| Home  Blogs Help Search Login Register  
« previous next »
Pages: [1] Print
Author Topic: Er der nogen der ved målet på et Murena 2,2 batteri?  (Read 14239 times)
Fairhansen
Guest
« on: January 25, 2009, 04:33:20 pm »

Jeg har ønsket mig et nyt batteri i fødselsdagsgave, fordi det min Murena er leveret med er sølle i størrelse og styrke.
( Bilen står på bukke under renovering af fælge og jeg kan ikke åbne fronthjælmen på bilens nuværende placering så jeg kan ikke måle de fysiske muligheder )

Er der nogen der kender mål og andre data på Murena 2,2 1982 batteri? Huh

Med venlig hilsen
Henrik

   
Logged
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3186



WWW
« Reply #1 on: January 25, 2009, 10:37:38 pm »

Hej Henrik

Ja, et godt batteri er nødvendigt.
Det er 45 Ah med plus i venstre side. Dimensionerne er ca 240 mm (l) x 130 mm (b) x 225 mm (h).
De har det faktisk hos T. Hansen, hvor jeg har købt mit:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=2394029816&n=-1985555946&pn=-1985515625

Jeg synes, at priserne svinger en del, men lige i øjeblikket ser de ud til at være temmelig dyre (det er batterisæson). Om kvaliteten er i orden ved jeg ikke, men jeg er nu ganske godt tilfreds med mit.

Mvh
Anders

Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
FOB
Jr. Member
**
Posts: 47


83 Murena 2.2


« Reply #2 on: January 25, 2009, 10:55:26 pm »

Det er 45 Ah med plus i venstre side. Dimensionerne er ca 240 mm (l) x 130 mm (b) x 225 mm (h).
De har det faktisk hos T. Hansen, hvor jeg har købt mit:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=2394029816&n=-1985555946&pn=-1985515625

Hej Anders og Henrik, jeg kører også med sådan et, men det passer ikke med de oprindelige
fastspændingsbeslag, hvad har du lavet der Anders ?

Hilsen Finn
Logged
Fairhansen
Guest
« Reply #3 on: January 25, 2009, 11:49:16 pm »

Tak for det hurtige svar - batteriet bliver vel stående når jeg "maser" reservehjulet på plads?
Logged
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3186



WWW
« Reply #4 on: January 26, 2009, 09:11:56 am »

Tak for det hurtige svar - batteriet bliver vel stående når jeg "maser" reservehjulet på plads?

Uha nej, det gør det ikke, og da reservehjulet (ihvertilfælde fælgen) er af metal kan det skabe et værre roderi (brand!), hvis det ikke sidder fast.

Jeg har boret to små huller i bunden af holderen og monteret en bøjle som denne:



Købt her:
http://www.vehicle-wiring-products.eu/VWP-onlinestore/battconns/battaccs.php

Det ser sådan ud (min plus og minus er vendt):


Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
Fairhansen
Guest
« Reply #5 on: January 27, 2009, 05:20:21 pm »

Ærgeligt - der var ellers noget fedt og hurtigt vildskab over den anden løsning, men det passer nok bedre til dem der har en ældre simpel USA bil Smiley

Jeg har faktisk en bøjle (samme princip som dine) til batteriet fra min båd, dem har jeg faktisk ikke brugt de senere år fordi max hastighed i Skanderborg sø er 10 knob så batteriet vælter jo ikke ligefrem rundt under bådfart.

Mvh FairHansen

Ps. er en alufælg igrunden strømførende?
Logged
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3186



WWW
« Reply #6 on: January 27, 2009, 07:07:31 pm »

Ps. er en alufælg igrunden strømførende?

MEGET og aluminium skal ikke være ret varmt før det begynder at smelte, så det kan blive et VÆRRE roderi Cheesy
Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
KiJa
Sr. Member
****
Posts: 116



« Reply #7 on: January 19, 2010, 06:42:10 pm »

Jeg står nok for også at skulle have et nyt batteri og ser med interesse Anders indlæg om et T. Hansen batteri.

Jeg har nu set at T. Hansen har et 55 Amp batteri med næsten samme mål, kan man sætte sådan et på? Eller futter man det hele af, det ville jeg jo nødigt.

BAT 55559, 55 Ah, startstrøm 420 Amp.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=3414467325&n=-1985555946&pn=-1985515570

Med venlig hilsen

Kim
Logged
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3186



WWW
« Reply #8 on: January 19, 2010, 09:04:39 pm »

Du futter ikke noget af ved at sætte et batteri med større kapacitet i. Det er spændingen, der er vigtig - så du skal ikke sætte et 24V lastbil batteri i, eller et 6V til en gammel bil. Men det er der nok ikke stor risiko for Wink

Om det er 55 eller 45 gør altså ikke det store, så hvis jeg var dig ville jeg købe dette, som passer i størrelsen:

http://www.thansen.dk/product.asp?c=3414467325&n=-1985555946&pn=-1985515625

Eneste problem med det er at det ikke har den "fod" som skal til for at det kan fikseres. Jeg har monteret sådan en her for at holde mit batteri:



Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
KiJa
Sr. Member
****
Posts: 116



« Reply #9 on: January 19, 2010, 09:42:39 pm »

Nåå så sådan et trucker batteri på 24 Volt og 90 Amp er for stort Grin

Nej men synes nu også at det der har siddet på har været godt nok. Jesper har monteret det med et beslag meget lig dit (Anders) så ingen problemer der.

Jamen så bliver det bare det der passer.

Virker som om at batteriet bliver svagere, så derfor skifter jeg det i morgen.
Kan det være derfor af mit volt/amp meter ikke går så langt op mere? Synes at så snart jeg tænder noget (lys eller sådan) går det lavere ned end det plejer.

Dejligt med dette forum der er gode råd ikke dyre Grin Grin

Logged
Jon Weywadt
YaBB God
*****
Posts: 1002



« Reply #10 on: January 20, 2010, 09:34:37 am »

Nåå så sådan et trucker batteri på 24 Volt og 90 Amp er for stort Grin

Nej men synes nu også at det der har siddet på har været godt nok. Jesper har monteret det med et beslag meget lig dit (Anders) så ingen problemer der.

Jamen så bliver det bare det der passer.

Virker som om at batteriet bliver svagere, så derfor skifter jeg det i morgen.
Kan det være derfor af mit volt/amp meter ikke går så langt op mere? Synes at så snart jeg tænder noget (lys eller sådan) går det lavere ned end det plejer.

Dejligt med dette forum der er gode råd ikke dyre Grin Grin


Jeg synes ikke et batteri kan blive for stort, så længe det kan være der fysisk.  Wink

Jeg kørte engang med et 90AH batteri i min Ford Anglia. Generatoren virkede ikke, men jeg kunne køre i ca. 14 dage mellem hver opladning fordi der var så mange dejlige amperetimer til rådighed.  Grin Grin Grin

Men hvis dit batteri synes at blive svagere, så er det første du bør gøre at rense poler og polsko. Dernæst check om der er vand (syre) nok på cellerne (hvis det er muligt. ikke allle batterier kan efterfyldes)
Logged

Matranaut par excellence Cool
KiJa
Sr. Member
****
Posts: 116



« Reply #11 on: January 20, 2010, 11:58:55 am »

Hej Jon

Har tjekket og der er den væske der skal være på batteriet. Kom til at se at der er kommet nyt batteri på januar 2007 så det burde holde lidt endnu. Synes ikke poler ser specielt dårlige ud, men nu renser jeg dem af og ser om det bare var det. Det har jo så også været noget koldt, og kørsel med lys/blæser og el bagrude, gør måske at det knapt kan følge med. Men nu i dag var der ingen problemer.

Ja ja en Murena er jo sin egen, lidt mystik og med særheder.... Nok derfor vi elsker dem som vi gør.

Kim
Logged
krede
YaBB God
*****
Posts: 1172



« Reply #12 on: January 20, 2010, 03:54:49 pm »

Et godt batteri er GULD på en gammel bil, og det er den FØRSTE ting jeg vil se på hvis der er bøvl.

Da jeg fik sat sprøjt på min murena havde jeg store problemer med at få liv i maskinen også selvom batteriet umiddelbaret var i god stand.

Det gjorde en verden til forskel da jeg skiftede. Og da jeg for en måneds tid siden skulle flytte bilen, ladte jeg batteriet op, og den startede før motoren havde tørnet tre gange.... efter vel at mærke at have stået stille i 1½ år uden at have været startet op.!
Logged
Pages: [1] Print 
« previous next »
Jump to: