Hej Michael
Også tillykke herfra. Jeg er enig med Finn og Hans i at det er nødvendigt at udlufte køleren. Der må ikke være luft i systemet. Der er intet dæksel på toppen af køleren, med mindre der er monteret en forkert køler.
Der er udluftning fra både køler og termostathus. Termostathusets udluftningsslange er tilsluttet øverste studs på ekspansionsbeholderen så luft i systemet kan slippe ud den vej. Der er altså ikke brug for en anden udluftning i motorrummet. Toppen på køleren sidder lavere end termostathuset. Den er derfor tilsluttet nederste studs på ekspansionsbeholderen. Dermed undgår man at der suges luft retur under afkøling. Hvis der er fanget luft i køleren kan det dog have svært ved at komme ud når der er tryk på systemet.
Du skal derfor udlufte det på følgende måde (start med kold motor):
- Sæt en balje under ekspansionsbeholderen. Tag proppen af så der ikke kommer tryk på systemet.
- Kobl slangen af nederste studs på forsiden af ekspansionsbeholderen og sæt så hurtigt du kan et lille stykke slange på i stedet med en bolt/prop i (husk spændebånd).
- Slangestykket fra køleren stikker du ned i en vandflaske
- Du starter nu motoren og lader den køre til den er blevet varm og termostaten åbner. Hvis der er luft i køleren vil det nu komme ud gennem slangen i vandflasken
- Når der kommer vand ud i flasken er luften væk. Du kan nu (med hansker så du ikke brænder dig på det varme vand) fjerne slangestykket fra nederste studs og så hurtigt som muligt sætte slangen fra køleren på. Spænd spændebåndet.
- Når du har lukket systemet igen kan du tjekke at kølerventilatoren starter af sig selv når motoren er varm. Gør den ikke det skal fejlen rettes (nok defekt termostat)
Dernæst er det blot at tjekke vandstanden jævnligt. Som Finn og Hans skriver tåler topstykket ikke at køre med luft i kølesystemet. Problemet er ikke luften, for den vil enten udluftes til ekspansionsbeholderen, eller være fanget i køleren. Problemet er at trykket i kølesystemet så max vil være 1 atm, og så vil vandet i topstykket kunne koge. Det vil kunne ske med gennemvarm motor både ved tomgang, hvor flowet er mindre, og ved høje omdrejninger hvor temperaturen er højere. Kogende vand køler ikke og der må derfor under ingen omstændigheder være utætheder i systemet. Hvis den bruger vand skal utætheden findes og repareres, så der undgås kogning i systemet.
God fornøjelse!
/Anders