| Home  Blogs Help Search Login Register  
« previous next »
Pages: [1] 2 Print
Author Topic: Skarpt posionslys?  (Read 30514 times)
Fairhansen
Guest
« on: November 22, 2008, 09:56:39 pm »

Der må da findes en pære - i disse moderne tider  - der kan kaste vildt meget lys fra sig, så man kan beholde "klapperne" nede og samtidig blive set.

Er der nogen der har prøvet diodepære eller andre nye sager?

Mvh Henrik Hansen
Logged
Matra_Hans
YaBB God
*****
Posts: 659


Owner of Bagheera, Rancho, Murena & Espace


« Reply #1 on: November 23, 2008, 09:34:24 am »

Hej
Jeg kører selv med et ekastra sæt kørelyslygter, men jeg ved at der er et medlem i klubben der har loddet et par 12V halogen pærer (til husholdningsbrug) i fatningen til positionslyset.

mvh Hans
Logged
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3186



WWW
« Reply #2 on: November 23, 2008, 01:02:30 pm »

Jan i Værløse eksperimenterer med LED lamper til kørelys.

Selv bruger jeg fjernprojektørerne som kørelys - det kræver kun at de justeres ned og en lille modifikation på sikringsprintet.

- Anders
Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
krede
YaBB God
*****
Posts: 1172



« Reply #3 on: November 23, 2008, 04:25:17 pm »

Jeg riggede bare de ekstra fjernlys til som kørelys og pegede dem lidt ned så de ikke blænder folk.... det virker fint.  Smiley
( og jeg gjorde det FØR Anders!!   Tongue Tongue Tongue )

Nogle vil mene er det er lidt "overkill" med så kraftigt kørelys... men en Murena er lav og nem at overse... så jeg synes det er ganske passende.

« Last Edit: November 23, 2008, 04:33:35 pm by krede » Logged
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3186



WWW
« Reply #4 on: November 23, 2008, 06:03:26 pm »

( og jeg gjorde det FØR Anders!!   Tongue Tongue Tongue )

Du skal altid være bedre, hva'!? Wink Men heller ikke denne gang lykkedes det dig, for jeg KØBTE BARE min bil med kørelys. HA! Smiley

(Til Henrik og andre, dette er bare min og Krede's almindelige omgangstone! Vi er gode venner på bunden, der er bare langt ned! Grin )
Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
Matra_Hans
YaBB God
*****
Posts: 659


Owner of Bagheera, Rancho, Murena & Espace


« Reply #5 on: November 23, 2008, 07:09:18 pm »

Når man bruger "nedjusterede" fjernprojektører som kørelys, så mister man muligheden for at bruge fjernprojektørene som overhalingsblink (hvilket er lygternes oprindelige funktion).
Det dur ikke, når man køre Murena, så må man være i stand til at fortælle de andere bilister, at man skal forbi!!

mvh Hans at man skal forbi!!

mvh Hans
Logged
krede
YaBB God
*****
Posts: 1172



« Reply #6 on: November 23, 2008, 07:14:12 pm »

Quote
så må man være i stand til at fortælle de andere bilister, at man skal forbi!!

MOOOOOOOTOR BØLLE!  Grin
Logged
Fairhansen
Guest
« Reply #7 on: November 23, 2008, 09:10:56 pm »

Jeg har aldrig blinket i en overhaling, så det virker mest interresant med at ændre det ekstra kørerlys - men det er aldrig sjovt at blive nr. 3-4-5- eller 200 det giver jo ikke meget plads i historie bøgerne Smiley

Mvh HHansen
Logged
Matra_Hans
YaBB God
*****
Posts: 659


Owner of Bagheera, Rancho, Murena & Espace


« Reply #8 on: November 23, 2008, 09:41:12 pm »

Overhalingsblinket (det mener jeg er den helt officielle betegnelse) kan bruges i mange situationer, bl.a. til at gøre opmærksom på sig selv med henblik på at undgå en ulykke, så jeg vil ikke ændre min bil så den mulighed forsvinder.
I mange af de "varme lande" hvor jeg har arbejdet, bruges overhalingsblinket lige modsat af, hvad man gør i DK. Når man blinker betyder det at man holder tilbage og lader den anden bilist komme ud. Det virker faktisk også i DK. I skulle prøve (hvis jeres bil stadig har funktionen).

Hans
Logged
jeko
Newbie
*
Posts: 18


« Reply #9 on: November 23, 2008, 09:57:24 pm »

Hej alle

Hans nævner at man kan montere halogener i det almindelige kørelys. Det var lavet således på min, da jeg købte den. Jeg kan ikke anbefale det!!! Glassene begynder at smelte, ihvertfald med 21 W pære, hvilket er minimumskravet for kørelys.
Som Anders skriver, har Jan istedet brugt et par diodepære ( fra Monacor ), hvor han har "smadret" parabolen, for at den kan side i soklen. Det virker faktisk OK.

MVH

Jesper
Logged
Lennart Sorth
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 831



WWW
« Reply #10 on: November 23, 2008, 11:33:58 pm »

( og jeg gjorde det FØR Anders!!   Tongue Tongue Tongue )
Du skal altid være bedre, hva'!? Wink Men heller ikke denne gang lykkedes det dig, for jeg KØBTE BARE min bil med kørelys. HA! Smiley

Drenge! - må jeg indskyde at jeg startede med samme arangement i 1996 :-)
Min bil har dog altid været "wired" til formålet - vistnok fordi den oprindelig er Belgisk.

Imidlertid vil jeg gerne ombygge systemet, så jeg har to "lidt for krafitge" pærer i serie under normal kørelys tilstand, og så koble dem i parallel til blink (med nogle dobbelt-relæer) - feks nå man vil vise en fodgænger at man holder tilbage. Atså ikke nogen motorbølle manerer her :-)

2 stk 55W pærer i serie vil give ~27W i serie, hvilket muligvis for lidt til kørelys, så derfor planen om at bruge lidt "for kraftige" pærer - især fordi man jo kun bruger den til ganske korte blink, så den forøgede strømforbrug/varmeudvikling burde ikke være det helt store problem.

Jeg har et par 100W pærer liggende, men mon ikke der er  i overkanten (af hensyn til hendes skrøbelige ledningsnet) ?

LED løsningen lyder elegant - den vil jeg gerne høre mere om.

/Lennart
« Last Edit: November 23, 2008, 11:35:33 pm by Lennart Sorth » Logged

Lennart.Sorth@matrasport.dk
Murena 1983 1.9i silver // Honda e '20 Charge Yellow  // VW Polo '22 1.0 tsi silver//
Matra_Hans
YaBB God
*****
Posts: 659


Owner of Bagheera, Rancho, Murena & Espace


« Reply #11 on: November 24, 2008, 09:17:12 pm »

Hej
Du har ret Lennart: Det eneste rigtige system er, at have de to fjernprojektører serie forbundet til kørelys og i serie som fjernprojektører eller overhalingsblink. (det giver også lidt mulighed for et lege elektro ingeniør når relæerne skal forbindes)

Hans
Logged
Jon Weywadt
YaBB God
*****
Posts: 1002



« Reply #12 on: April 16, 2009, 10:27:22 am »

Der må da findes en pære - i disse moderne tider  - der kan kaste vildt meget lys fra sig, så man kan beholde "klapperne" nede og samtidig blive set.

Er der nogen der har prøvet diodepære eller andre nye sager?

Mvh Henrik Hansen
Jeg har selv tænkt mig at installere et par LED kørelys. De kan placeres over positionslyset, eventuelt som en kæde, ligesom på Audi. Se f. eks mulighederne på dette link: http://www.carlab.dk/shop/led-koerelys-12018c1.html
Logged

Matranaut par excellence Cool
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3186



WWW
« Reply #13 on: April 16, 2009, 05:33:19 pm »

Der må da findes en pære - i disse moderne tider  - der kan kaste vildt meget lys fra sig, så man kan beholde "klapperne" nede og samtidig blive set.

Er der nogen der har prøvet diodepære eller andre nye sager?

Mvh Henrik Hansen
Jeg har selv tænkt mig at installere et par LED kørelys. De kan placeres over positionslyset, eventuelt som en kæde, ligesom på Audi. Se f. eks mulighederne på dette link: http://www.carlab.dk/shop/led-koerelys-12018c1.html

Åh nej, ikke A-ordet! Grin
Skal du så også have juletræskæde i bagruden? Det ser altså rædderligt ud efter min mening!
Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
Oskar
Sr. Member
****
Posts: 285



« Reply #14 on: April 16, 2009, 05:35:15 pm »

går det att köra med LED i de små positionsljusen?  Anders, biltema har några, jag vet jag svär mycket, som kanske går använda?
Logged

peugeot 205 gti
murena 1.6
Pages: [1] 2 Print 
« previous next »
Jump to: