| Home  Blogs Help Search Login Register  
« previous next »
Pages: [1] Print
Author Topic: Franske finurlighedder  (Read 10094 times)
hoffmann
Sr. Member
****
Posts: 168


I'm a llama!


« on: August 30, 2011, 05:46:35 pm »

Hvordan kommer man til at spænde/løsne bolten der kolder strømfordeleren på plads ?
Special værktøj ?

Hilsen Poul
Logged
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3186



WWW
« Reply #1 on: August 30, 2011, 06:12:18 pm »

Ja!

Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
hoffmann
Sr. Member
****
Posts: 168


I'm a llama!


« Reply #2 on: August 30, 2011, 07:22:38 pm »

Lige den nøgle jeg mangler, Anders !
Logged
Jon Weywadt
YaBB God
*****
Posts: 1002



« Reply #3 on: August 30, 2011, 07:31:05 pm »

Lige den nøgle jeg mangler, Anders !
Anders' nøgle virker sikkert fint, så længe bolten er stram nok  Wink

Hvis du har en blæselampe, så kan du varme en 14mm nøgle til den er rødglødende, ca. midt på, og så banke den i den samme facon i en skruestik. Varm den så op igen og dyp den i en dåse (ikke plastic  Shocked) med spildolie for at hærde den igen. Pas på, for der vil gå ild i olien, men det slukker du nemt ved at lægge låg på dåsen.
Logged

Matranaut par excellence Cool
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3186



WWW
« Reply #4 on: August 30, 2011, 09:21:05 pm »

Næh, Jon... ideen er netop at den kan dreje omkring bolten på midten. Det giver lidt mere frihedsgrad. Man skubber på nøglen for at stramme.
I øvrigt er det normalt muligt at justere tændingen med forsigtige slag med en hammer på vacuumdåsen - uden at løsne bolten. Når tændingen står rigtigt laver man et hak i foden på strømfordeleren og topstykket så man efterfølgende kan se, hvor den skal stå. Er der hakker i forvejen er et billede en udmærket reference. Sådan ser min ud:



Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
Bagheera Lars
Sr. Member
****
Posts: 170



« Reply #5 on: August 30, 2011, 09:53:35 pm »

....Den havde jeg ikke lige set komme Anders!... Justere tændingen med en hammer!.. Grin ... Det er en fornøjelse at være matraejer!!..med en hammer og et koben når man langt.. Wink
Logged

M 530 LX 1972, Bagheera 1 S 1976, Rancho 1978
hoffmann
Sr. Member
****
Posts: 168


I'm a llama!


« Reply #6 on: August 30, 2011, 09:59:01 pm »

Jeg havde et enkelt mærke, men det pasede ikke efter drevet havde været oppe.
Meget godt med et foto ! Jeg vil nu lave en nøgle som Anders har vist.

Det ser ud til de 10 grader som er anbefalet fra fabrikken passer meget godt.
Logged
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3186



WWW
« Reply #7 on: August 31, 2011, 06:25:09 am »

Nemlig Lars! Cheesy

Min står på 15 grader i tomgang, jeg tror også det vil passe godt til din S'er, Poul. Jeg fik det sat op på rullefeltet. Pinking er selvfølgelig en risiko, men ikke et problem så længe jeg holder mig til 98 og vpower.

/Anders
Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
Jon Weywadt
YaBB God
*****
Posts: 1002



« Reply #8 on: August 31, 2011, 06:30:44 am »

Næh, Jon... ideen er netop at den kan dreje omkring bolten på midten. Det giver lidt mere frihedsgrad. Man skubber på nøglen for at stramme.
--------
Hej Anders. Der kan man se.  Embarrassed Jeg har ikke prøvet at stille på tændingen, så jeg var ikke klar over at et fleksibelt led på nøglen var en fordel. Den er lagt på huskesedlen til fremtidig brug.  Grin
Logged

Matranaut par excellence Cool
hoffmann
Sr. Member
****
Posts: 168


I'm a llama!


« Reply #9 on: August 31, 2011, 04:27:36 pm »

Næh, Jon... ideen er netop at den kan dreje omkring bolten på midten. Det giver lidt mere frihedsgrad. Man skubber på nøglen for at stramme.
--------
Hej Anders. Der kan man se.  Embarrassed Jeg har ikke prøvet at stille på tændingen, så jeg var ikke klar over at et fleksibelt led på nøglen var en fordel. Den er lagt på huskesedlen til fremtidig brug.  Grin
Har så lige fundet ud af at der ikke skal bruges en 14mm nøgle i min, nærmere noget der ligner 11 eller 12 mm.
Logged
Bagheera Lars
Sr. Member
****
Posts: 170



« Reply #10 on: September 01, 2011, 07:13:49 am »

.....Hmm...12 mm. Poul. Det er som på Bagheeraen!.....Har du tjekket at det ikke er en 1,5 Bagheera maskine du har fået puttet ned i maskinrummet?..... Det kan jo være svært at se forskel. Grin
Logged

M 530 LX 1972, Bagheera 1 S 1976, Rancho 1978
hoffmann
Sr. Member
****
Posts: 168


I'm a llama!


« Reply #11 on: September 01, 2011, 07:08:34 pm »

.....Hmm...12 mm. Poul. Det er som på Bagheeraen!.....Har du tjekket at det ikke er en 1,5 Bagheera maskine du har fået puttet ned i maskinrummet?..... Det kan jo være svært at se forskel. Grin
Det må vi lade eksperterne afgøre i weekenden !
Logged
Pages: [1] Print 
« previous next »
Jump to: