| Home  Blogs Help Search Login Register  
« previous next »
Pages: [1] Print
Author Topic: olietryk måler  (Read 7119 times)
hoffmann
Sr. Member
****
Posts: 168


I'm a llama!


« on: August 28, 2011, 06:27:56 pm »

Olietryk måleren i min Murena stryger lige op på 8 bars tryk når der er tænding på bilen. Dette er uændret selv når motoren er startet. Det siger sig selv at der er fejl på systemet. Jeg har lige sat en ny føler på motoren men uden resultat. Nogen forslag ?
Hilsen Poul

Ps. ny føler kan købes meget billig hos 4wd i Viborg
Logged
Jon Weywadt
YaBB God
*****
Posts: 1002



« Reply #1 on: August 28, 2011, 06:48:31 pm »

Olietryk måleren i min Murena stryger lige op på 8 bars tryk når der er tænding på bilen. Dette er uændret selv når motoren er startet. Det siger sig selv at der er fejl på systemet. Jeg har lige sat en ny føler på motoren men uden resultat. Nogen forslag ?
Hilsen Poul

Ps. ny føler kan købes meget billig hos 4wd i Viborg

Det kan være at du kan justere på selve instrumentet. Jeg var selv nødt til at gøre det på mit volt meter. Se denne tråd: http://www.matrasport.dk/forum/index.php/topic,1504.0.html
Måske du kan bruge noget af det til at reparere din olietryk måler.

Check at spændingen ikke bare er 12V hele tiden, men varierer. Det kunne være at instrumentet er forkert forbundet, hvis, f.eks. en af de små kobber blade i stikket på instrumentbrættet er løs (som jeg beskrev i tråden) og krydser over til olietryk målerens forbindelse.
« Last Edit: August 28, 2011, 07:10:50 pm by Jon Weywadt » Logged

Matranaut par excellence Cool
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3186



WWW
« Reply #2 on: August 30, 2011, 06:13:35 pm »

Jon, olietrykmåleren er et drejespoleinstrument - jeg tror ikke den kan justeres.
Jeg gætter på en kortslutning.
Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
Jon Weywadt
YaBB God
*****
Posts: 1002



« Reply #3 on: August 30, 2011, 07:24:05 pm »

Jon, olietrykmåleren er et drejespoleinstrument - jeg tror ikke den kan justeres.
Jeg gætter på en kortslutning.
Hej Anders. Det ved jeg, men det kan godt justeres. Jeg gjorde det med mit voltmeter. Bimetal armen i instrumentet varmes af den spænding der løber i varmetråden som er viklet om armen. For enden af armen er der en slids som en pind på nålen glider i. Man kan ændre på vinklen på hele armen eller bøje enden med slidsen. Det var det jeg gjorde da jeg opdagede at slidsen var vinkelret på linien mellem pinden og dens omdrejningspunkt.
Det sagt, så tror jeg også mere på at der er konstant 12V på forbindelsen til olietryk måleren. Sikkert i stikket bag instrumenterne, som jeg skrev. Der er en beskrivelse af hvordan jeg reparerede mit stik i den tråd jeg linker til i forrige post.
Logged

Matranaut par excellence Cool
hoffmann
Sr. Member
****
Posts: 168


I'm a llama!


« Reply #4 on: August 30, 2011, 07:25:31 pm »

Tror Anders har ret (som sædvanlig) Jeg må lede efter en kortslutning .... måske bag på instrument huset.
Logged
Jon Weywadt
YaBB God
*****
Posts: 1002



« Reply #5 on: August 30, 2011, 07:38:34 pm »

Tror Anders har ret (som sædvanlig) Jeg må lede efter en kortslutning .... måske bag på instrument huset.
Som du kan se i den tråd jeg linkede til, så går kobberet løs på det fleksible print bag instrumenterne. Det gir mulighed for at en af banerne krydser over til den ved siden af, måske med konstant 12V.

Du kunne eventuelt tage stikket af på olietryk senderen og se om der er 12V på ledningen, med tændingen slået til.

Update:
Kiggede lige på el-diagrammet. Olietryk måleren er pind 10 i stikket bag instrumenterne, lige mellem kølevand måleren (pind 9) og benzin måleren (pind 11). Men alle målerne virker ved at forbinde til stel, der er derfor 12V på instrumentet og afhængig af modstanden i føleren drejer viseren tilsvarnde. En kortslutning til stel, hvor som helst på ledningen vil derfor give fuldt udslag.

Hvis der derfor er 12V på lednngen som jeg skriver ovenfor, så er problemet ikke i ledningen. Er det 0V, og 0 Ohm til stel på ledningen når den er taget af føleren, så er det bare om at gå på jagt efter kortslutningen.  Wink
« Last Edit: August 30, 2011, 08:06:31 pm by Jon Weywadt » Logged

Matranaut par excellence Cool
Pages: [1] Print 
« previous next »
Jump to: