| Home  Blogs Help Search Login Register  
« previous next »
Pages: [1] Print
Author Topic: Reparation manual  (Read 13391 times)
127
Newbie
*
Posts: 5


« on: December 14, 2015, 05:29:19 pm »

Hej

Jeg er lige blevet ejer af en Matra Murena som jeg pusler lidt med,
Jeg ville høre om der var en venlig sjæl som hjælpe mig med en reparation manual (dog ikke på Fransk).

Takker mange gange på forhånd.

Mvh.

Lorenz
Logged
FOB
Jr. Member
**
Posts: 47


83 Murena 2.2


« Reply #1 on: December 15, 2015, 04:53:04 pm »

Hej Lorenz, tillykke med Murenaen !
Er det en 1.6, 2,2 ell. 2,2S og hvilken farve ? Billeder ?

Angående servicemanual så kan man købe en kopi hos:
http://www.simon-auto.de/matra/deutsch/kat_mur.htm
Den har best. nr. 23001 og koster 79€ i deres online shop:
http://www.simon-auto-shop.com/shop16.htm
Den er på ca. 850 sider og på Tysk.
Hvor bor du henne i verdenen?
Hvis det er noget bestemt i manualen du skal bruge kan jeg prøve at skanne de sider.

Hilsen Finn
Hej

Jeg er lige blevet ejer af en Matra Murena som jeg pusler lidt med,
Jeg ville høre om der var en venlig sjæl som hjælpe mig med en reparation manual (dog ikke på Fransk).

Takker mange gange på forhånd.

Mvh.

Lorenz
Logged
127
Newbie
*
Posts: 5


« Reply #2 on: December 15, 2015, 05:41:15 pm »

Hej

Mange tak for det hurtige svar, der fulgte nogle få kopier af manualen med til bilen og jeg har da også kunne finde lidt på nettet. Bilen er en 2.2 i rød (som er den oprindelige farve efter hvad jeg kan se), jeg ville gerne havde haft den i en anden farve men udvalget af Murena´r er ikke så stort her i landet (spoileren i bag er jeg heller så ikke vild med).
tror jeg har fået et nogenlunde eksemplar men der er dog nogle fejl og mangler som jeg er ved at kikke på.
En af de mere kedelige er at den drypper en del fra bundkaret og efter hvad jeg har læst er det en lidt større opgave at skifte pakning, kan det virkelig passe at den ikke kan skiftes uden at man demonterer hjulophæng kardan osv. ?
vognen har nu til huse på Als i sønderjylland - jeg prøver lige med et foto.
« Last Edit: December 15, 2015, 05:58:34 pm by 127 » Logged
FOB
Jr. Member
**
Posts: 47


83 Murena 2.2


« Reply #3 on: December 15, 2015, 08:18:44 pm »

Hej igen, den ser flot ud på billedet!!

Jeg bor i Nordsjælland, så det er ikke lige henne om hjørnet ;-)

Jeg har skiftet bundkarspakningen på min for vistnok 8 år siden, og da havde jeg motoren ude.

Jeg mener godt at man kan skifte den med motoren i, den skal bare understøttes i højre side da motorophænget
sidder på bundkarret, og du skal også have højre bærearm og drivaksel af da den går igennem et leje på bundkarret,
pakningen skal have nogle små aluminiumsafstandstykker der hvor boltene går igennem, da den ellers hurtigt bliver
utæt igen.

Jeg købte min pakning hos Simon og der fulgte det hele med, men jeg mener også at Roy sælger den dog uden aluminiumsafstandstykkerne
men de burde være på den eksisterende og kan genbruges.

Angående servicemanual, så har jeg set på det tyske forum at der findes noget som PDF fil men ikke hvem der har det:

http://www.matraforum.de/forum/index.php/Thread/5189-Rep-Anleitung/


/Finn

Hej

Mange tak for det hurtige svar, der fulgte nogle få kopier af manualen med til bilen og jeg har da også kunne finde lidt på nettet. Bilen er en 2.2 i rød (som er den oprindelige farve efter hvad jeg kan se), jeg ville gerne havde haft den i en anden farve men udvalget af Murena´r er ikke så stort her i landet (spoileren i bag er jeg heller så ikke vild med).
tror jeg har fået et nogenlunde eksemplar men der er dog nogle fejl og mangler som jeg er ved at kikke på.
En af de mere kedelige er at den drypper en del fra bundkaret og efter hvad jeg har læst er det en lidt større opgave at skifte pakning, kan det virkelig passe at den ikke kan skiftes uden at man demonterer hjulophæng kardan osv. ?
vognen har nu til huse på Als i sønderjylland - jeg prøver lige med et foto.
Logged
127
Newbie
*
Posts: 5


« Reply #4 on: December 15, 2015, 09:13:21 pm »

Hej

Jo har læst nogle af Roy´s indlæg, virker som en meget kompetent herre, min pakning er uden afstandstykkerne, sikkert derfor den ikke holder tæt, jeg forstår ikke helt hvorfor drivakslen skal fjernes ? burde man ikke kunne løsne det hele også lade bundkaret dreje rundt på lejet om drivakslen hvorefter man skifter pakningen eller kan det ikke lade sig gøre pga. olie pumpen ? jeg kan se på pakningen (billed jeg har fundet på nettet) at der også er 2 huller som vender in mod gearkassen, er der også bolte i disse huller ? hvilket undre mig lidt da jeg ikke kan se dem i bundkaret.

Jo tak har godt set at der på det tyske forum er noget med en manual som som blev mail´et rundt,
men har ikke ville spørge. ender nok med jeg køber en, skal jeg have bærarmen af, ville det nok også være en ide at skifte bøsninger og diverse lejer ved samme lejlighed.
Logged
northmurena
Sr. Member
****
Posts: 210



« Reply #5 on: December 15, 2015, 10:46:29 pm »

Hej Lorenz og også fra mig tillykke med Murenaen.

Du bør ikke købe an manualen. Jeg har den som pdf og også som jpg-filer på min PC. Det er på tysk, men da du læser også i den tyske forum tror jeg det er ikke en problem ;-)

Jeg skal kun har din e-mail-adressen til at sende den til dig. Som pdf har den i alt ca. 50MB, så jeg vil dele dem op.

Pakningen til bundkaren kan du også få i aluminium til at undgå fremtidlige problemer med utæthed. Der var en thread på den tyske forum om det. Jeg kan desværre ikke finde den lige nu, men det skulle man jo finde ud af ;-) Jeg mener den koster omkring 110 Euro / 820 kr.

Hvis du ikke kan lide din bagspoiler skriver bare til mig. Jeg henter den ;-)

Hilsen
Kai
Logged
127
Newbie
*
Posts: 5


« Reply #6 on: December 16, 2015, 04:38:49 am »

Hej Kai

Jeg Takker så mange gange, min mail adresse er : 127@ofir.dk
det er en form for Hot mail jeg har så 50 MB kan jeg ikke modtage på en gang - hmm jeg ved faktisk ikke hvor meget jeg kan modtage på en gang.
Jo den tråd med alu pakningen har jeg også læst, tanken var at jeg ville købe en original måle den op (også montere den),
så jeg kan fremstille eller få en fremstillet en i alu som jeg vil montere ved en senere lejlighed, hvor motoren skal ud i forbindelse med en renovering af motor eller gearkasse (hvad jeg aldrig håber vil ske - men hvem ved, intet holder jo evigt).

ja havde det ikke været for de kedelig huller i karosseriet og at den så også skal males igen (den står meget flot, blev malet i 2008 i den originale farve iflg. tidligere ejer, hvilket ser ud til at være rigtig, da jeg har haft dørbeklædning af pga. lidt el-rude bøvl) så måtte du gerne havde fået den....jeg prøver på et vende mig til den.

Mvh.
Lorenz.
« Last Edit: December 16, 2015, 04:41:09 am by 127 » Logged
127
Newbie
*
Posts: 5


« Reply #7 on: December 20, 2015, 01:37:02 pm »

Hej

vil lige sende en kort opdate, først en stor Tak til Kai for at fylde min mailbox jævnligt også Tak til Finn for hurtig og gode svar til en Matra Newbie.
Jeg tog mig lige lidt sammen og efter at jeg havde fjernet mere silikone end mit badeværelse er fuget med, har jeg nu fået bundkaret af motoren, det viste sig at der faktisk var en original pakning som sad der....
så er det om man skal bestille en ny eller lave en i alu.....hmm

Mvh.
Lorenz.
« Last Edit: December 20, 2015, 07:56:50 pm by 127 » Logged
Pages: [1] Print 
« previous next »
Jump to: