| Home  Blogs Help Search Login Register  
« previous next »
Pages: [1] Print
Author Topic: Beton speeder  (Read 7981 times)
Fairhansen
Guest
« on: June 07, 2009, 12:10:07 am »

Jeg har skiftet speederkabel og smurt bevægelige dele men speederen går meget stramt.
Jeg har også forsøgt at skifte forskellige fjedre og intet bliver godt på min 2,2 med solex karboator.
Mit bedste resultat er en lang fjeder sat på røret til oliepinden og intet andet - men den er stadig hård hvis den skal bringe omdregningerne ned så motoren kan slukkes uden eftertænding Undecided
Mvh Henrik
Logged
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3186



WWW
« Reply #1 on: June 07, 2009, 07:46:50 am »

Det lyder mærkeligt.

Jeg går ud fra at spindlen på karburatoren går ok? Der sidder en fjeder på den ene spindel og på forbindelsesleddet til kablet. Derudover sidder der en lille fjeder på selve speederen. Det er de eneste fjedre, der skal være i systemet.

Så da kablet er nyt og hvis karburatoren ellers er som den skal være, så må problemet jo være på selve speederpedalen og mekanismen. Bagsiden af pedalen trykker på en metalstang og pedalen kan blive slidt så stangen går dårligt. Prøv evt at løsne speederkablet lidt så speederen har en smule frigang inden kablet strammes - faktisk skal den justeres så karburatoren er helt åben når speederen er i bund, og hvis du gør det, så vil der være ca 10 mm frigang på pedalen før kablet tager fat. Det giver en lidt bedre vinkel på pedalen under kørsel og gør at den vil føles en lille smule blødere. Dog ikke meget.

Kan du vise et billede af din karburator på siden med speedertrækket?

Her er link til et som jeg tog da jeg skiftede pakninger på min 34CIC i 2006, måske kan du se noget du ikke har eller omvendt?

http://gallery.dinsen.net/v/biler/Matra/technical/carb/34cic/DSCF0025.JPG.html

/Anders
Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
Fairhansen
Guest
« Reply #2 on: June 07, 2009, 10:18:52 am »

Faktisk har jeg fjernet det slør der var i kablet da det blev skiftet - så der kan kan sikkert hentes noget ved at vinklen på speederen bliver en anden når modstanden begynder.
Jeg har aldrig kørt i andre Morenaèr - er speederen forholdvis stram Huh

DMI truer med 0,4 mm regn i Jylland så bilen er pakket langt væk, derfor må billeder vente Grin 

Mvh Henrik
Logged
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3186



WWW
« Reply #3 on: June 14, 2009, 07:26:32 pm »

Jeg har aldrig kørt i andre Morenaèr - er speederen forholdvis stram Huh

Nej, slet ikke. Man kan godt mærke friktionen mellem pedalen og pinden, som den påvirker, men den er ganske let at træde.

/Anders
Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
Fairhansen
Guest
« Reply #4 on: June 16, 2009, 10:26:42 pm »

Pedalen er ok - Speederkablet er nyt  men modstanden fra kabaratoren er så stor at kablet nærmest "knurre" når man træder på speederen.
Det er dog blevet ok efter at "grøn" fjeder er frakobblet og "rød" fjeder med lang vandring er påsat.
MEN en fjeder fra en kontorlampe er jo ikke den rigtige løsning og hvis den springer kan man vel risikere at motoren ryger hvis man ikke når at slukke hurtig nok.

Mvh HHansen
Logged
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3186



WWW
« Reply #5 on: June 17, 2009, 08:00:02 pm »

Det forstår jeg ikke! Den "grønne" fjeder er den rigtige og den er rimeligt løs i det. Måske er spindelen blevet drejet en omgang for meget? Arkitektlampefjederen skal nok holde, hvis ellers den sidder fast i begge ender, men jeg kan godt forstå hvis du er bekymret for, hvad der sker hvis den knækker. Jeg kan dog trøste dig med at spjældenen er udformet således, at vacuum'et fra motoren suger dem til, så de bør lukke af sig selv efter et øjeblik. Og tændingen kan du jo selv afbryde.

/Anders
Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
Pages: [1] Print 
« previous next »
Jump to: