| Home  Blogs Help Search Login Register  
« previous next »
Pages: [1] Print
Author Topic: Hjælp ønskes  (Read 12971 times)
hoffmann
Sr. Member
****
Posts: 168


I'm a llama!


« on: September 22, 2009, 03:26:37 pm »

Er der en som har lyst og tid til at hjælpe med at tage motoren ud af min murena ? Jeg har plads i garagen , Højslev / Skive
Hilsen Poul Hoffmann 96 16 70 70 / hoffmann.hojslev@gmail.com
Logged
hoffmann
Sr. Member
****
Posts: 168


I'm a llama!


« Reply #1 on: September 24, 2009, 03:22:51 pm »

[color = red] kom nu, der må da VAERE da som har tid og lyst til at skrue i bil? [/ color]
Logged
hoffmann
Sr. Member
****
Posts: 168


I'm a llama!


« Reply #2 on: September 27, 2009, 02:07:17 pm »

Hvordan er det nu ... når motoren tages ned skal bærearme og trækaksler afmonteres... man kan vel tage bærearmene af med trækaksler i ? så kan motor med gearkasse gå lige ned ? er der en logisk rækkefølge på afmonteringen ?
Logged
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3186



WWW
« Reply #3 on: September 27, 2009, 02:34:42 pm »

Hvordan er det nu ... når motoren tages ned skal bærearme og trækaksler afmonteres... man kan vel tage bærearmene af med trækaksler i ? så kan motor med gearkasse gå lige ned ? er der en logisk rækkefølge på afmonteringen ?

Ja du tager bærearmene af med trækaksler, nav og det hele. Husk at tage bremsekaliprene af først, men resten bliver siddende. Når så aksler og bærearmen hænger og "dingler" under bilen kan du gå igang med resten - gearskiftemekanik, udstødning, indsugning. Derefter ledninger, vandslanger og -rør. Så er der efterhånden temmelig tomt deromme Wink

Det sidste stykke er ikke svært har jeg fået fortalt. Prøv evt at ringe til Finn i Ramløse - han har været tvunget til at gøre det to gange. Jeg fik en snak med ham til træffet, og han sagde at det ikke var svært at klodse bilen så meget op at motoren kunne komme bagud under den. Det var egentlig min største bekymring. En krydsfinerplade på nogle rundstokke kunne bruges til at rulle motoren ud.

Jeg kan ikke huske han nævnet det, men det vil i alle tilfælde være en god ide at tage bagkofangeren af så den ikke er i vejen.

Bagruden bør også afmonteres - så er der ganske god adgang ovenfra.

Motoren hejses ned med kran eller spil fra loftet. Spil er nok det nemmeste at bruge for kranen kan være svær at styre tænker jeg. Jeg mener også at Finn nævnet at armen skal være lang for at kunne nå.

Det kan vel nok gøres på en dag, hvis man ikke har gjort det før, og sikkert en halv hvis man har. Samlingen tager nok lidt længere tid, vil jeg tro.

Men ellers en rigtig god ide at gøre det sammen. Hvis ikke jeg var i den anden ende af landet ville jeg klart tage imod opfordringen!

Hilsner
Anders
Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
Matra_Hans
YaBB God
*****
Posts: 659


Owner of Bagheera, Rancho, Murena & Espace


« Reply #4 on: September 27, 2009, 04:07:01 pm »

Hej
Bagruden skal af aller først, og stil den et sted hvor den ikke vælter. Jeg har faktisk bygget en tremmekasse til min bagrude for at være sikker på at den overlever afmonteringen.  (jeg har prøvet at sætte en Rancho bagrudde til side, for at finde den væltet (af en hund eller kat) og knust næste morgen.
Der er en tværbjælke foran motorem, der skal afmonteres, to bolte i hver ende.
Problem med at afmontere bærearmene er at boltene til bærearmene er oftest rustet fast og skal saves over for at få armene ud (en elektirisk bajonetsav klare jobbet).
Næste problem er at oftest kan den venstre aksel ikke trækkes ud af differntialet. Så du er formentlig nød til at laden akslen sidde i diff'en, men så må du til gengæld tage akslen ud af bærearmen. Den store møtrik på enden af drivakslen skrues af hvilket også kan være vanskeligt, hvis den har siddet i mange år. Det kan v;re nødvendigt at flække møtrikken.
Bagkofangeren kan du roligt lade sidde, boltene vil være rustet fast, så de ikke kan løsnes, men skal skæres af.
Motoren rulles nemmest ud til sidden gennem udskæringen til bag hjulet.
Opgaven klares fint på en dag. Tag nogle billeder og mærk ledninger etc med numre eller beskrivelser.

God arbejdlyst Hans
Logged
Oskar
Sr. Member
****
Posts: 285



« Reply #5 on: September 27, 2009, 10:09:58 pm »

om du har 1.6 glömt inte ta av generatorn.  annars lossnar niten som håller tankskyddet när generatorn har sönder plåten.

Logged

peugeot 205 gti
murena 1.6
hoffmann
Sr. Member
****
Posts: 168


I'm a llama!


« Reply #6 on: September 28, 2009, 11:21:54 pm »

Tak Anders og Hans ! Det ligger da lige til højre benet  Wink om det skal være til talje eller giraf må jeg lige måle lidt på ... bjælken midt over graven kan klare + 500 kg så det er lige før det er bilen jeg kan løfte ... rustne boldte er det intet af på min bil  Cool

Hej !
Logged
Matra_Hans
YaBB God
*****
Posts: 659


Owner of Bagheera, Rancho, Murena & Espace


« Reply #7 on: September 29, 2009, 01:48:51 pm »

Jamen så er det bare med at komme i gang!

Jeg ved godt, at det ikke er mange år siden, at din motor har været ude, men der går ikke mange år inden at bolten i svingarmene går fast ,selv om de får godt med fedt, og da de sidder i en gummiblok, kan du ikke vride ret hårdt før gummiet giver op. Så jeg har faktisk savet boltene til svingarmene over to gange i min Murena med få års mellemrum. (det er et ret ubehageligt arbejde!)

Hvis motoren står på gulvet, og der ikke er plads under bilen til at rulle den ud, så  kan være nyttigt at kunne løfte bilens bagende med en talje eller giraf (læg en bjælke på tværs i bagagerummet til at løfte i). Du kan naturligvis også løfte bilen/ karossen med donkrafte, men bagende skal ganske højt op, så det hele blive nemt lidt ustabilt, og det vil jo være lidt ærgerligt at tabe karosseriet ned oven på motoren ;-)
Logged
hoffmann
Sr. Member
****
Posts: 168


I'm a llama!


« Reply #8 on: March 08, 2010, 08:57:14 pm »

Når nu motoren ligger adskilt på gulvet, hvilke dele er så vigtig at tjekke ? Tænker på om det er mulig at tjekke oliepumpen, tæthed i topstykke, tolerancer ved stempler. Hvad / hvem gør det ? Min motor brænder lidt olie og har for nylig fået er mistænkelig støj ved belastning.
Logged
FOB
Jr. Member
**
Posts: 47


83 Murena 2.2


« Reply #9 on: March 12, 2010, 09:55:55 pm »

Når nu motoren ligger adskilt på gulvet, hvilke dele er så vigtig at tjekke ? Tænker på om det er mulig at tjekke oliepumpen, tæthed i topstykke, tolerancer ved stempler. Hvad / hvem gør det ? Min motor brænder lidt olie og har for nylig fået er mistænkelig støj ved belastning.
Hej Poul, jeg havde min motor skilt ad for næsten 2 år siden da den var begyndt at få en mislyd ved belastning samtidig med at der også kom olie ud af koblingshuset. Hvis du har mulighed for det vil det nok være en god ide at lave en kompressions test inden du skiller den ad, her kan du se resultatet af min som er lavet med kold motor, skulle helst være varm, først alle 4 cyl. og derefter igen med lidt olie i cyl. for at se om det gav meget højere kompression, det kan sige lidt om hvor slidt den er.

 Vedrørende brænde olie, så kan det være pakdåserne ved ventilstyrne som skal skiftes, ryger den hele tiden eller er det kun når du slipper speederen ?

I min motor var det bagerste hovedleje ved koplingen gået, og på grund af det var tætningen til koplingshuset utæt og skulle skiftes.

Når du får den skilt ad kan du også se om der er en kant i cyl. der hvor stemplet vender det kan sige noget om hvor slidt den er.

Jeg måtte have slebet krumtappen samt flugtboret hovedslejerne.

Hilsen Finn
« Last Edit: March 12, 2010, 10:18:00 pm by FOB » Logged
hoffmann
Sr. Member
****
Posts: 168


I'm a llama!


« Reply #10 on: March 15, 2010, 10:37:08 am »

Det er det samme med min, støj ved belastning... (som i andre danske Matra)
Jeg havde motoren på værksted for ca 1500 km siden og da blev gummi ved ventiler skiftet, topstykket efterset, alt så tilsyneladende ok ud. men efter ganske få km begyndte den at ryge, mest når den lige bliver startet og når den får gas efter at have stået i tomgang. Jeg har en forventning om der er fejl ved ventiler og/eller stempler, fejl på krumtap.
Hvilken olie kører du på ? Tænker på om en olie til klassisker 20-50 måske har været for tyk til der er blevet smurt nok på sidste leje ? Jeg gik fra 10-40 til 20-50 da jeg begyndte at få problemer med røg og så kom problemet med mislyden der efter  Huh
Men bortset fra de "små" problemer synes jeg nu min motor kører super  Wink
Logged
FOB
Jr. Member
**
Posts: 47


83 Murena 2.2


« Reply #11 on: March 19, 2010, 10:57:23 am »

Jeg havde motoren på værksted for ca 1500 km siden og da blev gummi ved ventiler skiftet, topstykket efterset, alt så tilsyneladende ok ud. men efter ganske få km begyndte den at ryge, mest når den lige bliver startet og når den får gas efter at have stået i tomgang. Jeg har en forventning om der er fejl ved ventiler og/eller stempler, fejl på krumtap.
Hvilken olie kører du på ? Tænker på om en olie til klassisker 20-50 måske har været for tyk til der er blevet smurt nok på sidste leje ? Jeg gik fra 10-40 til 20-50 da jeg begyndte at få problemer med røg og så kom problemet med mislyden der efter  Huh
Men bortset fra de "små" problemer synes jeg nu min motor kører super  Wink

Jeg kører med 10-40 eller 15-40.
Den røg der kommer er den blå/sort eller er det mere damp ? og spilder din olie?

 Smiley Finn
Logged
hoffmann
Sr. Member
****
Posts: 168


I'm a llama!


« Reply #12 on: March 20, 2010, 11:43:56 pm »

Den spilder ikke olie og den bruger ikke meget olie, røgen er vist nærmest hvid.
Logged
krede
YaBB God
*****
Posts: 1172



« Reply #13 on: March 21, 2010, 08:21:12 pm »

Hvid røg er vanddamp...... muligvis er toppakningen gået... eller værre..... topstykket der er revnet.
Det sidste er desværre slet ikke unormalt hvis en Murena 2.2, får lov at løbe varm. Både Hans's og min Murena har fået ny top på den konto.
« Last Edit: March 21, 2010, 08:24:11 pm by krede » Logged
hoffmann
Sr. Member
****
Posts: 168


I'm a llama!


« Reply #14 on: March 22, 2010, 10:43:24 am »

tvivler på toppen, har intet vand forbrug... men det vil tiden vise  Shocked
Logged
Pages: [1] Print 
« previous next »
Jump to: