| Home  Blogs Help Search Login Register  
« previous next »
Pages: [1] Print
Author Topic: Hjælp: Problemer med Renault Espace 2,2 DCI  (Read 10241 times)
mohbar
Newbie
*
Posts: 2


« on: June 05, 2009, 09:52:11 pm »

Hej (er ny herinde).

Jeg købte en superflot Espace 2,2 CDI årg sidst i 2000 fra Tyskland.

Da jeg nåede Gedser, meldtes om at vandet var for varmt (efter 120 km/t). Jeg fik den undersøgt hos en mekaniker og han fandt ud af at der var noget luft der blokerede for vandet. Det fjernede han.

Herefter (dagen efter) fyldte jeg den helt op med diesel og kørte på motorvejen med den. Den kør seimpelthen som en drøm og motoren spinder som en kat -men pludselig- da jeg når op på 120 km/t, sænkes farten og den melder om en "eletronik fejl" på instrumentpanelet. Nu hver gang jeg starter den sker flg.:

-Elektronik fejlen kommer frem i et par sekunder
-Den accellerer meget langsomt
-Den kører kun 40-50 km/t
-Når jeg igangsætter kørsel accellerer den laangsomt og der kommer røg ud af udstødningen.
-Motoren lyder dog ganske fornuftigt og bilen har kørt ca. 140 000 km

Er der nogen der ved hvad der kan være galt?
Logged
Matra_Hans
YaBB God
*****
Posts: 659


Owner of Bagheera, Rancho, Murena & Espace


« Reply #1 on: June 07, 2009, 08:23:13 am »

Hej
Velkommen til forumet og tillyke med dein Espace CDI.
Jeg har selv en en Grand Espace dT fra 1998, som min kone bruger, og som hun er meget begejstet for. (Hun har svært ved, at forstå at hun tidligere har kunne leve uden en Espace).

Men tilbage til din fejlmelding: jeg har ingen anelse om, hvad det kan være, og da der ikke er andre, der har svaret, er der formentlig helle ikke andre på dette forum, der har en ide om hvad det kan være. Så løsningen er nok at du må bide i det sure æble og tage in på et autoriseret Renault værksted for at få en fejl-udlæsning på en diagnose computer.

mvh Hans
Logged
mohbar
Newbie
*
Posts: 2


« Reply #2 on: June 07, 2009, 04:16:05 pm »

Tak for respons. Jeg har (midlertidig) bidt i et mindre surt æble og sendt den til en lokal mekaniker der gætter på 2 fejlmuligheder:

1) udstødningsfejl
2) brændstofsfilter

Han har bestilt begge reservedele og forventer at montere på mandag og derefter se om fejlen gentager sig.

Håber virkelig ikke det er motoren -den har kun kørt ca. 140000 km og lyder ikke "forkert"..
Logged
Matra_Hans
YaBB God
*****
Posts: 659


Owner of Bagheera, Rancho, Murena & Espace


« Reply #3 on: June 09, 2009, 11:51:22 am »

Hej
Jeg har nu svært ved at se sammenhængen mellem at en melding om "elektronik fejl", og så en udstødningsfejl eller stoppet brændstofsfilter. Men det skader jo ikke at prøve og at skifte filter osv. koster formentlig heller ikke ret meget.
Faktisk giver vores Espace ofte også meldingen "elektronik fejl" efter start især når den er kold, men det har heldigvis ikke nogen indflydelse på motoren ydelse eller andet. Så jeg har tænkt mig at vente med at få gjort noget ved dette til bilen en gang skal have lavet et større eftersyn
Bilen gav naturligvis ikke denne fejlmeldingen, da den stod hos forhandleren i Tyskland, selv om jeg hentede den en iskold morgen (og bilen havde ikke været startet inden jeg kom!)

Hans
Logged
renaultbiler
Sr. Member
****
Posts: 418



WWW
« Reply #4 on: June 09, 2009, 06:32:09 pm »

Det skal ligge en eller flere feilkoder lagret som kan indikere problemet.

Har du sjekket enkle ting slik som luftfilter ?

Det som ofte blir avglemt er flowmeter, dette er egentlig å betrakte som en slitedel og burde nok vært byttet for hver 100.000 uansett. Enkelte bilmerker har dette som et service punkt rundt 100.000km.

Hadde en Avantime med akkurat samme symptom som din bil (samme motor) hvor det var lagret en feilmelding om "lack of air intake circuit". Der skal vi nå bytte luftfilter samt flowmeter for å se om det hjelper.

Men det kan også være andre ting så jeg tror det er like greit å få lest av for lagrede feil før man begynner å lete i blinde.

 Smiley

Det som nok er viktig er at du snarest stopper motoren og starter den igjen slik at du ikke kjører unødig med denne feilen aktiv.
« Last Edit: June 09, 2009, 06:34:29 pm by renaultbiler » Logged

1980 Alpine A-310 w/GTA 2.5 V6 Turbo
2000 Grand Espace V6 24v Initiale: http://www.renaultbiler.no/forum/viewtopic.php?id=2529
2000 Scenic RXi 2.0 16v IDE aut DP0: http://www.renaultbiler.no/forum/viewtopic.php?id=3751
1982 R20TX 2.2
Service Online: www.servicehefte.net/servdata/?cid=qqkX
Lennart Sorth
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 831



WWW
« Reply #5 on: June 20, 2009, 02:43:20 am »

Først velkommen og tillykke med bilen.

-Elektronik fejlen kommer frem i et par sekunder
-Den accellerer meget langsomt
-Den kører kun 40-50 km/t

Det har jeg også prøvet med min 2.2 dci 2002 - umiddelbart efter at jeg HAVDE poasseret Storebæltsbroen på vej til Le Mans for nogle år siden ...  det kostede mig retur turen, og en fornyet tur i reservebilen....  og så havde jeg ikke min vidunderlige Espace ved Le Mans.

Problemet blev sporet til en turbo tryk føler - hvis ledninger var blkevet slidt over fordi den lille plastic dims der normalt holder dem på plads vare knækket, og ledningerne så faldet langt nok ned til at røre med generator remmen.

Men der kan naturligvis være andre årsager. Det bedste er sfølig at få udlæst fejlkoderne og tage den derfra.

De dci motorer er stærke og lider som regel kun af dårlige sensorer eller forbindelser dertil..

/Lennart
Logged

Lennart.Sorth@matrasport.dk
Murena 1983 1.9i silver // Honda e '20 Charge Yellow  // VW Polo '22 1.0 tsi silver//
Pages: [1] Print 
« previous next »
Jump to: