| Home  Blogs Help Search Login Register  
« previous next »
Pages: [1] Print
Author Topic: Varm kabine  (Read 9860 times)
Fairhansen
Sr. Member
****
Posts: 131


« on: May 27, 2010, 09:46:46 pm »

Jeg har problemer med at skrue helt ned for varmen i kabinen på min Murena.
Jeg har prøvet at koble kablerne der åbner og lukker helt af og det gav en mulighed for manuelt at skubbe armen på "ventilen" yderlig 5/8 mm men der kommer desværre forsat uønsket varme i kabinen.

Er der nogen forslag Huh
Logged

Murena 2.2 1982 - Renault Laguna 2012 - BMW K1300R 2013
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3186



WWW
« Reply #1 on: May 27, 2010, 11:13:11 pm »

Det lyder til at ventilen er gået i stykker. Du bliver nok nødt til at købe en ny eller finde en brugt. Man kan selvfølgelig håbe, at det bare er fordi der sidder noget fast i den så den ikke kan lukke helt, men mon dog.

/Anders
Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
Jon Weywadt
YaBB God
*****
Posts: 1002



« Reply #2 on: May 28, 2010, 08:32:58 am »

Er der nogen forslag Huh

Jeg ville afmontere ventilen og checke om der er noget der blokerer, sådan som Anders nævner. Det er jo kun en rund plade som drejes på tværs i ventilen, så der kan sagtens være noget i klemme. Heldigvis sidder ventilen let tilgængelig ude foran og højere end køleren, så du mister ikke al kølevæske når du tager den af.
Logged

Matranaut par excellence Cool
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3186



WWW
« Reply #3 on: May 28, 2010, 11:18:06 am »

Heldigvis sidder ventilen let tilgængelig ude foran og højere end køleren, så du mister ikke al kølevæske når du tager den af.

Men der vil altid komme luft ind som nemt ender ude i køleren, så husk at udlufte systemet efterfølgende! Alene af den grund ville jeg nok ikke bøvle for meget med at undersøge ventilen på forhånd - viser den sig alligevel at være ok, kan man jo altid sætte den til salg til en anden Smiley

/Anders
Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
Fairhansen
Sr. Member
****
Posts: 131


« Reply #4 on: May 28, 2010, 05:16:39 pm »

Øh er det simpelt at lufte ud?
Logged

Murena 2.2 1982 - Renault Laguna 2012 - BMW K1300R 2013
hoffmann
Sr. Member
****
Posts: 168


I'm a llama!


« Reply #5 on: May 30, 2010, 07:23:26 pm »

Der skulle gerne sidde en skrue til udluftning på et af de tykke rør til kølevand i motor rum.
Logged
Jon Weywadt
YaBB God
*****
Posts: 1002



« Reply #6 on: May 31, 2010, 08:44:18 am »

Der skulle gerne sidde en skrue til udluftning på et af de tykke rør til kølevand i motor rum.

Det er ikke nok kun at bruge udluftningsskruen på køleslangen ved strømfordeleren. Roy har en vejledning på sin side, som virker, men jeg fandt nedenstående nemmere.

Da jeg skiftede mine kølerør udluftede jeg systemet ved at tage den lille slange i bunden af ekspansionstanken af. Det er lidt bøvlet fordi man skal sætte et lille stykke slange med en prop på studsen, så vandet ikke løber ud af ekspansionstanken. Så satte jeg slangen på en stor plastic injektionssprøjte og brugte en støvsuger til at suge luften ud. Slangen er forbundet til toppen af køleren. så når der ikke kommer flere bobler op i sprøjten (en gang imellem kan det være nødvendigt at hælde vandet ud af sprøjten), så er luften ude af køleren.
Hvis man fjerner skruen på køleslangen kan man sætte sprøjten i hullet og bruge støvsugeren igen. Derefter er der ikke meget luft i systemet og resten burde ende i ekspansionstanken efter nogen tids kørsel.
Ved begge operationer skal man sikre sig at der hele tiden er kølervæske i ekspansionstanken. Hvis man får suget den tom, så får man luft i systemet igen.
Logged

Matranaut par excellence Cool
Fairhansen
Sr. Member
****
Posts: 131


« Reply #7 on: June 08, 2010, 07:25:26 pm »

Nå - løsningen lige nu er at jeg har lånt en plasttang der bliver brugt under rep. til at klemme køleslanger sammen med.
Så har jeg en højsommer løsning hvor der er lukket helt for det varme vand Grin
og så virker min (næsten tætte) orginale ventil resten af året.

Er der evt. nogen der ved om man kan købe en lille smart dimmer/tang der kan holde en slange, nænsomt men bestemt, sammen?
Den jeg har lånt er lidt stor Undecided
Logged

Murena 2.2 1982 - Renault Laguna 2012 - BMW K1300R 2013
Jon Weywadt
YaBB God
*****
Posts: 1002



« Reply #8 on: June 10, 2010, 12:05:06 pm »

Nå - løsningen lige nu er at jeg har lånt en plasttang der bliver brugt under rep. til at klemme køleslanger sammen med.
Så har jeg en højsommer løsning hvor der er lukket helt for det varme vand Grin
og så virker min (næsten tætte) orginale ventil resten af året.

Er der evt. nogen der ved om man kan købe en lille smart dimmer/tang der kan holde en slange, nænsomt men bestemt, sammen?
Den jeg har lånt er lidt stor Undecided

Jeg havde engang en slange til varmeapparatet på min Pick-up truck, som sprang læk. Heldigvis skete det lige ved en WalMart (varehus) hvor jeg købte 2 små svejsetænger. Med et stykke læder, eller blød plastic til at beskytte slangen, klemte de den utætte slange af. På grund af trykket skulle der klemmes på begge sider af hullet, men det behøver du nok ikke her, kun på tilløbet.
Logged

Matranaut par excellence Cool
Fairhansen
Sr. Member
****
Posts: 131


« Reply #9 on: June 22, 2010, 10:49:55 pm »

Jeg fik en tæt ventil fra en Mercedes ved byens autoophugger og den har den lokale automaster sat i - samlet pris 100 kr.

Så kan jeg vente med at købe en ny orginal ventil til senere ( den koster 90 euro )

Logged

Murena 2.2 1982 - Renault Laguna 2012 - BMW K1300R 2013
Jon Weywadt
YaBB God
*****
Posts: 1002



« Reply #10 on: July 21, 2010, 05:39:58 pm »

På en lang tur, forleden dag, opdagede jeg at min kabine også blev mere varm end det dejlige vejr kunne være årsag til. Angry

Jeg har checket min ventil og den drejer fra stop til stop, så den kan ikke lukkes mere end den er. Nedenfor ser du så den løsning jeg foreslog ovenfor, for nu har jeg sat den på slangen før ventilen.

Det er en lille svejsetang med lige kæber og et par mm tykt stykke læder til at beskytte slangen mod de skarpe kanter på tangen. En stump ledning er viklet om enden på tangen og kontrol kablet, for at sikre at tangen ikke falder ud, hvis den skulle komme løs. Afprøvet i dag og det virker fint. Grin
Logged

Matranaut par excellence Cool
Pages: [1] Print 
« previous next »
Jump to: