige det jeg havde brug for, det var også min tanke med det stempel, men ville være sikker Wink

Jeg har fået den strammet så meget at den ikke kan bevæge sig nok, skulle jo bare have prøvet med klappen oppe .

Men så er weekend projektet jo sikret Grin

Jeg er dog lidt utryk, ved at NASA har raketter der flyver rundt uden et stykke plade, fordi det nu sidder på din bil her i Danmark Grin Grin Grin

Kim
 
Logged
Jon Weywadt
YaBB God
*****
Posts: 1002



« Reply #12 on: October 23, 2009, 03:07:04 pm »



Jeg er dog lidt utryk, ved at NASA har raketter der flyver rundt uden et stykke plade, fordi det nu sidder på din bil her i Danmark Grin Grin Grin

Kim
 
Jeg har haft lidt dårlig samvittighed.  Roll Eyes  Sæt det er derfor at SkyLab faldt ned i Australien? Huh Huh Huh Men det er jo kun et lille, bitte stykke plade så...... Cool
Logged

Matranaut par excellence Cool
KiJa
Sr. Member
****
Posts: 116



« Reply #13 on: October 23, 2009, 03:57:11 pm »

Hej Jon

Vi siger det ikke til nogen med den NASA plade Grin

Står der Talbot Matra bag på din bil eller NASA Matra?

Er lige kommet hjem fra job og det tog 10 sek. så var lygterne nede, nu skal jeg så bare have tapen af igen.

Jeg har allerede sat min smedeven til at lave en ny og mere holdbar plade.

Kim
Logged
Jon Weywadt
YaBB God
*****
Posts: 1002



« Reply #14 on: October 25, 2009, 02:08:23 pm »

Hej Kim.

Her er et par billeder af min ventil. Du kan se det kraftigere beslag. Som jeg skrev var det nødvendigt at file lidt af plastikken for at den kunne skrues lige så tæt på ventilen som før. Ellers kan stemplet ikke trykke membranen helt ind. Det er selvfølgelig nu nødvendigt at samle vetilen med stemplet i, for det er ikke længere muligt at bøje beslaget til side for at sætte stemplet i.  Wink

På det andet billede kan du se at jeg skiftede de selvskærende skruer ud med lange (rustfri selvfølgelig Cheesy) 4mm skruer som går helt igennem og holder sammen på ventil delene. De selvskærende har en tendens til at flække plastikken, så ved at bore et 4mm hul helt igennem og lime revnerne med lidt nylon lim, så holder den nok resten af bilens levetid.
« Last Edit: October 25, 2009, 02:15:10 pm by Jon Weywadt » Logged

Matranaut par excellence Cool
Pages: [1] Print 
« previous next »
Jump to: