| Home  Blogs Help Search Login Register  
« previous next »
Pages: [1] Print
Author Topic: Forårsklar Bagheera  (Read 5812 times)
Moes
Sr. Member
****
Posts: 171



« on: April 29, 2014, 09:45:16 am »

Hej

Jeg havde Bagheeraen ude på en lille forårstur i det dejlige vejr vi havde i weekenden, og den køre sådan set som jeg huskede  Smiley  men det slog mig endnu engang at gearkassen virker noget slidt, jeg skal især være meget omhyggelig med anden gearet.
Jeg husker at der har været snak om at der har været problemer med synkormeshen til anden gearet på Murenaerne, eller noget med at der var lavet modeller uden?..  Det er jo selvfølgelig ikke den samme gearkasse jeg har på Bagheeraen, men har i erfaringer, eller har hørt om andre problemer med Bagheera gearkassen andet end almindeligt slid?

Med venlig hilsen Frederik  
« Last Edit: April 29, 2014, 09:55:34 am by Moes » Logged
Matra_Hans
YaBB God
*****
Posts: 659


Owner of Bagheera, Rancho, Murena & Espace


« Reply #1 on: April 29, 2014, 10:15:49 am »

SIMCA gearkasser blev altid hurtigt slidt især synkroniseringen i andet gearet gik meget hurtigt. Jeg har i mine unge dage haft et par SIMCAer, så jeg lærte mig bare at bruge dobbelt udkobling når jeg skulle ned i andet gear.

hilsen Hans
Logged
Bagheera Lars
Sr. Member
****
Posts: 170



« Reply #2 on: April 29, 2014, 10:48:00 am »

Var lige ude i går at trille i Bagheeraen for første gang i år. Jeg har i årevis haft samme problem med 2. gearet...har næsten vænnet mig til det  Grin .. har flere gange overvejet at gøre noget ved det, men som Hans siger, man klare den længe med dobbelt udkobling. Til gengæld konstaterede jeg at min bremsehovedcylinder nu er så utæt at jeg er nødt til at gøre noget ved det!!...det er da utroligt!!... det er ikke mere end 5..6..7.. år siden jeg sidst måtte skifte en lille reservedel!!..... der er da også noget hele tiden..  Wink

Lars
Logged

M 530 LX 1972, Bagheera 1 S 1976, Rancho 1978
Moes
Sr. Member
****
Posts: 171



« Reply #3 on: April 29, 2014, 11:06:44 am »

Tak Hans og Lars!  Jeg må prøve at begynde at dobbelt udkoble!

Haha  ja..  Jeg tror de søger opmærksomhed  Wink 

Jeg tror også bare jeg holder mig til at være lidt ekstra forsigtig med gearskiftet, det er jo trods alt en ældre bil  Grin  Mit problem er faktisk ikke så stort når jeg er ved at accelerere, men det er når jeg kommet ind i et sving og gerne vil geare ned i anden, der kan den godt finde på at hvæse lidt af mig hvis jeg ikke er ekstra forsigtig. Min far som er gammel mekaniker siger, at jeg må lære at tilpasse mine omdrejninger med min hastighed..  hvilket kan være lidt lettere sagt end gjort Cheesy

   
Logged
Matra_Hans
YaBB God
*****
Posts: 659


Owner of Bagheera, Rancho, Murena & Espace


« Reply #4 on: April 30, 2014, 01:15:25 pm »

@Frederik:
Tilpasse omdrejninger til hastigheden: det er det man gør med dobbelt udkobling. Når man mestre kunsten, kan man geare ned uden at bruge koblingen.  Jeg har kørt 200.000 KM i en SIMCA 1100 på den måde. Men så satte gearkassen sig også med et sådant brag, at de (rustne) vangere gav efter.
@ Lars
Det har også over årene irriteret mig at bremsecylindrene ruster så de skal skiftes med jævne mellemrum, selv om bilen kun har kørt få km. Løsningen hedder silikone bremsevæske DOT 5 (som intet har at gøre med bremsevæske DOT 5,1), det er ikke billigt og bremsesystemet skal tømmes helt inden man skifter.
http://www.carbuildersolutions.com/uk/silicone-brake-clutch-fluid-1-ltr
 
mvh Hans
Logged
Pages: [1] Print 
« previous next »
Jump to: