| Home  Blogs Help Search Login Register  
« previous next »
Pages: [1] Print
Author Topic: Køler rumler  (Read 4662 times)
michael-hommel
Newbie
*
Posts: 7


« on: April 11, 2020, 02:00:09 pm »

Hej
Jeg fik endeligt liv i bilen. Den døjede med et gammelt batteri, og sikkert også noget gammelt benzin.
Men så lagde jeg mærke til at der kom skvulpelyde fra køler systemet.
Er der nogen der har oplevet det samme, eller er det bare køleren der skal udluftes? Og i så fald, hvor sidder aftapningen til dette?
Eller er det tegn på at toppakningen skal skiftes?
Venter spændt på jeres ekspertise

Michael
Logged
Matra_Hans
YaBB God
*****
Posts: 659


Owner of Bagheera, Rancho, Murena & Espace


« Reply #1 on: April 11, 2020, 10:10:48 pm »

hej
Til en start: Hvilken bil taler vi om ?
mvh Hans
Logged
michael-hommel
Newbie
*
Posts: 7


« Reply #2 on: April 11, 2020, 10:25:53 pm »

Sorry. Det glemte jeg lige.
Det er en murena.
Logged
Matra_Hans
YaBB God
*****
Posts: 659


Owner of Bagheera, Rancho, Murena & Espace


« Reply #3 on: April 12, 2020, 02:45:30 pm »

Hej
Udluftning af køler: Der går et nylon rør fra køleren under kabinen om til ekspansionstanken, det er udluftningen. Ellers må du fjerne badekaret foran, så du kan komme til køleren og tage dækslet af.
Utæt toppakning: Du kan starte med en kompressionstest kig på tændrørene. Normalt vil der blive blandet olie og kølervæske når man har en utæt toppakning, men ikke altid. Man kan købe CO2 test kit (COMBUSTION LEAK TESTER KIT) der er mange på Ebay. Med test kittet tager du en prøve af luften i kølesystemet, hvis der er forbrændingsrester i luften farves en væske i testeren, hvilket vil sige at toppakningen er gået.

God arbejdslyst Hans
Logged
FOB
Jr. Member
**
Posts: 47


83 Murena 2.2


« Reply #4 on: April 12, 2020, 03:25:17 pm »

Hej
Udluftning af køler: Der går et nylon rør fra køleren under kabinen om til ekspansionstanken, det er udluftningen. Ellers må du fjerne badekaret foran, så du kan komme til køleren og tage dækslet af.
Utæt toppakning: Du kan starte med en kompressionstest kig på tændrørene. Normalt vil der blive blandet olie og kølervæske når man har en utæt toppakning, men ikke altid. Man kan købe CO2 test kit (COMBUSTION LEAK TESTER KIT) der er mange på Ebay. Med test kittet tager du en prøve af luften i kølesystemet, hvis der er forbrændingsrester i luften farves en væske i testeren, hvilket vil sige at toppakningen er gået.

God arbejdslyst Hans

Hej Michael

Tillykke med Murenaen !

På min Murena 2.2 er der ikke noget dæksel på køleren.

Udluftningen er gennem nylonrøret/slangen som Hans skriver, jeg plejer at tage slangen af
ekspansionsbeholderen og blænde studsen på beholderen af, hvis der ikke kommer kølervædske
ud af slangen kan det hjælpe at suge til det kommer i gang (smager ikke godt  Wink) det siges at topstykket
er ret sart mht. køling, kan revne, så sørg endelig for at kølesystemet er luftet godt ud og fyldt op.

God fornøjelse og påske

Hilsen Finn
Logged
Matra_Hans
YaBB God
*****
Posts: 659


Owner of Bagheera, Rancho, Murena & Espace


« Reply #5 on: April 12, 2020, 05:00:11 pm »

Hej igen, Jeg har for en sikkerheds skyld monterret automatiske udluftere både i frem og returslangen ovre på højre side af motoren, højeste punbkt på kølesystemet. De automatiske udluftere er beregnet til centralvarme systemer, jeg har malet dem sorte, så lægger man ikke så meget mærke til dem.
Jeg har alarm for lav vandstand og for høj kølevands temperatur (110 grader) Temperaturalarmen er standard på 505 turbo motorene.

mvh Hans
« Last Edit: April 12, 2020, 09:28:42 pm by Matra_Hans » Logged
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3186



WWW
« Reply #6 on: April 13, 2020, 04:58:56 pm »

Hej Michael

Også tillykke herfra. Jeg er enig med Finn og Hans i at det er nødvendigt at udlufte køleren. Der må ikke være luft i systemet. Der er intet dæksel på toppen af køleren, med mindre der er monteret en forkert køler.

Der er udluftning fra både køler og termostathus. Termostathusets udluftningsslange er tilsluttet øverste studs på ekspansionsbeholderen så luft i systemet kan slippe ud den vej. Der er altså ikke brug for en anden udluftning i motorrummet. Toppen på køleren sidder lavere end termostathuset. Den er derfor tilsluttet nederste studs på ekspansionsbeholderen. Dermed undgår man at der suges luft retur under afkøling. Hvis der er fanget luft i køleren kan det dog have svært ved at komme ud når der er tryk på systemet.

Du skal derfor udlufte det på følgende måde (start med kold motor):

  • Sæt en balje under ekspansionsbeholderen. Tag proppen af så der ikke kommer tryk på systemet.
  • Kobl slangen af nederste studs på forsiden af ekspansionsbeholderen og sæt så hurtigt du kan et lille stykke slange på i stedet med en bolt/prop i (husk spændebånd).
  • Slangestykket fra køleren stikker du ned i en vandflaske
  • Du starter nu motoren og lader den køre til den er blevet varm og termostaten åbner. Hvis der er luft i køleren vil det nu komme ud gennem slangen i vandflasken
  • Når der kommer vand ud i flasken er luften væk. Du kan nu (med hansker så du ikke brænder dig på det varme vand) fjerne slangestykket fra nederste studs og så hurtigt som muligt sætte slangen fra køleren på. Spænd spændebåndet.
  • Når du har lukket systemet igen kan du tjekke at kølerventilatoren starter af sig selv når motoren er varm. Gør den ikke det skal fejlen rettes (nok defekt termostat)

Dernæst er det blot at tjekke vandstanden jævnligt. Som Finn og Hans skriver tåler topstykket ikke at køre med luft i kølesystemet. Problemet er ikke luften, for den vil enten udluftes til ekspansionsbeholderen, eller være fanget i køleren. Problemet er at trykket i kølesystemet så max vil være 1 atm, og så vil vandet i topstykket kunne koge. Det vil kunne ske med gennemvarm motor både ved tomgang, hvor flowet er mindre, og ved høje omdrejninger hvor temperaturen er højere. Kogende vand køler ikke og der må derfor under ingen omstændigheder være utætheder i systemet. Hvis den bruger vand skal utætheden findes og repareres, så der undgås kogning i systemet.

God fornøjelse!

/Anders
« Last Edit: April 13, 2020, 05:08:18 pm by Anders Dinsen » Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
michael-hommel
Newbie
*
Posts: 7


« Reply #7 on: April 14, 2020, 07:17:27 pm »

Tak for rådene, de’herre.
Jeg kiggede på systemet og har denne slange der sidder i et y stykke ved tanken.
Har i andre også denne, for jeg tænker at det er tiltænkt udluftning af systemet.
I så fald kunne man vel sætte en ventil på og udlufte den som bremserne?
Logged
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3186



WWW
« Reply #8 on: May 01, 2020, 12:28:39 pm »

Tak for rådene, de’herre.
Jeg kiggede på systemet og har denne slange der sidder i et y stykke ved tanken.
Har i andre også denne, for jeg tænker at det er tiltænkt udluftning af systemet.
I så fald kunne man vel sætte en ventil på og udlufte den som bremserne?


Ja det ligner en udluftningsventil. Der skal nok en rigtig pumpe på til at suge evt luft ud, jeg tvivler på at en bremseudlufter er nok Smiley
Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
Pages: [1] Print 
« previous next »
Jump to: