| Home  Blogs Help Search Login Register  
« previous next »
Pages: [1] Print
Author Topic: blyfri ???? eller ikke .....  (Read 12557 times)
muccax
Full Member
***
Posts: 86


« on: June 22, 2008, 09:19:20 pm »

hej
hvad skal man køre på ..... blyfri ..... eller skal den ha blyholdig benzin ....
matra 1.6 ,,,
mvh otto
Logged
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3186



WWW
« Reply #1 on: June 23, 2008, 06:07:51 am »

Blyfri er intet problem med Simca-motorerne. Jeg bruger dog altid 98 oktan til min 2.2'er, men tændingen kan justeres til 95.
Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
muccax
Full Member
***
Posts: 86


« Reply #2 on: June 23, 2008, 08:36:35 am »

mange tak ..... ville jo helst ikke brænde motoren af ved at køre på forkert benzin  Cheesy Cheesy
Logged
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3186



WWW
« Reply #3 on: June 23, 2008, 11:21:49 am »

mange tak ..... ville jo helst ikke brænde motoren af ved at køre på forkert benzin  Cheesy Cheesy

nej, det ville da være surt!
Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
KiJa
Sr. Member
****
Posts: 116



« Reply #4 on: September 17, 2009, 06:22:13 pm »

Har på min ferie at man på nogle tankstationer kan få 95 blyholdig benzin. Er det at foretrække at bruge?

Der er ikke nogen Shell i nærheden af hvor jeg normalt tænker, men kan man bruge sådan noget oktan boost?

Jeg kan se at man også kan få noget blytilsætning man kan komme i når man tænker blyfri er det en god idé?

Jeg har indtil nu kørt på 95 blyfri uden problemer, men vil jo helst det bedste for bilen.

Hilsen Kim
Logged
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3186



WWW
« Reply #5 on: September 17, 2009, 09:19:15 pm »

Jeg har indtil nu kørt på 95 blyfri uden problemer, men vil jo helst det bedste for bilen.

Bliv du bare ved med det. Motoren og karburatoren har det fint med blyfri. Tjek dog benzinslangerne, de flotte bomuldsomviklede slanger kan ikke tåle det, men hvis du har de nyere slanger til indsprøjtningsmotorer er der ingen problemer. Biltema har dem.

Om det er 95 eller 98/99 oktan betyder kun noget for, hvor meget tændingsavancering du kan køre med. Med standardindstillingen 10 grader ved tomgang, de rigtige tændrør og en i øvrigt velkørende motor bør der dog overhovedet ikke være problemer med 95.

/Anders

Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
KiJa
Sr. Member
****
Posts: 116



« Reply #6 on: September 18, 2009, 11:00:15 pm »

Hej Anders

Jamen jeg forsætter så bare med 95 blyfri.

Jeg har tjekket, og alle slanger er nye gummislanger, ingen bomuld der!

Har dog været ude for noget mystisk Huh. Da jeg kommer hjem fra ferie, og sidste stræk på 450 km. med gennemvarm motor. Jeg tanker bilen helt op, og køre de sidste 300 meter hjem. Stille bilen og slukker og den giver ligesom en "prut".

Tænker ikke videre over det. Men da jeg skal tømme bilen en halv time senere, ligger der en sjat benzin under bilen.

Sjatten ligger under bilen, der hvor sædet er, altså ikke ved tanken eller motor. Motorrum er helt tørt, og jeg kan ikke se nogen utæthed nogen steder. Der er heller ingen lugt af benzin i motorrummet. Jeg har kigget i indkørsel og ned af vejen og den har ikke dryppet noget benzin.

Efterfølgende starter jeg bilen og kan ikke se eller hører nogen forskel og bakker tilbage og lader bilen stå på en tør plet, og ingen dryp eller noget.

Jeg tager ned til tanken igen (for at finde ud af hvor meget der er rendt ud) og prøver at fylde den helt op igen, der kan klemmes 0,3 L på bilen (benzinselskabet vil nok undre sig over min måde at tanke på Smiley).

Men nu er jeg jo noget nervøs Angry.

Hvad kan det være? Og hvorfor ligger det ikke under tanken/motor?

Efter nr. 2 tur til tanken, er der ingen spild eller problemer af nogen art.

Nogen der har oplevet det samme og kan give en forklaring eller et råd?

Hilsen Kim Huh
Logged
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3186



WWW
« Reply #7 on: September 18, 2009, 11:46:00 pm »

Nogen der har oplevet det samme og kan give en forklaring eller et råd?

Jaja, det er helt normalt!

Benzinen kommer fra udluftningsslangen, der udmunder ca under førersædet under bilen. Kig selv!
Når du fylder kold benzin på en varm bil vil varmen fra motoren få benzinen og luften i tanken til at udvide sig. Det presser benzin op i påfyldningsslangen, hvor udluftningen sidder. Hvis dit benzindæksel er tæt bliver der presset benzin ud af udluftningen.

Løsningen er at undlade at fylde tanken helt op! Eller at leve med det Wink

/Anders
Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
KiJa
Sr. Member
****
Posts: 116



« Reply #8 on: September 19, 2009, 02:34:23 am »

Hej Anders

Tak for oplysningen, nu kan jeg så sove om natten igen. Jeg blev godt nok helt bange.

Jeg havde en idé om at det kunne være noget udluftning, men synes ikke at det lød helt rigtigt alligevel, men det er også den første bil, jeg har haft, hvor benzintanken ligger lige op af motoren, ellers har de ligget i hver sin ende af bilen.

Hvor er jeg bare glad for dette forum:-)

Hilsen Kim
Logged
krede
YaBB God
*****
Posts: 1172



« Reply #9 on: September 19, 2009, 07:03:00 am »

Som sagt.. Blyfri er intet problem med en 2.2'er...
Logged
KiJa
Sr. Member
****
Posts: 116



« Reply #10 on: September 19, 2009, 09:29:53 am »

IMOPNERENDE !!!!

Man har problemer med sin "gamle" nye bil. Skriver til eksperterne, og VUPTI indenfor nogle timer har man svar fra mindst en. Dette også selvom det er sent om aftenen. Sidder i bare klar der ude og venter Grin Grin Grin

Dette forum gør at vi nye og ukendte med Matra tør og kan erhverve os et af disse fantastiske køretøjer.

STOR tak til eksperterne og selvfølgelig alle der hjælpere på dette forum.

Netop komme hjem fra ferie (med stort smil på) for hvor er det en fornøjelse at kører Murena også på længere ture. Skulle lige hilse at sige at der er mange gode Murena veje på Langeland (små snoede hvor den klæber sig fast). Og ja der bliver også kastet lange blikke og spurgt en del på både Langeland, Fyn og i Jyllland.

Hilsen "en halvhøj smilende" Kim
Logged
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3186



WWW
« Reply #11 on: September 19, 2009, 07:50:10 pm »

En dag er du selv blevet en af eksperterne, Kim!

Tak for tippet om Langeland. Nordsjælland kan også bruges Wink

/Anders
Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
Pages: [1] Print 
« previous next »
Jump to: