| Home  Blogs Help Search Login Register  
« previous next »
Pages: [1] Print
Author Topic: Hvordan sænker man en Murena?  (Read 6691 times)
Fairhansen
Sr. Member
****
Posts: 131


« on: September 25, 2011, 08:47:20 pm »

Er der nogen der kan fortælle mig hvordan man sænker en Murena 2,2?
Forhjulene er første projekt - baghjulene skulle eftersigende være lidt svære at sænke efter så mange år.

Mvh Henrik
Logged

Murena 2.2 1982 - Renault Laguna 2012 - BMW K1300R 2013
Jon Weywadt
YaBB God
*****
Posts: 1002



« Reply #1 on: September 26, 2011, 01:46:50 pm »

Er der nogen der kan fortælle mig hvordan man sænker en Murena 2,2?
Forhjulene er første projekt - baghjulene skulle eftersigende være lidt svære at sænke efter så mange år.

Mvh Henrik
Forhjulene er jo affjedret med torsionsstænger. De kan justeres ved at løsne boltene på beslaget under vognen, lige under førersædet. Hvis det ikke gir nok, så er det muligt at løsne dem helt og så flytte dem eet hak i strålerne hvor de er monteret i nederste svingarm. Men det er en større sag og du skal tage spændingen helt af torsionsstangen før du prøver det. Hvor meget hver procedure gir kan du regne ud efter hvor mange grader, eller brøkdele af grader, svingarmen skal drejes for at give den ønskede sænkning. Mit gæt er at 2cm sænkning er mindre end 1 grad. At flytte strålerne vil nok resultere i for stor sænkning.

Bagenden kan sænkes ved at skære en halv, eller hel; vinding af fjederen. Det er der bestemt nogle her på forumet der har gjort.
Logged

Matranaut par excellence Cool
Fairhansen
Sr. Member
****
Posts: 131


« Reply #2 on: September 29, 2011, 10:57:00 pm »

Tak - bilen var på en lift idag - for at få svejset et mikro hul som synsmanden havde focus på under sidste syn - Efter at have drejet på møtrikerne under vognen sænkede snuden sig.
Det må være fint nu uden at sænke baghjulene, så kører bilen hele tiden nedad og så må den vel kører længere på hver liter benzin Grin
Logged

Murena 2.2 1982 - Renault Laguna 2012 - BMW K1300R 2013
Bagheera Lars
Sr. Member
****
Posts: 170



« Reply #3 on: September 30, 2011, 07:04:23 am »

...hvis du en dag vil have sænket bagenden også, og ikke vil kaste dig ud i at skære af de originale bagfjedre, så har Simon altså fjedre på lager der sænker den ca. 40 mm. Dem har jeg monteret på Hannis "S", da den stod lidt for højt men rumpen! Grin. Jeg havde dog ikke lige overvejet det med nedsat brændstofforbrug ved konstant nedadkørsel??...... Men du har sikkert ret! Wink. I finder jo på så meget henne i Jylland.

Lars
Logged

M 530 LX 1972, Bagheera 1 S 1976, Rancho 1978
Fairhansen
Sr. Member
****
Posts: 131


« Reply #4 on: September 30, 2011, 08:32:55 pm »

Det kunne jeg godt finde på at købe - er der et bud på hvor mange timer det vil tage en mekanikker at skifte sådan nogle fjedre?
Logged

Murena 2.2 1982 - Renault Laguna 2012 - BMW K1300R 2013
RazorbackNOR
Sr. Member
****
Posts: 494



« Reply #5 on: September 30, 2011, 11:53:18 pm »

Det klarer du lige selv. To skruer, et lite snitt med kniv og en fjederkomprimator så er det gjort.
Logged

2010 Mazda 3 1,6  Diesel Gunmetal Blue
1983 Matra Murena 2.2 Platine
50cc Pocketbike
IPSC shooter
Fairhansen
Sr. Member
****
Posts: 131


« Reply #6 on: October 03, 2011, 08:52:19 pm »

Simon har ikke løse korte fjedre mere. Han har dog noget Spax halløj med gas og sager til 600 euro Undecided

(jeg er nok for meget Jyde til at give 600 euro for noget gas)

Hvis man selv saver 4 cm af fjederen, så bliver der vel ikke en ordenlig afslutning til at fordele trykket - eller hvad??
Logged

Murena 2.2 1982 - Renault Laguna 2012 - BMW K1300R 2013
Pages: [1] Print 
« previous next »
Jump to: