Hi Lennart and others
Well, that some F4R's are actually VVT designs, I'm quite convinced of. Eg. study the x-ray picture at
http://www.renaultclub.cz/pictures/a9558e4e4723b11c258d5f662eda79a1.jpg. Notice especially the difference between the inlet and the outlet-camwheel. The inlet camwheel construction includes the the VVT mechanism, beeing able to offset the inlet camshaft at an angle depending on conditions. Looking very carefully in the Bucheli Verlag Espace manual, it could be interpreted that the Espace F4R-700 has the same construction. - However, how this exactly works, and by which means it's controlled I don't know.
I've now browsed the Espace Freunde (german language) Espace forum and discovered a very interesting thread named "16V - Leistung: mangelhaft! (16/10/06)". Despite my German being rather ...let's say lacking... I've found that symptoms mentioned in this thread are very like thoose in fact experienced from my vehicle.
After the problems described was eventually solved, Frank writes the following:
"...Der sagte gleich, dass man da was finden MUSS und er hats auch gefunden: das Ventil, das die Hydraulische Nockenwellensteuerung steuert, war total verstopft. Er hat vor der Reparatur einen Test auf dem Leistungsprüfstand gemacht. Erstaunlicherweise war die Endleistung 103KW, aber mit heftigen Leistungslöchern dazwischen.
Nach der Reinigung des Ventils sind die Leistungslöcher weg und das Auto hat (laut Diagramm) 110KW.
Das Beste kommt aber noch: Auch das nervige Tickern, von allen als Hydrostösseltickern diagnostiziert, ist komplett weg!! Außerdem läuft der Motor viel gleichmäßiger (im Leerlauf kein Wackeln des Ganghebels mehr). Erstaunlich, denn auch mein Landarzt kann sich das Tickern im Zusammenhang mit dem verstopften Ventil nicht recht erklären.
Daß eine ausgefallene Nockernwellenverstellung sich so stark bemerkbar macht, ist der Renault Werkstatt offenbar gar nicht bewußt. Ich hatte nämlich damals sogar dort gefragt, ob mein Problem nicht damit was zu tun haben könnte, aber der Chef meinte, dass sich das anders (weniger)äußert..."
In english (as understood by me!) the above says, that Franks lacking-power-problem etc. was due to a (hydraulic) valve controlling the 'camshaft-adjustment' beeing blocked. Seemingly cleaning the faulty component immediately solved both the power problem and various side effects as ticking noises, rough running etc.
As Frank puts it in the end: Extremely relevant knowledge for 16V owners.
Has anyone here knowledge of the exact valve referred?
Best Regards
/tka