| Home  Blogs Help Search Login Register  
« previous next »
Pages: [1] Print
Author Topic: Murena: skifte vannpumpe / ta ned motor  (Read 21401 times)
b-havers
Newbie
*
Posts: 18



WWW
« on: October 15, 2007, 10:11:16 pm »

Jeg har tidligere postet på Murena-forumet, vedr å skifte vannpumpe på min 2.2 Murene.
Jeg trodde lenge jeg kunne klare dette uten å ta ned motoren, men har nå innsett at motoren må ut (eller ned)...  Angry

I den forbindelse har jeg så smått begynt å demontere litt, for å finne ut hvordan dette best kan gjøres.
Glassluken over motoren er fjernet helt.
Jeg har fjernet eksosanlegget og luftfilteret, samt løsnet dynamoen.

Før jeg løsner de tre motorfestene og senker motoren; hvor mye annet må løsnes/fjernes? (hvilken del av motorfestene på siden er det best å løsbe? de helt underste - eller de tre 'øverste'?
Giroverføringen går jo rett under motoren; holder det å løsne de fire boltene som holder den karosseriet i bakkant av motoren, eller må det demonteres helt?

Kjøle-rørene i forkant av motoren; bør de splittes fra kjøleslangene?

Noe elektrisk?

Hva med bensinrørene?

Noe mer som må løsnes da?

Når motoren skal senkes; hvor langt ned må den før jeg kommer til vannpumpen?
Hvor er det trygt å plassere jekken under motoren, slik at den synker rett ned uten å velte til noen sider?

Når motoren først er nede; hva annet er det da smart å skifte når den først er tilgjengelig?


Jeg fikk vannpumpen fra Matra Parts i dag, så jeg er klar for å gå på den omfattende jobben  Roll Eyes


/Bjørn-Anders / Norge
Logged

Bjorn-Anders
Fibreglass maniac; 1971 Lotus Elan, 1969 Lotus Europa, 1969 Marcos GT and 1982 Matra Murena
Matra_Hans
YaBB God
*****
Posts: 659


Owner of Bagheera, Rancho, Murena & Espace


« Reply #1 on: October 17, 2007, 11:37:28 am »

Hej
Jeg har selv skiftet vandpumpe på min 2,2 uden at tage motoren ud.
Jeg løsnede nogle af motorophængene og havde en dunkraft under motoren for at "vride den" til venste, så var der netop plads nok til at skifte pumpen.

Ombytningen er gjort for ca 10 år siden så jeg husker ikke detalier.

god arbejdslyst
Hans
Logged
b-havers
Newbie
*
Posts: 18



WWW
« Reply #2 on: October 18, 2007, 09:48:44 am »

Jeg har hørt en annen her i Norge som sier det samme....
Det er jo absoultt verdt et forsøk, før jeg demonterer så mye at jeg får trøbbel med å sette det sammen igjen....
Det er spådd bra vær til helgen, må kanskje ta et løft da...  Tongue
Logged

Bjorn-Anders
Fibreglass maniac; 1971 Lotus Elan, 1969 Lotus Europa, 1969 Marcos GT and 1982 Matra Murena
b-havers
Newbie
*
Posts: 18



WWW
« Reply #3 on: October 20, 2007, 09:11:16 pm »

Jeg har faktisk greid å skifte vannpumpen i dag. Fikk et kjempebra tips fra Roy, teknisk kontakt i den britiske Matraklubben; Løsne motoropphenget ved girkassen, og senk girkassen så langt ned det går via en garasjejekk (den kan senkes helt til den tar i giroverføringen).
Da vil motoren 'tilte', slik at det blir noe bedre plass mellom høyre motorkant (der vannpumpen sitter) og chassisveggen.
Det var fortsatt noe trangt, men jeg kom til alle boltene, og fikk ut vannpumpen. Brukte mye tid på å rengjøre både rundt og inne i selve pumpehuset, før den nye ble montert igjen. (Det var skikkelig skittent og fullt av gammel olje...)

På med kjøleslanger, fordelerlokk, bensinpumpe - og opp med girkassen og feste motorfestet igjen. Og vips, så er bilen klar ;-) Det lekker ikke en dråpe  Grin
Fra jeg startet i formiddag, til jeg var ferdig i kveld, inkl et par matpauser og mye tid på rengjøring av området omkring vannpumpen - samt montering av 4 hjul på bilen, har det tatt meg ca 8 timer.

Men; det har begynt å lekke fra bensinpumpen.
Da er det vel sikkert like greit å skifte til elektrisk pumpe. Men; hvor skal det taes strøm i fra? Det bør jo være en krets som kun får strøm når tenningen står på...?


Lyktene går fint opp, også. Dette var mer enn jeg trodde.
Dog; hovedlysene fungerer bare på 'fullt lys', ikke på nærlys.
Er det noen som har et forslag til feilsøking her - bortsett fra det nærliggende faktum at begge nærlysene selvfølgelig kan være defekt...


Bjørn-Anders
Logged

Bjorn-Anders
Fibreglass maniac; 1971 Lotus Elan, 1969 Lotus Europa, 1969 Marcos GT and 1982 Matra Murena
Lennart Sorth
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 831



WWW
« Reply #4 on: October 20, 2007, 11:01:31 pm »

Hej Bjørn-Anders - og tillykke med fremskridtet Smiley

Er det noen som har et forslag til feilsøking her - bortsett fra det nærliggende faktum
At begge nærlysene selvfølgelig kan være defekt...
Relæ'er og sikringsprintet's kontakter ville være mit næste bud, - dernæst selve kontakten, men hvis lygterne kommer op allerede ved nærlys (dog uden lys), må kontakten være ok.

/Lennart
Logged

Lennart.Sorth@matrasport.dk
Murena 1983 1.9i silver // Honda e '20 Charge Yellow  // VW Polo '22 1.0 tsi silver//
b-havers
Newbie
*
Posts: 18



WWW
« Reply #5 on: October 21, 2007, 10:15:26 am »

Her er beskrivelse (og noen bilder) av hvordan jeg skiftet pumpen, med motoren intakt i bilen; http://www.haverstad.net/murena/waterpump.htm

Når det gjelder lyktene som ikke virker på nærlys, har jeg en sterk ekkel følelse av at feilen ligger hos DPO (the Damn Previous Owner), som har laget dette;



Kan noen sende meg et kablingsskjema, som viser hvordan kablingen skal være, med kabelfarge etc..

Også; hvordan skal batteriet festes?
Mitt sitter løst, og blir nok ikke godkjent i kontrollen bilen snart skal igjennom...
Logged

Bjorn-Anders
Fibreglass maniac; 1971 Lotus Elan, 1969 Lotus Europa, 1969 Marcos GT and 1982 Matra Murena
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3183



WWW
« Reply #6 on: October 21, 2007, 09:27:03 pm »

 Roll Eyes holy s... sikke noget rod. Hvad ér dog det for noget?

Det bedste el-diagram får du faktisk fra Roy. Prøv at maile ham direkte. Men indtil da har Lennart et udmærket et her http://www.matrasport.info/Cars/Murena/vault/murena_el_diagram_2of2.jpg

Tillykke med vandpumpen. Jeg kiggede på din hjemmeside, det ser ud til at være en god beskrivelse! Rigtig godt med billeddokumentation, det kan man ikke få for meget af. Tak for dit bidrag.

Angående fastgørelse af batteriet, så sidder der en clamp i bunden af kassen til at holde det fast. Jeg har dog et batteri som ikke kan sidde med den, så jeg har monteret sådan én her i min bil:



Mit batteri sad dog stadig løst da jeg havde min til syn, men de opdagede det aldrig. Nu sidder det dog fast med klampen... jeg skal se om jeg har et billede af det... jo hér:



- Anders Cool


Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
b-havers
Newbie
*
Posts: 18



WWW
« Reply #7 on: October 22, 2007, 07:40:37 am »

Takk Anders,
det var omtrent noe slikt jeg tenkte meg å lage ;-)

Nå må jeg bare få orden på lysene, så er bilen klar for visning ;-)

(oppdaget dog i går at vannmengden har sunket drastisk, og at det er mye hvit krem i oljepåfyllingslokket... Defekt toppakning? Angry   
Hvor mye vann går det bilen? Jeg har fylt 6-7 liter sålangt....)
Logged

Bjorn-Anders
Fibreglass maniac; 1971 Lotus Elan, 1969 Lotus Europa, 1969 Marcos GT and 1982 Matra Murena
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3183



WWW
« Reply #8 on: October 22, 2007, 10:06:04 am »

(oppdaget dog i går at vannmengden har sunket drastisk, og at det er mye hvit krem i oljepåfyllingslokket... Defekt toppakning? Angry   

Sad

Det kan desværre også være et helt defekt topstykke. De har det desværre med at revne hvis de bliver for varme og med en defekt vandpumpe er det ikke helt usandsynligt at det er sket.

Quote
Hvor mye vann går det bilen? Jeg har fylt 6-7 liter sålangt....)

Ja så er du kun halvvejen og det er nok fordi du ikke har udluftet den... der skal 12-13 liter på! Ved du hvordan du lufter systemet ud?

- Anders
Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
b-havers
Newbie
*
Posts: 18



WWW
« Reply #9 on: October 22, 2007, 11:49:53 am »

Jeg fikk en beskrivelse fra Roy.
Må kople fra returslangen fra radiatoren til påfyllingstanken, og suge ut all luft der...
Når motoren er varmkjørt må lufteskruen ved termostaten åpnes, og slippe ut overskuddsluft der også.


Men; slangen fra radiatoren; er det den lille nederste som kommer inn i påfyllingstanken, eller er det en av de andre?
Så langt jeg kan se er de alle fulle av kjølevæske.


12-13 liter? !!!!
Det er det verste jeg har hørt, ikke engang den gamle Jensen jeg hadde, med 4 kubikkmeter radiator, tok så mye vann!

Logged

Bjorn-Anders
Fibreglass maniac; 1971 Lotus Elan, 1969 Lotus Europa, 1969 Marcos GT and 1982 Matra Murena
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3183



WWW
« Reply #10 on: October 22, 2007, 01:45:42 pm »

Må kople fra returslangen fra radiatoren til påfyllingstanken, og suge ut all luft der...
Når motoren er varmkjørt må lufteskruen ved termostaten åpnes, og slippe ut overskuddsluft der også.

Ja, du lader bare slangen gå ned i en tom sodavandsflaske indtil motoren er varm nok til at der kommer vand ud i køleren - så løber der vand ud den vej og du ved at køleren er fyldt til randen.

Udluftningsskruen lader du bare være åben hele tiden indtil der fiser vand ud dér også - så kan den lukkes.

Quote
Men; slangen fra radiatoren; er det den lille nederste som kommer inn i påfyllingstanken, eller er det en av de andre?

Det er den rigtige Smiley

Quote
12-13 liter? !!!!
Det er det verste jeg har hørt, ikke engang den gamle Jensen jeg hadde, med 4 kubikkmeter radiator, tok så mye vann!

HAHA!
Ja det er en del. Men det er jo muligt at du ikke har fået tømt det hele af da du skiftede vandpumpen. Du har sikkert ikke tømt motorblokken og måske heller ikke radiatoren. Så kan det godt være du kun har mistet halvdelen. Resten ligger i rørene og køleren...

- Anders
Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
njesper
Sr. Member
****
Posts: 128



« Reply #11 on: June 13, 2008, 01:17:26 am »

Yo Dinsen,

Jeg forstår det ikke helt. Den lille slange som sidder nederst på expansionsbeholderen (altså ikke helt nede under den men den nederste af de to på siden mod bilens front), den skal man altså ta af og putte ned i en falske, så der kan komme vand ud den vej. kommer vandet og luften ikke ud automatisk der?

Ergo, hvad bliver den fysiske forskel at man drainer det ned i en flaske? PErhaps Im just stupid.... Roll Eyes

Mvh Jesper
Logged
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3183



WWW
« Reply #12 on: June 16, 2008, 04:51:23 pm »

Yo Dinsen,

Jeg forstår det ikke helt. Den lille slange som sidder nederst på expansionsbeholderen (altså ikke helt nede under den men den nederste af de to på siden mod bilens front), den skal man altså ta af og putte ned i en falske, så der kan komme vand ud den vej. kommer vandet og luften ikke ud automatisk der?

Ergo, hvad bliver den fysiske forskel at man drainer det ned i en flaske? PErhaps Im just stupid.... Roll Eyes

Mvh Jesper

Nej det tror jeg nu ikke du er.

Hvis du lader den sidde vil der stå vand i slangen og luften i toppen af køleren kan kun komme ud hvis der er så meget tryk på at vandet kan presses ud. Trykket skal altså være højere end i ekspansionsbeholderen, hvilket er svært at forestille sig da køleren - alt andet lige - normalt vil være koldere end motoren, som ekspansionsbeholderen er forbundet til. Kulde = lavt tryk og omvendt.

Jeg må dog indrømme at jeg ikke har fundet den gode løsning på hvordan man får flasken til at blive siddende mens motoren kører. De to-tre gange jeg har udluftet er den så vidt jeg husker faldet ned hver gang med vandpjaskeri til følge - så du kan jo vælge bare at lade det løbe ned i en balje.

Når motoren kører normal drift er der vand i hele slangen og luften kan komme ud takket være arkimedes lov. Hvis der står luft i slangen vil det ikke kunne lade sig gøre. Vores Murena 2.2 motorer er ikke helt så robuste som den Porsche, der klarede det hjem til pitten det meste af Le Mans banen med smadret vandkøler så jeg vil ikke anbefale at tage chancen Wink

- Anders Cool

« Last Edit: June 16, 2008, 04:53:13 pm by Anders Dinsen » Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
Pages: [1] Print 
« previous next »
Jump to: