| Home  Blogs Help Search Login Register  
« previous next »
Pages: [1] 2 Print
Author Topic: Hjælp til Murena 2,2  (Read 21220 times)
KiJa
Sr. Member
****
Posts: 116



« on: July 04, 2009, 07:53:23 pm »

Jeg er ny Matra ejer til en dejlig Murena 2,2, købte den Jesper havde til salg. Når man er ny ejer, og ellers ikke kender noget til Matra biler, har jeg nogle spørgsmål, Huh som jeg håber nogen at i "gamle" kan svare på. Kan se der er rigtig mange dygtige Matra kendere i dette forum.

Der er et rundt hul på dørpladen i bagerste øverste hjørne (se Murena001). I hullet sidder der en sort plastik ring. Hvad er dette hul til, og er det orginalt?

På forkanten af dørsiden sidder der en plade nederst (se Murena002). Jeg har set på nogle billeder at der er en kortlomme. Er det pladen til denne lomme? På min sidder pladen blot klæbet fast.

I batteri/reservehjuls rum sidder der en "dims" (se Murena003) Hvad er lige det. Der er en slagt trykknap, som er "låst" med gaffatape, men hvad er funktionen, har ikke turde prøve at pille tapen af.

I bagrum er der to huller et i hver side (se Murena004) ved siden at motorklap. Har set disse huller på andre billeder. Hvad er disse huller til?

Ser frem til svar og på forhånd tak Kim  Smiley
Logged
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3186



WWW
« Reply #1 on: July 04, 2009, 10:56:15 pm »

Hej Kim

Der er et rundt hul på dørpladen i bagerste øverste hjørne (se Murena001). I hullet sidder der en sort plastik ring. Hvad er dette hul til, og er det orginalt?

Nej, det er ikke originalt. Udfra ringens form og den omtrentlige størrelse vil jeg tro, at der på et tidspunkt har siddet en lille diskanthøjttaler der. Det er dog akustisk set et temmelig håbløst sted at montere den (måske til baghøjttalere?), men jeg har ikke andre ideer.

Quote
På forkanten af dørsiden sidder der en plade nederst (se Murena002). Jeg har set på nogle billeder at der er en kortlomme. Er det pladen til denne lomme? På min sidder pladen blot klæbet fast.

Ja, det er kortlommen. Måske er foret gået fra og en tidligere ejer har valgt at klæbe ydersiden fast.

Quote
I batteri/reservehjuls rum sidder der en "dims" (se Murena003) Hvad er lige det. Der er en slagt trykknap, som er "låst" med gaffatape, men hvad er funktionen, har ikke turde prøve at pille tapen af.

Denne dims er en ventil, der kobler vacuum til en af de to sider på den aktuator, der løfter og sænker forlygterne. Hvorfor der sidder gaffatape omkring den ved jeg ikke, men disse ventiler kan blive utætte, og somme tider er det blot nødvendigt at justere den blikplade, der sidder på bagsiden. En tidligere ejer må have haft problemer med det og fundet frem til at tapen kunne holde det sammen så ventilen lukker ordentligt. Hvis det ellers er tæt (der ikke er sivelyde derfra) ville jeg lade det være, men hvis det er utæt bør du gøre noget ved det.

Quote
I bagrum er der to huller et i hver side (se Murena004) ved siden at motorklap. Har set disse huller på andre billeder. Hvad er disse huller til?

Det er til fastgørelse af beslagene, der vippes ind over motorklappen så den låses på plads. Uden dem vil klappen kunne hoppe af på ujævne veje. Klappen er dog relativt tung og gummilisten holder den til, så jeg vil tro, at det går indtil du får fundet noget, der passer.

Hilsner,
Anders
Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
KiJa
Sr. Member
****
Posts: 116



« Reply #2 on: July 05, 2009, 12:26:26 am »

Tak for dit svar Anders, det er altid rart for en nybegynder, at der er eksperter man kan spørge, og som gider hjælpe.

Det var også min tanke at det var til diskanthøjtalere. Synes nu ikke lige Murena'en indbyder til det helt store HIFI, det er jo ikke den mest støjsvage bil, men til gengæld er motorlyden jo også dejlig musik.

Det med kortlommerne, finder jeg så nok en løsning på, ind til videre er det ok.

Lygterne virker bare som de skal uden problemer, så jeg lader bare tapen sidde ind til videre.

Har du eller andre måske et billede af de låse, som de kunne sende?

Ja når man rækker f..... en lillefinger så....  :)for nu har jeg et par spørgsmål mere.

Hvordan justerer man forlygterne, mine står lidt lavt i nærlyset, jeg har kigget men kan ikke se en umiddelbar løsning?

I følge Jesper og også specifikationerne på bilen skulle den være udstyret med en elektrisk ventilator. Denne kan jeg ikke høre gå i gang, og bilen bliver lidt varm i kø/by kørsel. Hvordan kommer man ind til den? På min bil er selve dækpladerne ned til køler og til reservehjul popnittet på, er det orginalt? Mere jeg ikke skiller hele bilen ad, for at måle mig frem til om ventilatoren virker som den skal.

Hilsen Kim

Logged
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3186



WWW
« Reply #3 on: July 05, 2009, 07:44:07 am »

Tak for dit svar Anders, det er altid rart for en nybegynder, at der er eksperter man kan spørge, og som gider hjælpe.

Det var så lidt - og det er jo formålet med dette forum: At vi hjælper hinanden. En dag bliver du såmænd selv ekspert!
Hvis du har mod på det, så kan jeg anbefale dig at skrive i den engelske del af forum, hvor der er flere der kan hjælpe og hvor erfaringerne kan nå ud til et noget større forum.

Quote
Det var også min tanke at det var til diskanthøjtalere. Synes nu ikke lige Murena'en indbyder til det helt store HIFI, det er jo ikke den mest støjsvage bil, men til gengæld er motorlyden jo også dejlig musik.

Lige netop! Cheesy

Quote
Har du eller andre måske et billede af de låse, som de kunne sende?

Jeg skal nok få taget et i løbet af dagen.

Quote
Hvordan justerer man forlygterne, mine står lidt lavt i nærlyset, jeg har kigget men kan ikke se en umiddelbar løsning?

Du skal tage plasticrammen omkring lygterne af. Den sidder med fire skruer og det er nemt nok. Indenunder sidder der nogle skruer som du kan bruge til at justere lygterne så de peger ligeud og med rigtig hældning.

Quote
I følge Jesper og også specifikationerne på bilen skulle den være udstyret med en elektrisk ventilator. Denne kan jeg ikke høre gå i gang, og bilen bliver lidt varm i kø/by kørsel. Hvordan kommer man ind til den? På min bil er selve dækpladerne ned til køler og til reservehjul popnittet på, er det orginalt? Mere jeg ikke skiller hele bilen ad, for at måle mig frem til om ventilatoren virker som den skal.

Hvor varm bliver den? 90 grader på termometeret er ok. Problemet med Murenaens kølesystem er netop, at den har det hårdt i bykørsel ved lave omdrejninger fordi pumpens lave hastighed simpelthen ikke får pumpet vand nok igennem systemet. Systemet skal derfor være pinligt tæt! Der må ikke forsvinde vand - hvis der gør, så er der sandsynligvis en læk et sted omkring motoren, og så kan pumpen ikke holde trykket oppe i topstykket. Hvis trykket ikke kan holdes oppe, så koger vandet, og kogende vand kan ikke lede varme væk!

Jeg maler fanden på væggen her, men det er altså vigtigt.

Men svar på dit spørgsmål: Det er standard at glasfiberpladerne er nittet sammen. Det er en fin måde at samle det på! Du behøver dog ikke skille noget ad for at komme til køleren, ventilatoren og termostatkontakten i køleren. Du skal blot løfte forenden af bilen, så er det hele tilgængeligt nedefra.

Den nemmeste måde at kontrollere om ventilatoren virker er at tage stikkene af termostaten, kortslutte med et stykke ledning, og derefter sætte tænding på. Ventilatoren skal så starte med det samme.

Mange monterer en kontakt så man kan tænde for ventilatoren manuelt. På grund af konvektion vil den luftstrøm som tvinges gennem køleren virke som en lille ekstra vandpumpe og sikre lidt bedre vandgennemløb selvom termostatkontakten ikke endnu har opdaget at vandet omme i motoren har brug for det.

/Anders
Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3186



WWW
« Reply #4 on: July 05, 2009, 02:54:46 pm »

Her er det lovede billede af låsen til motorklappen:

Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
KiJa
Sr. Member
****
Posts: 116



« Reply #5 on: July 05, 2009, 04:20:49 pm »

Hej Anders

Tak for billede og svar, så ved jeg godt hvad jeg skal lave næste weekend Wink
Logged
KiJa
Sr. Member
****
Posts: 116



« Reply #6 on: July 06, 2009, 05:13:18 pm »

Ved du hvor mange Amp blæseren trækker, og om evt. kontakt skal monteres med relæ.

Kan du evt. beskrive hvordan en sådan tænd/sluk knap skal monteres.

Vil forsøge mig på engelsk fremover.

Hilsen Kim
Logged
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3186



WWW
« Reply #7 on: July 06, 2009, 10:46:01 pm »

Nej, jeg ved ikke hvor meget den trækker. 10A?
Den behøver ikke monteres med relæ. Jeg har en lille vippekontakt i min bil under instrumentbrættet i venstre side. Forbindelsen er egentlig enkel nok at lave, for du skal blot montere vippekontakten så den kortslutter termostaten. Altså tilslut kontakten i parallel med termostaten. Min vippekontakt har en lille lampe i. Den kræver en stelforbindelse som tages fra et sted på ratstammen. Den lyser også op når termostaten tænder automatisk.

Den kontakt jeg har er denne:


Se f.eks.:
http://www.vehicle-wiring-products.eu/VWP-onlinestore/switches/rocker.php

Men hvis du kommer til sommertræffet til september kan jeg vise dig det på min bil.

/Anders
Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
Matra_Hans
YaBB God
*****
Posts: 659


Owner of Bagheera, Rancho, Murena & Espace


« Reply #8 on: July 07, 2009, 05:28:20 pm »

Hi
For at være sikker på at holde maskinen kold, har jeg monteret en ekstra ventilator på forsiden af Murenaens køler, således at hele køleren kan blive "gennem blæst". (Den originale blæser sidder bag på i modsat side)
Endnu en mulighed er at udskifte selve køler-kernen med en "tropekøler". Det giver ca 30% ekstra køleeffekt. Denne ændring har jeg lavet på min Rancho, da den blev varm ved bykørsel om sommeren. Det er dog ikke helt billegt ca 1000 kr for køler-kernen plus montering. Så får man ikke mange bugttepenge tilbage på 1500 kr. Men livet er for kort til at sidde og kigge på kølevandstermometret.

Hans
Logged
Matra_Hans
YaBB God
*****
Posts: 659


Owner of Bagheera, Rancho, Murena & Espace


« Reply #9 on: July 07, 2009, 06:38:42 pm »

Glemte billedet
Her er det

Hans
Logged
KiJa
Sr. Member
****
Posts: 116



« Reply #10 on: July 07, 2009, 08:32:50 pm »

Tak til både Anders og Hans

Jeg tror jeg starter med at prøve en kontakt, og ellers lyder en ekstra blæser eller tropekøler som en mulighed.

Jeg har dog en mistanke om at ventilatoren ikke virker, har i hvert fald ikke hørt den starte endnu. Så første projekt er at måle om den virker efter Anders metoden og så monterer en kontakt.

Desværre øv øv øv kan jeg ikke komme til sommertræf, har lejet sommerhus på Ærø i lige den uge. Det var jo lidt "pludseligt" at jeg blev Murena ejer, men vil se frem til kommende møder/træf i Matra klubben.

Hilsen Kim
Logged
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3186



WWW
« Reply #11 on: July 07, 2009, 09:33:10 pm »

Kim, hvis den ikke kan holde temperaturen nede tror jeg du skal kigge på om kølesystemet er fuldstændig tæt. Min Murena bliver ikke sparet, heller ikke for bykørsel, og selv i de varmeste dage i sidste uge havde den ingen problemer med at holde temperaturen nede. Uden at kølerventilatoren startede. Jeg kører lidt højere tomgang end du sikkert gør (pga min tuning-knast og dobbelt-karburatorer), men kun ca 1000 o/min, så det bør ikke betyde det store.

Du kan dog prøve at give den lidt omdrejninger i tomgang og se om det presser temperaturen op eller ned. Det øger jo vandgennemstrømningen i topstykket og kan hjælpe med til at få ryddet noget spilkogende vand ud til temperatursensoren.

Den billigste måde at opgradere kølesystemet på en Murena er i øvrigt at reducere mængden af frostvæske til 30%. Dernæst kan man hælde Red Line Water Wetter i. Det sænker overfladespændingen så tendensen til bobledannelse i vandet reduceres.

Du skal selvfølgelig tjekke om ventilatoren virker, men det er ikke unormalt at den ikke kører. Og i øvrigt er den svær at høre på grund af placeringen, hvis man da ikke lige står ved siden af bilen.

Men, Kim, hvor højt kommer temperaturen egentlig op? Indtil videre har du kun nævnt at du undrer dig over at ventilatoren ikke sætter igang af sig selv.

Desværre øv øv øv kan jeg ikke komme til sommertræf, har lejet sommerhus på Ærø i lige den uge. Det var jo lidt "pludseligt" at jeg blev Murena ejer, men vil se frem til kommende møder/træf i Matra klubben.

Pyt med det - det lyder da også skønt med Ærø i september!
Men så må vi da bare arrangere et mini-træf for dig her i løbet af sommeren Smiley

Endnu en mulighed er at udskifte selve køler-kernen med en "tropekøler". Det giver ca 30% ekstra køleeffekt.

Det lyder da interessant. Hvem har lavet den til dig?

Simon har en "S"-køler til Murena, men så vidt jeg ved er eneste forskel at den har messingtanke på siderne i stedet for plastic. Kernen er den samme. Jeg har en standardkøler på min.

/Anders
« Last Edit: July 07, 2009, 09:36:54 pm by Anders Dinsen » Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
KiJa
Sr. Member
****
Posts: 116



« Reply #12 on: July 07, 2009, 10:40:34 pm »

Temperaturen stiger til over 90 grader, og jeg fornemmer at den bare vil stige og stige blot hurtigere og hurtigere som den mister køleevnen, hvis jeg ikke giver den omdrejninger og tvinger tempeeraturen ned.

Lige i starten da jeg ikke var så opmærksom på det, begyndte den en gang at dampe ud af overløbet på ekspantionsbeholderen. Holdt dog hos en ven så stoppede med det samme og lod motoren selv stå langsomt at køle ned, heldigvis uden nogen form for skade.

Lidt omdrejninger presser temperaturen ned, sådan typisk mellem 1500 og 2000. Jesper sagde dog også at jeg skulle være opmærksom på det.

Synes den har brugt lidt væske, men efter jeg kom en gang vandpumpe smøring og en gang kølertætner i, bruger den ikke noget væske.

Havde på et tidspunkt mistanke om en utæt toppakning, men har ikke kunne finde nogen tegn på at den er utæt.

Problemet er ved lang tid i tomgang og når jeg kommer til bykørsel efter en lang motorvejs tur, hvor motoren er rigtig gennemvarm.

Lidt af problemet er jo også, at bilen er så ny for mig og man lige skal vænne sig til dens lyde og særheder samt hvad man skal være opmærksom på.

Det det Red Line Water Wetter, hvor køber man det? Har aldrig hørt om det.

Ja der er helt vidunderlligt på Ærø. Det er 4. sommer vi holder ferie der. Det er Falck der har et gammelt skipperhus midt i Marstal, som jeg lejer. Det bliver nu i min Renault 19 at vi tager turen, da vi er 3 + min basset hund samt bagage.

Det med minitræf er jeg helt med på, alt hvad der er undskyldning for at komme ud og rulle er bare helt fint Grin Og ellers er der jo dejlige omgivelser her i Nysted til en udflugt. Desværre er Aalholm bilmuseum heller ikke åbent i år. Sad

Hilsen Kim
Logged
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3186



WWW
« Reply #13 on: July 08, 2009, 12:05:57 am »

Uha, Kim. Der er ingen tvivl om at du har en utæthed som du bør kigge grundigt efter. Jeg er ked af at sige det.

Jeg har haft nøjagtig samme oplevelser som dig, og for mig var lækagen mellem kædedækslet og motorblokken. Det var svært at finde, men da jeg så denne vandstråle efter en tur var der ingen tvivl:



Mere sandsynligt er det dog selve vandpumpen, der er problemet hos dig: Lejet bliver utæt og der trænger vand ud af det lille udluftningshul under remhjulet. I så fald skal der en ny pumpe til.

I alle tilfælde skal du kigge efter utætheden i området fra vandpumpen og frem til topstykket. Når der er en utæthed kan den ikke holde trykket oppe (det fiser ud af hullet), og så koger vandet. Kogende vand kan ikke køle, så det er en alvorlig sag. Kølertætner virker selvfølgelig - indtil vandtrykket spytter det ud, så det bedste er at reparere det.

Jeg bliver dog så nødt til at krybe til korset og indrømme at jeg netop har brugt kølertætner til at reparere min lækage. Dog ikke det man kan købe "alle vegne", der er noget klistret stads der blot er designet til at udfylde huller med en klæbrig masse (æggehvide er akkurat lige så effektivt!), men dette:



http://www.hojstrup.dk/main/index.asp?site=144&produkt=4094#4094

Det består af kobberpartikler, der korroderer i overfladen af aluminiumen og lukker hullet på den måde. Det har holdt tæt i nogle år nu. Det er ikke en løsning jeg er særlig stolt af, særligt ikke fordi kobberspånerne må antages at have korroderet lidt i topstykket og køleren også, men der er ikke kobberpartikler at se i systemet mere, og hellere lidt overfladekorrosion dér end et revnet topstykke fordi vandet koger.

Og det er helt klart det, der sker i din bil: Der er spilkogende vand i topstykket. Derfor stiger vandniveauet når den bliver for varm. Det er ikke godt, særligt ikke fordi der ikke findes nye topstykker til Murena 2.2'ere mere, og erfaringerne med at svejse dem er ikke gode.

Ja Nysted er da et dejligt sted, men jeg tror nu ikke lige jeg kommer dernedad i sommer. Måske til Møn med familien? Indtil videre må vi vist satse på at holde kontakten her.

/Anders
Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
Matra_Hans
YaBB God
*****
Posts: 659


Owner of Bagheera, Rancho, Murena & Espace


« Reply #14 on: July 08, 2009, 05:39:18 am »

Trope køler:
Jeg fik min lavet hhos et lille kølerfirma i Aalborg, men det er min opfattelse at ethvert "gammeldags" køler værksted kan klare dette. De skaffede elementet (efter mål) fra en underleverandør og lodede det ind i min gamle køler. Jeg fik min køler lodet sammen, men værkstedet kan også lave operationen på en køler med plastik ender.
Den gule Bagheera I, der kører rundt i Danmark med en Peugeot motor, bruger den oprindelige lille Bagheera køler men med et trope-element lodet ind, og det giver køleeffekt til den kraktigere motor.
I Murena'en har jeg en "S" køler og den eneste forskel mellem den almindelige og "S" køleren er at den almindelige har plastik ender og "S"eren er helt i metal.
S køleren blev monteret efter at min oprindelige køler stort set faldt fra hinanden, da samlingen mellem plastikenden og køle elementet gik fra hinanden.

Vedrørende utætheder så er det også nødvendigt at kigge på rørene under bilen, hvis de stadigvæk er de originale. Mine rør var i reaaliteten rustet igennem flere steder, kun rustskaller holdt vandet inde.

Hans

Logged
Pages: [1] 2 Print 
« previous next »
Jump to: