| Home  Blogs Help Search Login Register  
« previous next »
Pages: [1] Print
Author Topic: Spørgsmål til eksperterne  (Read 7320 times)
KiJa
Sr. Member
****
Posts: 116



« on: October 15, 2009, 07:15:46 pm »

Mit baklys virker ikke, jeg har målt ved fatningen og der er ingen forbindelse. (Der sidder kun pære i det ene baklys men det skulle vel ikke betyde noget?) hvor sidder kontakten til baklyset?

Jeg kan se i at der er en kontrollampe for choker, den virker ikke, hvor sidder kontakten til chokeren?
Jeg kan jo godt begynde at måle mig frem, men springer over hvor gærdet er lavest,  og spørger eksperterne og spare lidt tid Grin

Da jeg købte bilen, var det uden donkraft. Hvis jeg køber en donkraft, hvor kan jeg sætte den til uden risiko for at ødelægge noget, er der nogle faste steder?

Mine fælge er de originale, men guldfarvet, er det en standard eller er de uoriginalt. Blandt mine venner er der delte meninger om de skulle være guld, sølv eller hvide, jeg synes nu de passer meget godt til det karamelfarvet læderindtræk.

Hvad er det der er så specielt ved de fælge til bilen, kan forstå her på forummet at man ikke umiddelbart kan købe nogle fælge der passer?
Logged
Jon Weywadt
YaBB God
*****
Posts: 1002



« Reply #1 on: October 16, 2009, 11:53:20 am »

Mit baklys virker ikke, jeg har målt ved fatningen og der er ingen forbindelse. (Der sidder kun pære i det ene baklys men det skulle vel ikke betyde noget?) hvor sidder kontakten til baklyset?

Jeg kan se i at der er en kontrollampe for choker, den virker ikke, hvor sidder kontakten til chokeren?
Jeg kan jo godt begynde at måle mig frem, men springer over hvor gærdet er lavest,  og spørger eksperterne og spare lidt tid Grin

Da jeg købte bilen, var det uden donkraft. Hvis jeg køber en donkraft, hvor kan jeg sætte den til uden risiko for at ødelægge noget, er der nogle faste steder?

Mine fælge er de originale, men guldfarvet, er det en standard eller er de uoriginalt. Blandt mine venner er der delte meninger om de skulle være guld, sølv eller hvide, jeg synes nu de passer meget godt til det karamelfarvet læderindtræk.

Hvad er det der er så specielt ved de fælge til bilen, kan forstå her på forummet at man ikke umiddelbart kan købe nogle fælge der passer?


Men baklyskontakten sidder oven på gearkassen til venstre for og lidt bagud for vælgerarmen. Kontakten kan selvfølgelig være defekt, men på min var det bare korrosion af stik og ben. Kontakten kan tages af med en topnøgle, men rens stik og ben og mål eventuelt med et ohmmetet om kontakten slutter når du sætter bilen i bakgear. For at teste ledningerne kan du, efter at have renset dem, kortslutte stikkene med en papirklips. Forudsat at du har tændingen slået til, så burde baklyset være tændt.

Kontakten til chokeren sidder under dækslet omkring gearskifteren inde i bilen. Der burde sidde 2-4 skruer (2 på hver side) som holder det fast. Når de er fjernet kan du løfte dækslet af. Kontakten burde så sidde ved siden af choker armen. Chek at den slutter til med et ohmmeter. Jeg mener at den blot laver stelforbindelse til ledningen (jeg har ikke selv en choker kontakt) så hvis det er tilfældet, så kan du med tændingen slået til se om lampen lyser ved at føre ledningen til stel.

Med hensyn til donkraft, så kig langs siden af underkanten på bilen. Lige omkring døren er der ligesom en slids hvor donkraften er beregnet til at holde fast. Det er de ENESTE sted langs kanten hvor du med sikkerhed kan løfte bilen uden at beskadige noget. Men derudover så kan du løfte på vangerne som løber længere inde under bilen. Det er det bedste hvis du bruger en hydraulisk værkstedsdonkraft. Husk at lægge et stykke træ i mellem, så du ikke beskadiger galvaniseringen.

Fælgene er jeg lidt usikker på. Men jeg vil tro at guld- og sølvfarvet var standard afhængig af bilens farve. Guld kunne se godt ud med en hvid, sort eller blå model, efter min mening.

Den røde, grønne og andre var nok pænest med sølvfarvede fælge, selvom jeg har hørt om en rød med hvide fælge der så "sej" ud. Jeg ved ikke om hvid var en option eller custom.

Mvh.
Jon.
Logged

Matranaut par excellence Cool
KiJa
Sr. Member
****
Posts: 116



« Reply #2 on: October 16, 2009, 01:11:41 pm »

Tak for svarene Jon

Nu ved jeg hvad jeg skal få lørdagen til at gå med.

Da jeg fik bilen var dæksel rundt om gearstangen ikke monteret, og jeg mener ikke der var nogen kontakt ved chokeren, men jeg tager den da lige af og tjekker en ekstra gang.

Logged
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3186



WWW
« Reply #3 on: October 16, 2009, 07:21:16 pm »

Lørdagen er snart gået, så jeg går ud fra at du har fundet kontakten, men hvis ikke, så har jeg et billede af den her - eller i hverttilfælde ledningen over til den. Kontakten er gemt under køleslangen:



Angående fælgfarven, så var der kun to standardfarver: Sølv og grå. I Tyskland var fælgene trykstøbt og af lidt bedre kvalitet end i de øvrige lande og farven var sølv. I de øvrige lande er fælgene sandstøbt og grå. Guld kan såmænd være en fin farve, men - ligesom dine lædersæder - så er den ikke original.

Kontrolllampen til chokeren er i princippet nødvendig for at bilen kan synes - den er der for at undgå at man forurener unødigt. Men jeg har nu aldrig hørt om en synsmand, der interesserede sig for det!

/Anders
Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
KiJa
Sr. Member
****
Posts: 116



« Reply #4 on: October 16, 2009, 08:13:29 pm »

Hej Anders

Jeg kan forstå at du er på den anden siden af jordkloden, på den anden side af datolinien!!! For her hos mig er det stadig fredag Grin Grin Grin

Nå jeg har nu også ind imellem svært ved at holde styr på dagene, da jeg arejder på alle dage og her i byen har flere af forretningerne åbent hele ugen, så der er ikke faste holdepunkter, med hensyn til hvilken dag det er.

Tak for billedet, nu ved jeg lige hvor jeg skal kiggge når det bliver lørdag her Grin Og god ide med en clips fra Jon, samme procedure som med blæsertermostaten, hvor jeg brugte din vejledning til en kontakt.

Jeg var godt klar over at læderstuen i min bil ikke var orginal, men synes nu farven passer godt til resten og synes selv at guld fælgene er flotte også.

Men hvad er det der er så specielt ved de fælge, er det det manglende midterhul?

Kan man få stålfælge der passer til bilen (til vinterdæk?) og i så fald, hvad størrelse er det.

P.S. Anders, hvis du er hjemme her i Danmark, har du llige fået en dag ekstra foræret Grin

Hilsen Kim
Logged
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3186



WWW
« Reply #5 on: October 17, 2009, 10:05:21 am »

Hmm ja det har været en hård uge - og det er efterårsferie, så dagene flyder nemt sammen! Tak for den ekstra dag, Jan!! Smiley

Ja, original eller ej, en lys læderstue klæder en Murena. Det gør en mørk i øvrigt også!

Der er sådan set ikke noget specielt ved fælgene, og det manglende centerhul er kun fordi det ser godt ud. Der er jo et halvt hul på indersiden til at centrere fælgen på.

Det eneste særlige ved dem er dog indpresningsdybden, der ikke er ret stor: Kun 28 mm så vidt jeg husker. De fleste biler i dag har 35-45 mm. Vi har en gammel tråd ovre på den engelsksprogede del af forum og Roy har det måske også på sin FAQ. Jeg ledte længe efter stålfælge, men det kunne ikke findes. Min dækmand mente at der er nogle polske trailere der kører med denne indpresning.

Problemet med det manglende centerhul er at der ikke er mange dækfirmaer, der kan afbalancere dem. Jeg bruger ham her: H J Auto, Store Valby ved Roskilde tlf 46787802.

Til mine vinterdæk fandt jeg et sæt fine Borbet CA (som jeg snart vil sætte på):
http://www.borbet.de/de/produkte/raeder/borbet/CA_Rad.php

/Anders
Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3186



WWW
« Reply #6 on: October 17, 2009, 10:08:17 am »

Jo, her er det:

http://www.matraclub.org.uk/faq7.html#three

og:

http://www.matrasport.dk/forum/index.php/topic,227.0.html

/Anders
Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
Pages: [1] Print 
« previous next »
Jump to: