| Home  Blogs Help Search Login Register  
« previous next »
Pages: [1] Print
Author Topic: Motorolie valg mm.  (Read 1736 times)
Moes
Sr. Member
****
Posts: 130



« on: March 09, 2015, 01:07:23 pm »

Hej allesammen

Jeg har efterhånden hørt lidt af hvert om motorolier.. og sidst ændte det med at jeg købte en billig "gammeldags" mineralsk 15-40.

Hvad har i af tanker om den rette motorolie til en Bagheera?

Jeg har også overvejet om jeg burde køre med additiver i benzinen, jeg har dog haft skiftet olietyve ved ventilerne, toppakning mm. men ville det alligevel være en idé at køre med blyerstatning?

Til sidst et lidt anderledes spørgsmål. Der er vel ikke en af jer der ligger inde med et ekstra armlæn til føredøren på en Bagheera?

Med venlig hilsen Frederik
Logged
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 2822



WWW
« Reply #1 on: March 09, 2015, 08:39:31 pm »

Castrol Edge 10W-60. Fed og stadig fed når den er varm. Bedre fås det ikke, heller ikke til gamle maskiner. Mineralske olier laver slam.

Krogslund i Herlev plejer at have den.

/Anders
Logged

'82 Murena 2.2 prep 142
'01 Grand Espace 24v
'08 Smart Fortwo 0,8 cdi
Moes
Sr. Member
****
Posts: 130



« Reply #2 on: March 10, 2015, 10:48:18 am »

Hej Anders

Ja, den ser rigtig god ud!  :-)

Nu har jeg siddet og kigget på produkt data for en lang række olier, og læst på div. classic car forums. Mange steder taler de om at der var et højere zink indhold i gammeldags olier, hvilket skulle give en stærkere oliefilm, netop som Castrol Edge skulle gøre, bare med et titaniums additiv.

Flere af de olier der bliver lavet til classiske biler som jeg har kigget på er 20w50, der i blandt Castrol Classic XL 20W-50. Det sjove er at denne olie har næsten sammen viskositets parametre som Castrol Edge, dog har Castrol Edge et højere viskositets index, hvilket er optimalt til højtydende motorer.

Men jeg synes at det er lidt sjovt, at nogen af de umiddelbare parametre for disse to olier er så forholdsvis ensartede.

Castrol Edge:     Viskositet ved 40 grader = 160 mm2/sek.  Ved 100 grader = 22,7 mm2/sek. Viskositets index = 173
Castrol Classic:  Viskositet ved 40 grader = 158 mm2/sek.  Ved 100 grader = 17,3 mm2/sek. Viskositets Index = 120

Til sammenligning har mange af de billige 10W40 olier har en viskositet på ca. 100 mm2/sek. ved 40 grader og 12-14 mm2/sek. ved 100 grader.

Der er sikkert også en lang række af andre parametre, som jeg ikke lige kender til, der er afgørende for egenskaberne og kvaliteten af olien.
Og som Anders også skriver har det stor betydning for oliens levetid om det er en mineralsk eller syntetisk.

Jeg kan læse mig til at API-klassificeringen (S*) af en olie skulle være et udtryk for oliens kvalitetskrav. Men er en nyere API-klassificering altid bedre (også for gamle biler)? 

Jeg synes stadig at det er lidt af en jungle, og det kunne være spændende at høre lidt flere inputs :-)

Med venlig hilsen Frederik  
« Last Edit: March 10, 2015, 11:10:13 am by Moes » Logged
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 2822



WWW
« Reply #3 on: March 11, 2015, 08:42:38 pm »

Hej Frederik

Jeg ville personligt ikke overveje mineralsk olie, heller ikke selvom det sælges på metaldåse og der står "Classic" på Smiley Roy overbeviste mig om det for mange år siden, syntetisk olie er bare pengene værd. Viskositeten er selvfølgelig også afgørende og Edge 20W/50'eren er bare federe når den er varm, det viser dine tal også, og jeg synes jeg kan høre det på ventilerne, de lyder bare bedre med den i maskinen end anden syntetisk - men tallene siger ikke hele sandheden.

Denne side har jeg brugt igennem årene når jeg har skullet finde rundt i junglen:

http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html

Husk at skifte årligt uanset, hvilken olie du bruger. Olien optager carbon fra motoren og bliver sort af samme årsag :-)

/Anders
Logged

'82 Murena 2.2 prep 142
'01 Grand Espace 24v
'08 Smart Fortwo 0,8 cdi
Moes
Sr. Member
****
Posts: 130



« Reply #4 on: March 12, 2015, 09:46:23 am »

Hej Anders

Det lyder fornuftigt :-D 

Jeg synes også at det var ret interessant at T. Hansen har classic olien, og i deres produktbeskrivelse bruger de mere energi på at beskrive emballagen end olien  Roll Eyes  hehe

Ja.  Jeg tror jeg ofre den ekstra hund og tager en tur forbi krogslund, jeg skal alligevel alligevel også ud til dem og have lidt frisk kølervæske til Bagheeraen :-)  Og en ny lamdasonde til Skodaen..

Jeg havde håbet på at der var et billigere alternativ, især når jeg kun køre 2-3000 km om året, og endda skifter olien årligt. Men når alt kommer til alt, så skal den jo have det godt :-)

Frederik
Logged
Moes
Sr. Member
****
Posts: 130



« Reply #5 on: March 21, 2015, 07:34:15 pm »

Så blev der skiftet olie, oliefilter og kølervæske :-)

Det blev som Anders anbefalede Castrol Edge, og den orange panter takker ham!

For nogen år tilbage ombetrak jeg alle panelerne i kabinen, men skyggen til instrumentbrættet blev ikke rigtig god, så nu er jeg ved at sy et nyt, samt nyt betræk til solskærmene. Men da jeg så havde fjernet instrumentbrættet så jeg, at mit el-net mildest talt ligner en gang multi farvet spaghetti opkast.. så det næste stykke tid kommer til at gå med lidt oprydningsarbejde.. (desuden har jeg også en lille fejl på el-nettet som jeg nok også hellere må få rettet, hvis jeg bruger sprinklerkontakten i gulvet springer der en sikring  Embarrassed )
  
Frederik
« Last Edit: March 21, 2015, 07:44:44 pm by Moes » Logged
Pages: [1] Print 
« previous next »
Jump to: