| Home  Blogs Help Search Login Register  
« previous next »
Pages: [1] 2 Print
Author Topic: Danmarks BEDSTE ekspert på V6 motor søges!  (Read 24012 times)
Trolkar
Full Member
***
Posts: 82



« on: July 30, 2010, 07:34:24 pm »

Jeg må erkende, at vores dyrt indkøbte Espace 3.0 V6 fra 99 desværre nok snart kommer til at lade livet, og sidste tur bliver til skrothandleren. - De sidste 6 måneder har vi haft så mange sporadiske fejl med motoren, at vi ikke længere bruger bilen. - Den er simpelthen for ustabil og usikker at køre i. Vi har dog fundet en anden motor i tyskland, men frygter at det måske ikke er det der skal til. - Vi afventer at høre svar fra et tysk firma.

Den har været til et HAV af undersøgelser, og ligemeget hvad så har man ikke kunne finde frem til en endegyldig og konkret fejl. - Altså, skift denne dims, så er du kørende igen. Alle værksteder har selv oplevet fejlen, men har ikke kunne måle sig frem til årsagen. - Jeg tror, at vi har brugt tæt på 30.000 på fejlsøgning.... - Og måske 15-20.000 på stumper. Et eller andet sted må vi altså trække en grænse. Bilen blev købt til 249.000, og forhandlere vil give mig et sted mellem 30-60.000 kr. for den.

Så omvendt, så er vi næsten nødt til at poste penge i bilen indtil den virker, også køre den helt ned.

Men i første omgang, så søger jeg altså kontakt til en SUPER ekspert indenfor netop denne V6 motor. (190 hk).
Logged

'99 Renault Grand Espace 3.0 V6-24v
'97 Mitsubishi Galant Wagon 2.5 V6-24v
Trolkar
Full Member
***
Posts: 82



« Reply #1 on: July 30, 2010, 07:39:07 pm »

... om det er et værksted eller en privatperson er sådan set underordnet. - Bare personen er dygtig, og ikke blot "gætter" sig frem og tager "røven på os"

Sidste uge kom vi af med 5950 kr. for 2 dages fejlfinding uden resultat!

Bilen gik i stå på motorvejen, og blev kørt til et Renault værksted. - De fandt ikke fejlen, og jeg humpede de 230 km hjem på 4 eller 5 cylindre. - Knap 6000 kr. fattigere. - Heldigvis ordnede bilen sig selv 50 km fra hjemmet, og kørte perfekt hjem. - Har kørt små 80 km uden fejl, så der kommer nok snart nye fejl.
Logged

'99 Renault Grand Espace 3.0 V6-24v
'97 Mitsubishi Galant Wagon 2.5 V6-24v
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3186



WWW
« Reply #2 on: July 30, 2010, 08:59:40 pm »

Det gør mig sgu ondt at høre, Troels. Du ved, hvem jeg anbefaler, men om de har energien og tålmodigheden til at løse problemerne med din bil til en overkommelig pris ved jeg ikke. Det er jo uholdbart, det kan jeg godt se. Men skrot eller bare salg... det er en heftig afskrivning! Jeg tør snart ikke gætte mere på, hvad der kan være galt med din motor... men har den ikke en fejlkode? Pokkers at du bor så langt væk jeg ikke har bedre tid til at hjælpe dig. Selvfølgelig kan den komme til at køre perfekt!

Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
Trolkar
Full Member
***
Posts: 82



« Reply #3 on: July 30, 2010, 10:58:35 pm »

Hej Anders!
Tak for dit svar! – Altid rart med din støtte!

Ja, jeg tror godt jeg ved hvem du anbefaler. – Men jeg har faktisk haft bilen forbi 2 af stederne. Desværre uden succes.

Helt fundamentalt, så har bilen følgende fejl.

1) Elektriske fejl i en uendelighed.
Primært omkring lys og lygter. Blinker man til enten højre eller venstre, så kan man være næsten sikker på, at personen bagved ikke ser det, og bilen blinker i dobbelttakt. Der er nemlig ingen forbindelse til pæren bagved. Det samme gælder baglys, og baklys. – Ofte lyser alle 3 pærer ganske svagt. Stikforbindelsen er helt hen i skoven. Dette kan dog laves ved at lodde ledningerne direkte på fatningen, men jeg søger i øjeblikket efter nye stik til montering.
El fejl på elruder, kører til tider ujævnt i elmotoren pga. dårlig forbindelse.
Radioen tænder og slukker, selvom stik under sæde er alt andet lige perfekte.
Hele midterdisplayet slukker pludselig, og står herefter og blinker / lyser uden nogen form for fornuft. – Er i orden efter sluk/ tænd af motor.

2) Motor mangler kræfter / nægter at tage gassen / drukner
Hvis man holder ved en udkørsel og ikke helt kan få fri bane kan det ske, at man giver kortvarigt svagt gas et par gange… For at ”tage tilløb / rykke lidt frem”. Det er måske ½-1 cm speederen der trykkes ned. Men har man gjort det mere end 4-5 gange, så kan man være 90% sikker på, at man ikke kommer derfra. Motoren simpelthen ”drukner” når man forsøger at køre derfra. – Altså man træder speederen 2-3 cm ned. (Hvilket svarer til yderst langsom igangsætning når den ellers kører normalt.) – Løses ved at sætte bilen i ”N” og træde speederen ½ ned. Motoren sprutter og hakker men omdrejningerne stiger langsomt, og når motoren køre ”glidende”. – Så slipper man, sætter i ”D” og kører videre.

Man kan også fremprovokere fejlen ved at give ”formel 1 mellem gas” når man holder stille i tomgang og gearkassen i ”N” Altså 50% gas, slip, 50% gas, slip osv. Cirka 3-4 gange gas i sekundet, og motoren begynder at drukne efter 4-6 gange gas. – Er herefter stort set umulig at starte. Når det står på, så kan man tydeligt høre, at indenfor 4-5 gange gas, at indsugningen pludselig tager en hel anden og mere ”hul” lyd. Lyden komme nede bagfra motoren i førersiden.

Man kan også komme ud for, at motoren kører perfekt i tomgang, og kører uden nogen form for vibrationer eller mærkelige lyde, men blot er ufattelig langsom. – Generelt, så skifter gearkassen (automatik) meget tidligt op i gear. (Når 4. gear allerede ved 55-60 km/t). Men at komme fra f.eks. 40 km/t til måske 80 kan godt tage næsten 40 sekunder med speederen trådt helt ned, og ”kickdown” funktionen aktiveret. – For at udelukke gearkassen kan jeg sætte den til ”2”, og dermed forhindre at den skifter højere op end 2. gear. Men maskinen er stadigvæk langsom. Topfart når den opfører sig sådan ligger på små 90 km/t. Men motoren lyder HELT perfekt og ganske sund! – Der er bare ingen kræfter! – Køres op af en stejl bakke kan det ende med 1 gear og 20-30 km/t. F.eks. Høve stræde i Nordvestsjælland, eller den bakke der er lige før Holte fra Virum/motorvejen. Alt imens motoren lyder normalt, men bare ikke kan tvinges op i omdrejninger/moment. – Sættes gearkassen i ”N” når det laver dette nummer, og man træder speederen helt i bund, så tager det cirka 6-8 sekunder for motoren at nå omdrejningsbegrænseren. – Altså den tager omdrejninger ufattelig langsomt. – Men lyder som sagt pænt.

Jeg anvender udelukkende Shell V-power, en sjælden gang Shell fuelsafe. Dette er primært for at sikre bedst mulig benzin, og udelukke denne fejlfaktor.

3)   Udsættere / rysten
Den største fejl som vi kæmper med er hvad jeg kalder for fejltænding. – Er ikke mekaniker, så nogen vil sikkert have et bedre og mere korrekt ord.
Fejlen kommer ofte når man kører med en jævn fart, og vil øge hastigheden. Motoren kører ganske fint og lækkert, men øges farten lidt begynder den at hugge ganske svagt, så ”skyder” den i indsugningen/udstødningen og begynder dernæst at ryste helt vildt, så det kan mærkes i hele kabinen at maskinen står og ”hugger” Lettes trykket på speederen, så man kører videre med samme fart, så ophører alle fejl, og motoren kører igen smidigt og perfekt. – Forsøger man igen at øge hastigheden er den igen helt gal. Kommer oftest kun ved hastigheder over 40-50 km/t. Det er ganske lidt der skal trykkes på speederen før denne fejl kommer. Som eksempel er et enkelt tryk på ”+” på fartpiloten nok og disse udsættere vælter frem.

4)   Motoren stopper uden varsel, og er den seneste fejl som vi kæmper lidt med.
Man kan kører på f.eks. motorvejen, og pludselig slukker motoren bare. – Det sker ofte når bilen en sjældent gang kommer på motorvej, og bliver godt ”gennemvarm”. Så slukker den bare stille og rolig. Den kan som regel startes igen ved blot at slukke for alt, (altså dreje nøglen helt tilbage til ”0”) Nogle gange kan den dog kræve 2-3 sekunders startertid før den tænder. Selve midterdisplayet kommer ikke med nogen fejl, men der høres en lang ”beeeep” lyd. – Og med lang mener jeg lang. Måske 7-8 sekunder. – Jeg er nødt til at lade bilen rulle til standsning, og der går pænt hurtigt da bilen er i gear. – Jeg tør ikke flytte gearvælgeren op i ”n” af frygt for at ramme ”r”, så man skal reagere pænt hurtigt.

Men som sagt, 20-30 procent af tiden, så kører bilen aldeles ganske perfekt!
Den kan køre fint i 10 dage i træk, mens resten at måneden giver man stort set op.

Måske nogle af ovenstående beskrivelser kan sige jer eksperter hvad jeg skal gå efter?!?! – Jeg har som sagt overvejet at smide en anden motor i, men når nu maskinen kører fint (når den altså kører) så har jeg mistænkt nogle sensorer eller noget el-værk for fejlen.

Alle værksteder har ikke kunnet finde nogle fejl. Det sidste oplevede dog, at når motoren slukkede som i eksempel 4, at ALLE sensorer viste noget helt sindsygt på deres computer. Faktisk, så mente de, at det var computerens form for ”nød lukning” når der pludselig kom alt for mange fejlinput. – Men den lagre ikke nogle af disse fejl. De nævnte køletemperatur, lufttemperatur, brændsstoftryk, ABS fejl, startspærre – Ja ALT hvad de lige kunne nå at se på skærmen. Det var noget med værdierne var helt henne i vejret. F.eks. at det var minus 278 grader, men brændstoffet var kogende. Altså værdier helt ude i det ekstreme. – De turde dog ikke sige, om det var fordi ”interfacet” blot mistede forbindelsen, at deres tester skrev disse fejl.

Jeg har overvejet at anskaffe et komplet nyt ledningsnet til bilen, men har ikke haft held til at finde dette endnu. Nogle vil måske sig BII fejl, men jeg har haft lånt en anden BII computer sammen med nøgler og midterdisplay (Ja, det sagde manden dælme at jeg skulle skifte) uden held. Stadigvæk de samme problemer.

Min umiddelbare satsning er, at finder jeg ”FEJLEN”, så er det også kilden til SAMTLIGE motorfejl.
Jeg tror på at det er en lille satan til sensor eller noget i den retning som er kilden til samtlige fejl.

Jeg har forsøgt mig med at skrive nogle af mine fejl på engelsk, således at jeg måske kunne få hjælp fra en bredere mængde, men når man ikke er dus med ”teknisk bil engelsk”, så giver det mig nogle udfordringer.

For resten, lidt off topic, så er min aircondition stået af. – Det køler i hvert fald ikke, og hele kompressoren er ”grøn” og fedtet. Det ene aut. værksted (i Jylland) påstod, at der var kommet kølevæske herfra ind i generatoren som dermed havde lavet en fejlstrøm. Så der skulle ny generator, kompressor og motorstyringsenhed til. – Deres diagnose tog 4 minutter. Behøver jeg at sige, at de ikke fik lov til at kigge mere på bilen?  - Jeg takkede pænt nej.
Logged

'99 Renault Grand Espace 3.0 V6-24v
'97 Mitsubishi Galant Wagon 2.5 V6-24v
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3186



WWW
« Reply #4 on: July 31, 2010, 07:32:26 am »

Hej Troels

Ja det er jo Torben hos Autohjørnet i Espergærde. Han kender motoren rimelig godt.

Der kan godt være noget med den motorstyring. Jeg tipper også på noget elektrisk og synes ikke du skal skifte selve motoren udfra det du skriver her. Jeg tror at diagnosecomputeren viser "rigtigt" når systemet går ned, altså viser, hvad computeren rent faktisk ser, men at der er gået kludder i noget for den og at den simpelthen går ned/lukker ned. Jeg mener at huske at du har målt alle ledninger igennem og at stikforbindelserne i motorrummet også er blevet renset, og når de har haft testeren på og måler at alt er ok, så tror jeg ikke den er helt gal dér.

Den sidder jo udsat, den motorcomputer, men normalt er de godt og grundigt forseglet, så de kan klare mosten, men jeg synes du skal prøve med en anden. Der er en sensor eller flere, der måler konsekvent forkert under nogle bestemte belastninger på den motorstyring, og jeg ved at du har skiftet selve de sensorer det drejer sig om, men der kan stadig være en elektronisk fejl inde i computeren, der kun viser sig som fejlmålinger under bestemte forhold. Hvis computerens elektronik måler forkert, så går der i dén grad "ged" i dens beregninger af passende benzintilførsel, og så går motoren dårligt. Hvis den ryger helt udenfor "standard", så går det selvfølgelig helt galt, men hvad computeren så præcis gør, ved jeg ikke.

Det er i øvrigt rigtigt, at en fejlstrøm i princippet kan aflive computeren.

Jeg søgte lige på eBay:
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=260640869612

Omkring dine baglygter, så burde det være muligt at rense stikkene for ir med godt med kontaktrens: http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4763&n=10

Ellers tror jeg også du kan finde et kabelnet på eBay. Jeg kan evt hjælpe.

/Anders
« Last Edit: July 31, 2010, 07:52:12 am by Anders Dinsen » Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3186



WWW
« Reply #5 on: August 02, 2010, 06:22:27 am »

Troels, jeg vil blot sige, at jeg har købt den ECU på eBay. Hvis du ikke vil have den ligger jeg den på lager til min egen bil, men du er velkommen til at overtage den. Den lander nok her i løbet af ugen.

/Anders
Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
renaultbiler
Sr. Member
****
Posts: 418



WWW
« Reply #6 on: August 02, 2010, 08:05:52 pm »

Startet disse motorproblemer etter bytte av gearkasse ?
Logged

1980 Alpine A-310 w/GTA 2.5 V6 Turbo
2000 Grand Espace V6 24v Initiale: http://www.renaultbiler.no/forum/viewtopic.php?id=2529
2000 Scenic RXi 2.0 16v IDE aut DP0: http://www.renaultbiler.no/forum/viewtopic.php?id=3751
1982 R20TX 2.2
Service Online: www.servicehefte.net/servdata/?cid=qqkX
Trolkar
Full Member
***
Posts: 82



« Reply #7 on: August 03, 2010, 11:52:50 pm »

Troels, jeg vil blot sige, at jeg har købt den ECU på eBay. Hvis du ikke vil have den ligger jeg den på lager til min egen bil, men du er velkommen til at overtage den. Den lander nok her i løbet af ugen.

/Anders

Hej Anders!

Nååååå, så var det derfor at den pludselig var væk på Ebay.de...
Jeg er så "heldig", at jeg har overtaget vores nye hus her pr. 1.8.2010 - Heldig fordi vi ikke har fået solgt vores gamle endnu. - Så meget af min tid går med at flytte og sætte istand.

Men jeg har dog kigget rigtig meget på nettet, og umiddelbart, så kan man ikke bare lige bytte rundt?!?! - Eller kan man? - Som jeg har læst det, så vil ens kilometertæller lave om? - Hvad med startspærre? - I en Mitsubishi sidder denne sammen med computeren.
Logged

'99 Renault Grand Espace 3.0 V6-24v
'97 Mitsubishi Galant Wagon 2.5 V6-24v
Trolkar
Full Member
***
Posts: 82



« Reply #8 on: August 03, 2010, 11:59:29 pm »

Startet disse motorproblemer etter bytte av gearkasse ?

Hmm... Både og... Problemet med, at den "drukner" og til tider har utrolig svært ved at tage gassen har stået på lige siden vi købte den... Problemet med tændingsudsættere er kommet snigende, og begyndte lidt før vi fik skiftet gearkasse.
De forsvandt ellers som dug fra solen da vi skiftede tændkassette, men kom retur 1 uge efter. Siden er alle stik og sensorer som du omtaler på din guide skiftet. - Det virker perfekt, indtil bilen har været kold/varm nogle gange. - Så driller det igen.

Jeg har nu 2 sprit nye tændkassetter på lager, og 6 BERU tændrør. Så vi tager snart turen "over og om bagved igen" - Bare for at tjekke, og så skiftet indsugningspakning. - Just in case.

Problemet med at motoren pludselig stopper uden varsel er kommet efter gearkassen er blevet skiftet.

Logged

'99 Renault Grand Espace 3.0 V6-24v
'97 Mitsubishi Galant Wagon 2.5 V6-24v
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3186



WWW
« Reply #9 on: August 04, 2010, 09:40:24 am »

Jeg ved det ikke helt, men jeg vil tro at den godt kan byttes rundt. Km-tælleren mener jeg sidder i display og BII, altså boxen i sikringsboksen. Skifter man én af de to, vælger den det højeste km-tal (så en ny kan sættes i uden problemer). Tom, ved du om det kan lade sig gøre at tage ECU fra en anden bil og sætte i?

Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
renaultbiler
Sr. Member
****
Posts: 418



WWW
« Reply #10 on: August 04, 2010, 11:07:08 pm »

Den vil ikke starte med en brukt ecu pga lagret startsperrekode - den må slettes fra den gamle enheten først.
Logged

1980 Alpine A-310 w/GTA 2.5 V6 Turbo
2000 Grand Espace V6 24v Initiale: http://www.renaultbiler.no/forum/viewtopic.php?id=2529
2000 Scenic RXi 2.0 16v IDE aut DP0: http://www.renaultbiler.no/forum/viewtopic.php?id=3751
1982 R20TX 2.2
Service Online: www.servicehefte.net/servdata/?cid=qqkX
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3186



WWW
« Reply #11 on: August 05, 2010, 06:49:42 am »

Tak Tom! Jeg mente nok det kun var startspærren, der var problemet. Det kræver altså et værkstedsbesøg, men derudover er der ikke noget problem i skiftet.

/Anders
Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
renaultbiler
Sr. Member
****
Posts: 418



WWW
« Reply #12 on: August 05, 2010, 04:15:48 pm »

Verksted vil ikke kunne ordne dette sånn uten videre, kun dersom de er kunnskapsrike (kjenner Renault startsperresystem meget godt) og kjenner VIN på bilen motorstyringen kommer fra.
Om du sender den til meg først kan jeg slette koden da jeg har spesial utstyr for dette. Men så er det dette med frakt til og fra Norge som ikke er billig....
Logged

1980 Alpine A-310 w/GTA 2.5 V6 Turbo
2000 Grand Espace V6 24v Initiale: http://www.renaultbiler.no/forum/viewtopic.php?id=2529
2000 Scenic RXi 2.0 16v IDE aut DP0: http://www.renaultbiler.no/forum/viewtopic.php?id=3751
1982 R20TX 2.2
Service Online: www.servicehefte.net/servdata/?cid=qqkX
Trolkar
Full Member
***
Posts: 82



« Reply #13 on: August 05, 2010, 07:35:47 pm »

Tom - Du bekræfter desværre den opfattelse som jeg har fået. Jeg er hamrende glad for vores Espace når den kører, men når der er noget galt, så er der ingen autoriserede værksteder som har stor nok viden, og de små værkstedsmekanikere som virkelig har forstand på bilen, de støder hovedet mod muren pga. manglende adgang til data, tester m.m.

Tør man som bruger spørge hvad du egentlig går og roder med i dagligdagen? - Din viden er jo enorm! - Gad vide, om man ikke kan splejse dig og Anders til en Espace-Specialist-Klon-Mekaniker. - Det kunne være dejligt!

Du har vel ikke en idé til hvad der kan være galt med min bil vel? - Du spørger meget omkring gearkassen. Kan den spille ind på nogle af problemerne? - Motoren burden vel kunne trække og tage omdrejninger i "N"? - Det er sådan set derfor, at jeg ikke regner med at det er gearkassen som kan drille. - Hvor langt oppe i Norge bor du?
Logged

'99 Renault Grand Espace 3.0 V6-24v
'97 Mitsubishi Galant Wagon 2.5 V6-24v
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3186



WWW
« Reply #14 on: August 05, 2010, 08:04:10 pm »

Jeg har skrevet til sælgeren, der skriver at han har taget motorstyringen fra sin egen bil. Altså bør han have stelnummeret. Ellers må vi jo shippe den til norge. Jeg har alligevel et stykke plastic, Tom, som du skulle have haft dengang jeg sendte dig afdækningerne til tandremmen. Jeg fik ikke sendt det hele med, nemlig!

/Anders
Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
Pages: [1] 2 Print 
« previous next »
Jump to: