| Home  Blogs Help Search Login Register  
« previous next »
Pages: 1 [2] Print
Author Topic: Hjælp til Murena 2,2  (Read 21221 times)
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3186



WWW
« Reply #15 on: July 08, 2009, 06:38:48 am »

Tak for info, Hans. Det kan være jeg kontakter dig ved lejlighed - der er ikke så mange små kølerfirmaer her i København. Eller også har jeg bare ikke fundet dem.

Men det kan også være jeg bare skifter til en ny S-type køler. Som du er inde på, så er den af bedre kvalitet.

Vedrørende utætheder så er det også nødvendigt at kigge på rørene under bilen, hvis de stadigvæk er de originale. Mine rør var i reaaliteten rustet igennem flere steder, kun rustskaller holdt vandet inde.

Det har du helt ret i, men jeg synes bare at symptomerne tyder på kogning i motoren og det opstår, hvis der er en lækage så pumpen ikke kan holde trykket oppe.

/Anders
Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
Matra_Hans
YaBB God
*****
Posts: 659


Owner of Bagheera, Rancho, Murena & Espace


« Reply #16 on: July 08, 2009, 06:26:39 pm »

Og lige et billede at mit originale kølevandsrør efter at rusten er fjernet.

Hans
Logged
KiJa
Sr. Member
****
Posts: 116



« Reply #17 on: July 08, 2009, 08:29:47 pm »

Har lige tjekket og har intet væske brugt de sidste 1000 km med mix kørsel. Så jeg tror jeg tjekker ventilator go får lavet kontakt her i weekenden og smatidig lige kigger på de rør så de ikke ligner dem Hans havde Wink

Bestiller samtidig en gang Red Line Wetter og ser hvordan det hjælper, meeen den vandpumpe står nok som det næste større projekt. Overvejer en tur sydpå i September efter Ærø, så kunne være jeg tog forbi Car Joy og kiggede.

Hvis du fortryder Anders, så skriver du bare lige så giver jeg kaffe eller en is på havnen i Nysted Smiley
Logged
KiJa
Sr. Member
****
Posts: 116



« Reply #18 on: July 09, 2009, 09:57:34 pm »

Hej Anders

Har tænkt på at bruge det der Radiator Stop Leak  forebyggende, hvis nu der har været en utæthed som jeg fik stoppet med det flydende kølertætner, hvad siger du til den ide? Jeg ringede til importør, men de sælger kun til firma, og kunne ikke oplyse nogen forhandler. Hvordan fik du fat i dit?

Hilsen Kim
Logged
Jon Weywadt
YaBB God
*****
Posts: 1002



« Reply #19 on: July 09, 2009, 11:35:09 pm »

Hej Anders

Har tænkt på at bruge det der Radiator Stop Leak  forebyggende, hvis nu der har været en utæthed som jeg fik stoppet med det flydende kølertætner, hvad siger du til den ide? Jeg ringede til importør, men de sælger kun til firma, og kunne ikke oplyse nogen forhandler. Hvordan fik du fat i dit?

Hilsen Kim
Hej Kim.

Jeg mener at huske jeg engang købte det i Bilka. Men ellers kan du få det hos T. Hansen eller Biltema. Det virker udemærket, hvis utætheden ikke er for stor, som for eksempel hullet i Matra_hans' kølerør.  Grin
« Last Edit: July 09, 2009, 11:36:42 pm by Jon Weywadt » Logged

Matranaut par excellence Cool
Jon Weywadt
YaBB God
*****
Posts: 1002



« Reply #20 on: July 09, 2009, 11:43:33 pm »

---
Men det kan også være jeg bare skifter til en ny S-type køler. Som du er inde på, så er den af bedre kvalitet.
-----
/Anders

Er der nogen som har prøvet at finde en moderne køler som kan passe i Murenaen?  Huh

Jeg spørger fordi nogle nye kølere er lavet med en teknik som skaber turbulens i vandstrømmen og det øger virkningsgraden markant. I stedet for en 6-8 cm tyk køler kerne, kan man nøjes med 3-4 cm.
Logged

Matranaut par excellence Cool
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3186



WWW
« Reply #21 on: July 10, 2009, 03:55:02 pm »

Har tænkt på at bruge det der Radiator Stop Leak  forebyggende, hvis nu der har været en utæthed som jeg fik stoppet med det flydende kølertætner, hvad siger du til den ide? Jeg ringede til importør, men de sælger kun til firma, og kunne ikke oplyse nogen forhandler. Hvordan fik du fat i dit?

Hmm... som jeg nævnte, så er jeg ikke videre stolt af at jeg har fyldt det i mit kølesystem. Det virker ved galvanisk korrosion af aluminiumen som vil være hurtigst der, hvor der er utætheder og der kommer ilt til, men det kan ikke undgå at "æde" af aluminium'en andre steder i systemet. Desuden vil det æde aluminium så længe det er i systemet.

På den anden side har det vist sig effektivt, og man kan også sige, at mængden af materiale er begrænset. Jeg har hørt om folk, der har erstattet de lange kølerør med kobberrør, og der er der jo flere kilo kobber og meget store overflader at korrodere på! Overraskende, det det holder! Jeg har også nøjedes med at hælde mindst muligt i for at stoppe lækagen: Jeg har kun brugt halvdelen af pulveret indtil nu.

I starten flød der kobber rundt i vandet når jeg kiggede i ekspansionsbeholderen, men det gør der ikke mere. Det sidder nok ude i køleren og æder aluminium!

Så på den ene side: Det virker, og lidt korrosion er vel bedre end et revnet (uhelbredeligt) topstykke på grund af overophedning. Men anbefale det... nej, jeg vil til enhver tid anbefale at du finder og reparerer utætheden.

Jeg mener jeg købte det hos en venlig dame hos Højstrup. Ellers kan du garanteret finde det på eBay eller et andet sted på nettet. Jon, det er ikke det samme produkt som det man kan få hos T. Hansen m.v.

/Anders
Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
KiJa
Sr. Member
****
Posts: 116



« Reply #22 on: July 10, 2009, 07:07:42 pm »

Ok jeg dropper det Stop Leak, rent faktisk tømte jeg lidt kølervæske af i går og efterfyldte med vand, og utroligt nok, kunne jeg se en forskel allerede under kørsel i dag. Jeg har prøvet at holde i tomgang, og den stiger slet ikke til faretruende højde, så det er dejligt. Jeg har også tjekket igen og den har intet væske brugt, så måske problemet er løst for en tid. Jeg har dog bestilt Red Water Wetter, men det vil jo kun have en positiv virkning. Og så i øvrigt bare være på vagt.

Kim
Logged
Pages: 1 [2] Print 
« previous next »
Jump to: