| Home  Blogs Help Search Login Register  
« previous next »
Pages: [1] Print
Author Topic: Gearforbindelse på murena 2,2  (Read 10043 times)
flew
Jr. Member
**
Posts: 39


« on: October 23, 2007, 12:37:58 am »

Har haft en par problemer med gearskiftet. Den gad ikke sætte i bak via sængerne, men godt på selve gearkassen og langsomt heller ikke sætte i 5, 4 og til sidst 2 gear..... Så jeg købte et sæt forbindelses-stænger fra simons.

Men har lige et par problemer:

Har justeret det således at 1 og 3 gear kan bruges, men problemet er at når den skal i 5/bak slår den imod beskyttelsespladen under vognen.

Samt at den ikke gider i 2 og 4, stængerne kan ikke nå langt nok i indgreb. Hvis man justere stængerne kan den ikke gå i 1 og 3.

Desuden var den lange gearstang under vognen skæv, så den blev rettet op på øjemål, men skal den være skær for at forbindelserne virker....

Håber nogle har haft lignende problemer og kan hjælpe....

Billeder kan vises hvis nogle kan give en lille guide...

Flemming
Logged
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3186



WWW
« Reply #1 on: October 23, 2007, 09:04:35 am »

Desuden var den lange gearstang under vognen skæv, så den blev rettet op på øjemål, men skal den være skær for at forbindelserne virker....

Åh ja, det skal den. Den skal bøje nedad. Er den lige virker den sideværts bevægelse af gearstangen ikke rigtigt.

Men det lyder underligt det du beskriver. Du bliver nok nødt til at starte forfra: Få rettet den lange stang under vognen op så den er rigtig (jeg står ikke lige for at komme under min bil, men hvis nogen har muligheden for at måle nedbøjningen på den var det måske en mulighed) og så ellers gå igang fra en ende af. Prøv at løse den langsgående bevægelse først, altså 3-4.

Jeg ved ikke om denne tegning hjælper dig, men du skal forestille dig at stangen B svinger til venstre og højre (modsat gearstangen) når du bevæger gearstangen sideværts. Det overføres gennem A som bevæger sig parallelt med gearstangen. Gennem D, E, F overføres dette til den lodrette bevægelse som flytter vælgeren nede i selve kassen.

Den langsgående bevægelse af gearstangen er lidt nemmere at forstå, for den bliver bare overført til en sideværts gennem I, J og K. Med G drejes den så frem og tilbage.

Måske er problemet at G er justeret forkert? Den kan løsnes fra den aksel, der går ned i gearkassen.



Held og lykke!

- Anders
« Last Edit: October 23, 2007, 09:09:42 am by Anders Dinsen » Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
flew
Jr. Member
**
Posts: 39


« Reply #2 on: October 23, 2007, 11:25:11 am »

Tak anders, men er G ikke sat fast med to bolte?? Det er den ihvertfald på min. Fordi så burde den da ikke kunne bevæge sig Huh
Logged
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3186



WWW
« Reply #3 on: October 23, 2007, 12:53:04 pm »

Tak anders, men er G ikke sat fast med to bolte?? Det er den ihvertfald på min. Fordi så burde den da ikke kunne bevæge sig Huh

Jo, den kan bevæge sig op og ned, og rotere omkring vælger-akselen der går ned i gearkassen.
« Last Edit: October 23, 2007, 12:54:48 pm by Anders Dinsen » Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
flew
Jr. Member
**
Posts: 39


« Reply #4 on: October 23, 2007, 01:21:30 pm »

Skal I og J være paralelle??
Logged
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3186



WWW
« Reply #5 on: October 23, 2007, 03:33:23 pm »

Skal I og J være paralelle??

Jeg vil tro at I skal være parallel med den lange stang når gearkassen er i frigear, ja.
Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
Pages: [1] Print 
« previous next »
Jump to: