|
|
|
|
|
valross
Full Member
  
Posts: 95

Bagheera X 1980 + 7 Citroën
Email
|
 |
« Reply #5 on: February 28, 2009, 04:32:02 pm » |
|
|
|
« Last Edit: February 28, 2009, 05:23:50 pm by Anders Dinsen »
|
Logged
|
|
|
|
|
krede
YaBB God
    
Posts: 1172

Email
|
 |
« Reply #7 on: February 28, 2009, 06:51:39 pm » |
|
Jeg har tænkt meget og længe over det med at bygge biler om til el drift... Tror endda også jeg har skrevet et par indlæg om det her på forummet... Der findes flere "gør det selv sæt" på markedet... specielt i USA kan man få mange stumper.. Desværre koster et sæt fra ca 30000 og opefter, hvis det bare til nød skal kunne sammenlignes med en benzin/diesel/gas/alkohol bil... og teknologien er desværre bare ikke moden endnu... og jeg tvivler på om den bliver det foreløbig...(men venter spændt.. for jeg er en stor tilhænger af el biler) Problemet er jo som bekendt batterierne..... men også konkurrencen fra bølgen af ultra billige mini biler som f.eks C1,Aygo, og 107 familien. Med en 500 mand i årlig ejerafgift, og over 20 km/l er de meget svære at slå for en el bil.... og de er over alt.... En ting jeg dog finder bemærkelsesværdigt er, at så mange, både ung og gammel, har "kastet håndklædet i ringen" opgivet alt om potens og ydelse, og købt de små discount biler..... det tyder i det mindste på, at folk er "parat" til at tænke praktisk.. hvis et passende produkt er på markedet.... jeg ender sikkert selv med at køre i sådan en når golleren gver op...  (så kan man jo altid tage Murenaen hvis man skal skynde sig  )
|
|
|
Logged
|
|
|
|
Lennart Sorth
Administrator
YaBB God
    
Posts: 833

WWW
Email
|
 |
« Reply #8 on: March 01, 2009, 10:03:17 am » |
|
Problemet er jo som bekendt batterierne.....
jeg spurgte de tilstedeværende Matra folk ved Mortefontaine mødet i 1997 hvorfor Zoom ikke var blevet til mere, og de sagde samstemmende at problemet var ustabile leverandører af batterier. Deres næsten markedsførte M72 kunne også have fået elmotor, men selv da (2000) troede de ikke på leverancerne. Zoom var sej, - designet til Pariser parkeringer, hvor den kunne folde baghjulet ind så "ægget" stod mere på højkant. http://www.matrasport.dk/Cars/Prototypes/Gallery1/Zoom/Gallery1/Med/mf_zoom-a.htmlPersonligt har jeg det lidt svært med el-biler. Hvis blot en del af den danske bilpark udskiftes til batteribiler, kan el-nettet ikke følge med. Fuel-cell måske ? /Lennart
|
|
« Last Edit: March 28, 2009, 06:00:15 pm by Lennart Sorth »
|
Logged
|
Lennart.Sorth@matrasport.dk Murena 1983 1.9i silver (under restoration) // Honda e '20 Charge Yellow // VW Polo '22 1.0 tsi silver// Used to own: Espace J63 2.1td, Espace 2.2dci "The Race"
|
|
|
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
    
Posts: 3226

Email
|
 |
« Reply #9 on: March 01, 2009, 02:16:16 pm » |
|
Det ser ud til at batterileverandørerne er blevet bedre, men det er nok stadig en stor udfordring at sikre gode leverancer. Personligt har jeg det lidt svært med el-biler. Hvis blot en del af den danske bilpark udskiftes til batteribiler, kan el-nettet ikke følge med. Fuel-cell måske ?
Der er megen snak herhjemme i øjeblikket om at der er overkapacitet af (vindmølle-) strøm i nattetimerne, og DONG's plan er at udnytte det til at lade elbiler i nattetimerne. De taler ligefrem om elbiler som en måde at "gemme" strøm på. Det kræver dog, at det hele "går op i en højere enhed", men det er så det DONG arbejder på, blandt andet sammen med Project Better Place. Sidstnævnte er dog blevet kritiseret meget for deres løsning, der kræver at batterityperne til de forskellige biler standardiseres i et vist omfang. Ellers kan det ikke fungere i praksis med udskiftning af batteripakker "on-the-fly". Det kræver også, at bilerne overhovedet kan få udskiftet batteripakker, hvilket jeg ikke tror el-bildesignerne har haft i tankerne i første omgang. Og hvis bilfabrikkerne prøver at beskytte deres leverandøradgang til batteriproducenterne (fordi den er af strategisk betydning for dem), så kan Better Place projektet få det rigtig hårdt, for så er hverken batteriproducenter (der har brug for partnerskaberne med bilfabrikkerne og godt vil prøve at undgå direkte konkurrence fra andre batteriproducenter) eller bilfabrikkerne (der ikke ønsker at andre bruger netop deres leverandørs batterier) interesseret i samarbejdet. Det er en strategisk/taktisk hurdle som jeg tror kan blive den største trussel mod projektet. Personligt vil jeg gerne have en Pininfarina B0, og jeg er ligeglad med om jeg kan skifte batterierne på vejen eller at rækkevidden er kort - jeg vil kun bruge den til bykørsel her i København og lade den om natten. Espace'n vil blive brugt til længere ture. Det vil der være god økonomi i for vores familie. http://www.pininfarina.com/index/storiaModelli/B0.html- Anders
|
|
« Last Edit: March 01, 2009, 02:19:00 pm by Anders Dinsen »
|
Logged
|
1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142 (under restoration)
Used to own: 2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v 1997 Renault Matra Espace 2.0 8V 1987 Renault Matra Espace J11 2.2
|
|
|
|
|
|