| Home  Blogs Help Search Login Register  
« previous next »
Pages: 1 [2] 3 Print
Author Topic: ny motor ???? måske toyota mr 2  (Read 33564 times)
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3186



WWW
« Reply #15 on: June 27, 2008, 09:20:09 pm »

Da jeg var ude og søge efter Murena tænkte jeg også meget på ,hvilken motor man kunne bygge om til. Så jeg var egentlig lidt overrasket da Roy (redaktør af den engelske klubs blad, Murena-ejer siden 82 og sælger af den bil der nu er min) fortalte om sit projekt med at bygge en Murena på et helt nyt chassis og til mit spørgsmål om hvilken motor han ville montere, svarede "the standard two point two"!

Det viser sig så at han har visse særlige planer med den motor, han har blandt andet fået fat i en Holbay knast, der er lidt udover det sædvanlige (!), så den skal nok komme til at blive skæg.

Men hans pointe er at det er en GOD MOTOR! Ja, Krede, du snor dig nu! men det mener han! Han er mekaniker siden før du og jeg blev født og han har lavet lastbiler og bimmere, mercere og renault'er, ældgamle bentley'er m.m.m, og er certificeret synsmand derovre i England. Han har set lidt af hvert! Okay, han har også lært Murena 2.2-motoren at kende, men havde han haft lyst til at skifte den ud, så havde han da gjort det for længe siden.

En af de ting han ligger vægt på er dog at motorophæng skal være lavet rigtigt - det giver altid problemer (eller skal jeg sige "udfordringer") at lave om på ophængspunkterne på et chassis.

Men det er så i øvrigt en interessant ting ved 205 gti konverteringen: Hvis man får fat i den helt rigtige version af motoren, så har den de samme ophængspunkter som 1.6'eren. Så er der kun indsprøjtningspumpe, udstødning, drivaksler, motorstyring, gearskifte m.m. som skal fixes.

Her er Lennarts billeder af hans bil:
http://www.matrasport.dk/Cars/Murena/Conv/P1.9i-8v-ls/index.html

- Anders
« Last Edit: June 27, 2008, 09:28:02 pm by Anders Dinsen » Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
krede
YaBB God
*****
Posts: 1172



« Reply #16 on: June 27, 2008, 09:43:04 pm »

Quote
Ja, Krede, du snor dig nu!
Tja.. nogen er født i vædderens tegn.. andre i Krebsens... Jeg tror jeg må være født i "sprit snogens" tegn  Grin... så det er vel meget naturlig at jeg snor mig lidt i ny og næ... ikke mindst når Anders vrøvler...  Tongue Tongue Tongue.


Kig en gang på Lennarts effekt kurver.... sammenlign så med mine..
Hans "standard" 1.9 har kun 5 hypper mindre end min 2.2'er har med skarp knast spjældhuse, 4 i 1 udstødning og special tunet motorstyring.....Og den har dem ved 500 omdr MINDRE!.. giv den spjælde og en anden knast og den ville være klart overlegen.
Selv som den står der har den 10 nm mere end en 2.2'er!.. det siger meget om hvor effektiv motoren er!.
Og så kan jeg garantere dig at den kører længere på literen!!
Det er bare en bedre maskine.. BASTA!.. og så har vi slet ikke talt om gearkassen!!

Jeg tror Roy vælger at bruge 2.2'eren a flere grunde.. først og fremmest fordi det er en KÆMPE opgave at bygge en anden motor i en bil..... Jeg prøvede det selv med min manta... og selv om det var en "simpel" ombygning, var det stadig ufatteligt så meget bøvl der var med det... og jeg blev desuden aldrig færdig...

Så er der jo det med Originaliteten... I UK har Murenaer klart mere klassiker status end de har i dk... man kan jo få LANGT vildere ting for hvad en murena koster derovre.
Med en anden motor ville det jo ikke være en rigtig klassiker.

Og til sidst..... selvom jeg bestemt ikke synes 2.2'eren er noget at råbe hurra for.. så er den "god nok".. man kan få den til at yde tilstrækkeligt til at det ikke er nødvendigt med en ombygning... bla pga turbo mulighederne.. men også fordi blokken kan bores temmeligt meget op.... men helt tætte tror jeg aldrig de bliver..

Ps: Så vidt jeg ved har 1.6'ere kun ET! ophængs punkt til fælles med 1.9'eren... resten skal special laves...
« Last Edit: June 27, 2008, 10:04:55 pm by krede » Logged
muccax
Full Member
***
Posts: 86


« Reply #17 on: June 27, 2008, 10:30:23 pm »

jeg tror vist ikke det her bliver nemt at finde ud hvad jeg skal gøre ........ men tror nu den løsning med en 1.9 gti motor lyde bedst i mine ører ,,,,,,,, men nu prøver jeg lige den 1.6 og så må vi se ,,,,, måske jeg kan prøve kører med i en 2.2 en gang så jeg kan mærke forskelen .....
mvh otto
Logged
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3186



WWW
« Reply #18 on: June 28, 2008, 09:38:50 am »

Nu må jeg altså LIGE vrøvle igen!

Lennarts motor er en super maskine, ingen tvivl om det, men du skal passe på med at sammenligne hans dyno-tal med dine. Der er nemlig en irriterende faktor indblandet når man måler hypper og den skal bestemmes udfra lufttryk, temperatur og luftfugtighed - Lennart lavede sin måling i oktober, men på dyno-målingen står 20 grader... jeg husker ikke oktober 2006 som særligt varm... Trykket på 1013 mbar er gennemsnitslufttrykket ved havets overflade - igen, jeg tror ikke hans dyno-operatør har tastet det ind fra barometeret på væggen. Det er ikke fordi jeg tror at der er et problem med Lennarts måling - den viser jo at motoren har en super flot momentkurve helt op til 5000 omdr, men jeg tror at tallene er lidt for høje og det kan godt være at du faktisk henter mere i sidste ende af din maskine, Krede, selvom det ikke ser sådan ud.

Muccax - jeg vil gerne køre en 1.6, du en 2.2 (min er dog ikke std) - der bør være muligheder her Cheesy. Hvor er det nu du bor?
Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
krede
YaBB God
*****
Posts: 1172



« Reply #19 on: June 28, 2008, 10:12:15 am »

Quote
Nu må jeg altså LIGE vrøvle igen!
Bla bla bal bla.... Tongue

Min blev sat op første gang i Januar.. hvor der var koldt og tørt... så den skulle nok kunne være med de...
Jeg er nu ellers enig med dig for en gangs skyld.. jeg synes også Lennarts effekt måling ser lidt optimistisk ud... 206 nm i en 1.9 er meget.

Men under alle omstændigheder vil jeg ikke anbefale nogen at få fortaget en motor transplantation, med mindre de VIRKELIG ved hvad de gør og går i lag med (eller de som Lennart blot betaler sig fra det Smiley )...
Logged
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3186



WWW
« Reply #20 on: June 28, 2008, 10:26:49 am »

Min blev sat op første gang i Januar.. hvor der var koldt og tørt... så den skulle nok kunne være med de...

Det er da DIG der vrøvler Grin

Januar var rimeligt varm, så lad os sige at temperaturen da din blev målt var det samme som da Lennarts blev. Men Lennarts dyno troede at luften var 20 grader, altså meget varmere. Så yder motoren mindre, så hvis dynoen ser fx 100 hk, så regner den det op til 110 hk (jeg kender ikke den præcise beregning, så tallet er bare et eksempel). Jeg kan ikke huske din dyno-kurve, men hvis nu din mand har indtastet de rigtige tal i computeren, så får du et lavere tal end Lennart.

Desuden har Lennarts en lille fordel på dyno: Den trækker luft ind af siden af bilen. På dynoen er det nok ret kølig luft. Din bil trækker luft ind i motorrummet. Når du kører er der masser af kold luft i motorrummet på en Murena, men ikke på dynoen. Med mindre din dyno-mand har en mega-blæser foran? det har han ikke, vel?

- Anders Smiley
« Last Edit: June 28, 2008, 10:29:47 am by Anders Dinsen » Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
krede
YaBB God
*****
Posts: 1172



« Reply #21 on: June 28, 2008, 10:54:17 am »

Suk... du nørder for meget Anders Smiley

Quote
dyno-mand har en mega-blæser foran? det har han ikke, vel?

Jo de har han faktisk... ... og der blev åbnet bagtil og motor klappen blev taget af så den kunne komme af med varmen.... for selv en blæser er ikke det samme som rigtig fartvind, og den var på rullerne i 4-5 timer..

Den luft temperatur rullefeltet måler er kun en meget grov indikator... motorstyringen bruger jo den indbyggede luft temp sensor... og blander selv op så det passer...
Reglen er at for hver 7 grader falder effekten 1%.. så det er ikke de store forskelle der her er tale om...






Logged
muccax
Full Member
***
Posts: 86


« Reply #22 on: June 28, 2008, 11:11:52 am »

jo det kunne jo være en god ide at prøve en 2.2 .... og jeg bor i viborg ..... så jeg er ikke lige rundt om hjørnet ,,,,, over i det mørke jylland ..... hvis du ved hvor det er  Grin Grin Grin
det er meget godt forum ...... føler virkelig folk brænder for deres biler  Wink Wink og deres viden om biler er meget meget stor ...
 Smiley Smiley Smiley Smiley
er det kun den gamle 8 v 205 gti motor der passer Huh for der er jo en citroen zx 1.8 furio og en 2.0 16v .......... passer de og i Huh?

mvh otto
Logged
krede
YaBB God
*****
Posts: 1172



« Reply #23 on: June 28, 2008, 11:53:02 am »

Jeg har selv ejet en furio 1.8 I igennem en årrække... og det er bestemt ikke besværet værd at bygge sådan en i en murena!!...
2.0 16v'eren er et bedre bud, men den i 306 gti har 16 hypper mere.
Og ja de "passer" lige så meget(eller lidt alt efter hvordan man ser på det) som 1.9'eren...

Den maskine du helst vil ha fat i, hvis en 1.9 gti ikke er nok, er 1.9 16v'en fra BX og de tidlige mi16'ere.. den er helt i aluminium, og derfor lettere end 2.0'eren der har blok af støbejern.

Men vi skal lige ha slået fast at "passer" er et meget løst begreb og det er bestemt ikke sådan lige til at bytte om på maskinerne.
Logged
muccax
Full Member
***
Posts: 86


« Reply #24 on: June 28, 2008, 03:34:03 pm »

hvad motor nr har sådan en motor ,,,,,,, den bx /mi16 .......har kendt en der en gang havde en bx sport ,,,, mener den også have en del heste ..... men den er med kaburator ....  Wink Wink
og ja .... jeg ved godt det er meget arbejde ,,,, men nu har jeg kørt i den nogle dage ,,,, (mangler stadig væk en grundig justering ) men den er ikke særlig quick ..... når man træder på speederen larme det mere ,,,,,, men der sker nu ikke meget  Grin Grin Grin Grin Grin den er fin at køre i byen ,,,, men tror nu godt jeg kunne tænke mig en anden motor ...... Grin Grin Grin Grin
Logged
krede
YaBB God
*****
Posts: 1172



« Reply #25 on: June 28, 2008, 08:24:26 pm »

De første havde 160hk, senere modeller omkring 140-150hk.
Portet med skarpe knaster og spjældhuse kan de snildt yde 180-190hk.
Logged
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3186



WWW
« Reply #26 on: June 28, 2008, 11:02:49 pm »

Nej, nej, jeg nørder slet ikke for meget, jeg har det faktisk ret fint! Cheesy

Respekt, Krede for din dyno-mand, han er seriøs.

Men for at blive i det nørdede og for god ordens skyld, det er altså ikke et spørgsmål om, hvor meget motoren rent faktisk yder, men om hvor stor den faktor som man ganger på den reelle effektmåling for at få det officielle HP-tal er. Altså hvis en motor producerer en vis effekt ved en given temperatur, så skal man gange det op med en faktor for at få et hestekrafter-tal. Ifølge standarden. Den beregning er indbygget i rullefelternes computer nu om dage og grunden til at man gør det er at man skal kunne sammenligne hk mellem forskellige motorer som er målt under forskellige forudsætninger.

Otto, jeg kender godt lidt til "det mørke Jylland" og jeres interesse for biler. Herovre på djævleøen går folk også meget op i deres biler, og det de ofrer på dem hjælper i hverttilfælde med til at øge landets BNP! De færreste laver dog ret meget selv...

Viborg er desværre lidt for langt væk til mig Sad

Husk der er sommertræf i Sønderjylland i år i weekenden 6., 7. september - jeg kan dog desværre ikke selv deltage.
Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
krede
YaBB God
*****
Posts: 1172



« Reply #27 on: June 28, 2008, 11:18:50 pm »

Bare rolig Anders... verden har BRUG for nørder!!!....havde jeg hørt bedre efter i skolen var jeg sikkert selv blevet en!  Wink

Quote
Altså hvis en motor producerer en vis effekt ved en given temperatur, så skal man gange det op med en faktor for at få et hestekrafter-tal

Ja se der stod jeg så af....
Han måler effekten ud på feltet... mere tror jeg ikke der er i det.... og ja... selvom han driver virksomheden hjemme fra og har rullefeltet ude i laden/maskinhuset så har han styr på sagerne... det er bla ham der laver motorstyring til Aquila :

http://lv-motorsport.dk/news.asp?aID=28861

Desværre bor han på fyn.. så der er langt hvis der skal laves noget... den skulle dog gerne køre nu.
Logged
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3186



WWW
« Reply #28 on: June 29, 2008, 07:48:54 am »

Aquila, wow, de er et par seje gutter. Ret nørdede i øvrigt! Jens kørte et par omgange sidste år på Sturup i deres FFord Cheesy



ok.... han fik lov at sidde i den Wink Men det er FINE biler. Deres coupé racer er vist også ret fin.

Nå, jeg prøver lige at forklare det.

Når du nu skal møde op til Skat eller Færselsstyrelsen for at dokumentere at din bil IKKE har mere end 142 hk + 20% = 170 hk, så nytter det jo ikke at den måling er taget en varm sommerdag midt i en ørkenstorm på toppen af Mt Blanc, hvor motoren yder mindre end den vil gøre på havnen i Ålborg en kold og tør vintermorgen. For at målingen kan bruges skal den tages i "normalt" vejr.

Men nu kan vi ikke alle være heldige at lige finde et rullefelt, der ligger ved havets overflade i "normalt" vejr netop dén dag vi skal have målt vores bil, så som en service til bilfabrikanterne og os andre, har man defineret en faktor så man kan beregne et "normal-hk" uanset vejret og stedet, hvor bilen er målt. Hvordan den skal beregnes afhænger af hvilken standard man bruger, men nu er vi vist nede i de for nørdede petitesser...

Med andre ord: Når man måler hk på et rullefelt, så skal der fixes med tallene bagefter, og der er helt afgjort mulighed for at snyde lidt..., men det er altså sådan det skal gøres.

Og så er vi tilbage til Lennarts tal - formen på kurverne kan man ikke anfægte og de viser at hans motor er i perfekt stand, men en 1.9 N/A-motor der yder over 200 Nm, det lugter altså lidt af at nogen ikke har skrevet helt rigtigt på computeren.

Men pyt nu med det, Lennart har en skøn bil, det har du også, Krede, Otto har nok brug for nogle meget snoede veje for virkelig at glæde sig over sin bil, og jeg skal til bageren efter morgenbrød i stedet for at sidde hér og nørde!

- Anders Cool
« Last Edit: June 29, 2008, 07:53:47 am by Anders Dinsen » Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
Lennart Sorth
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 831



WWW
« Reply #29 on: June 30, 2008, 08:17:21 pm »

skal bestemmes udfra lufttryk, temperatur og luftfugtighed - Lennart lavede sin måling i oktober, men på dyno-målingen står 20 grader... jeg husker ikke oktober 2006 som særligt varm.
det var indendørs - med termostatstyret varme og så vidt jeg husker en blæser til at sende luft in mod køleren.

Quote
Trykket på 1013 mbar er gennemsnitslufttrykket ved havets overflade
Det er muligvis rigtigt, - men manden ved generelt rigtig gotdt hvad han laver.

Han bygger selv 3D maps til de mere avancerede indsprøjtningssystemer, og jeg mener ikke bare lavde maps - nej han startede for mange år sidebn med at finde ud af hvordan ECU'en virkede ved *reverse engineering*, skrev et program der kunne brænde nye data i eprom'er og det bruger han stadig.

Hans hobby er at fejlsøge og fikse fallerede Megasquirt projekter.

Men, for at vende tilbage til min motor, så valgte jeg med vilje den 8-ventilede version, da jeg hellere ville have moment end HK, og den "længste" af gearkasserne (dog ikke diesel versionen Smiley ).

Efter at motoren blev totalrenoveret af en 205gti rally mekaniker i Næstved, og blev trimmet på plads af Kim Bonde var den ikke til at kende igen.  Den har masser af kræfter - men som det også tydeligt fremgår, tager den ikke vildt mange omdrejninger, og ofte føler man at man får mere ud af det ved at skifte lidt tidligere - det er kun lyden der trækker ved at tage den højere op :-)

Men det passer udmærket til mig, - og giver relativt konstant 11+ km/l jeg har kørt op til 14km/l på nogle tankfulde hvor jeg bare har pendlet til/fra arbejde uden at tage svingture på de små sideveje.

Men den er mærkbart hurtigere end alle de 2.2'ere jeg har kørt i - måske med undtagelse af de bedste 'S'ere, så 130(136) og ca 200Nm lyder faktisk ikke forkert, sa kan Anders nørde med tal og termodynamik alt det han lyst :-). Vi indhentede også hans 'S'er med godt og vel en kvart baneomgang pr lap på KTI i sin tid - dog var hverken hans dæk eller nogen af chaufførerne helt indstillet på ræs - men Roy var ihvertfald ikke i tvivl.

Og så er der behageligheden ved at siden konverteringen har jeg bare drejet nøglen - ingen choker, ingen pumpning, ingen fedten på speeder for at holde den i live, og ikke mindst: ingen karburator-is, eller blokerede tomgangsdyser på grund af bananfluer eller lignende gøjs :-)

Jeg kan varmt anbefale injection - og vil tilslutte mig den sjælelige tanke at man bør bruge en fransk motor.  Selvom jeg faktisk fangede Roy i engang at sige at VW VR6 ville være en god motor til Murenaen ... men han trak heldigvis i land bagefter og sagde ALTSÅ RENT PLADSMÆSSIGT :-)

Men du milde hvor ville jeg dog gerne have en Murena med samme motor som min 406 coupe, men det er en helt anden snak.

/Lennart
« Last Edit: June 30, 2008, 09:42:27 pm by Lennart Sorth » Logged

Lennart.Sorth@matrasport.dk
Murena 1983 1.9i silver // Honda e '20 Charge Yellow  // VW Polo '22 1.0 tsi silver//
Pages: 1 [2] 3 Print 
« previous next »
Jump to: