| Home  Blogs Help Search Login Register  
« previous next »
Pages: [1] Print
Author Topic: Forsikring  (Read 10395 times)
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3186



WWW
« on: September 08, 2010, 07:46:24 pm »

Jeg har overvejet det et stykke tid, men nu er det på tide for mig at ændre min Murena's forsikring. Den skal ikke længere være klar til at køre i det daglige, og det kommer også i god, varm og tør vinteropbevaring. Den glæder sig allerede! Wink

Det lader til at der er to på markedet med forsikringer til klassiske biler, den ene er Alm Brand (Nordisk Veteranforsikring) og den anden Thisted Forsikring (Veteranforsikring Danmark). Priserne er ca det samme, og det er vilkårene nok også. Men jeg snakkede med Alm Brand i dag, og den søde pige i telefonen slog meget klart fast, at når man har sin bil forsikret hos deres veteranforsikring, så må bilen KUN bruges til fornøjelsesture og at køre til træf i klubben.

Altså ikke noget med at tage på ferie i den, en indkøbstur, eller en dag på arbejde. "Gør du det, så dækker kasko og ansvarsforsikringen ikke!" Hun var ganske klar i mælet, og siger at det er specifikt undtaget i deres forsikringsbetingelser.

Det kan jeg selvfølgelig ikke leve med. Nu skal jeg lige snakke med Thisted, men jeg kunne godt tænke mig at høre, hvad I andre gør?

/Anders
Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
krede
YaBB God
*****
Posts: 1172



« Reply #1 on: September 08, 2010, 09:02:04 pm »

Quote
jeg kunne godt tænke mig at høre, hvad I andre gør?

Det samme som dig hår du finder ud af det!! Jeg har min hos Alm Brand nu på en "stilstands forsikring" men havde tænkt mig at bruge dem også når den skal ud at køre... men nu lyder det ikke så smart.
Logged
Bagheera Lars
Sr. Member
****
Posts: 170



« Reply #2 on: September 08, 2010, 09:52:49 pm »

Har også mine forsikret hos Nordisk Veteran. Nu var jeg lige inde på deres hjemmeside og nærlæse betingelserne, og der står rigtignok det du siger Anders. Der er dog lidt elastik indlagt, da der står at den primære kørsel ikke må være brugskørsel, men fornøjelseskørsel. Så at anvende den som hverdagsbil i sommerhalvåret går nok ikke. Men tager man den en solskinsdag ned i Brugsen...ja, så vil jeg betegne det som en forøjelsestur!!...  Grin. Og forøvrigt er mit gæt at betingelserne hos de forskellige selskaber er tæt på identiske. Jeg er ihvertfald godt tilfreds med Nordisk Veteran, og jeg syntes priserne er fornuftige

Lars
Logged

M 530 LX 1972, Bagheera 1 S 1976, Rancho 1978
Jon Weywadt
YaBB God
*****
Posts: 1002



« Reply #3 on: September 08, 2010, 10:03:04 pm »

Jeg kan bekræfte det som Anders fandt ud af hos Alm. brand.

Der stå i forsikringsbetingelsernes sektion 1.3. "Det forudsættes at:
Køretøjet er et veterankøretøj eller klassisk køretøj, der er bil-historisk korrekt og i original stand samt forsvarligt vedligeholdt, og

køretøjet alene anvendes som hobbykøretøj og ikke bliver brugt som almindelig brugskøretøj til daglig befordringsmiddel, til kørsel med studenter, brudepar eller udlejes, medmindre selskabets tilladelse foreligger."

Det lyder jo ikke godt, hvis man modificerer sin Murena, eller kører på arbejde eller indkøb.  Angry

Jeg er spændt på hvad Thisted siger.
« Last Edit: September 08, 2010, 10:05:54 pm by Jon Weywadt » Logged

Matranaut par excellence Cool
Fairhansen
Sr. Member
****
Posts: 131


« Reply #4 on: September 08, 2010, 10:06:43 pm »

Hej Anders

Jeg har lige læst min police i Alm Brandt  (Jeg har helårs kørsel efter lidt kamp og et tillæg på 500 kr)

Jeg har sendt dig et billede på din mail, af punktet i min forsikring der vedr. din bekymring.
Den må ikke bruges til alm brugskørsel, men hvordan vil de checke om du har taget bilen på arbejde for at lade bateriet op eller andet.
Sådan en speciel bil skal jo også vises til mange mennesker på mange forskellige adresser Grin

Mvh Fairhansen
Logged

Murena 2.2 1982 - Renault Laguna 2012 - BMW K1300R 2013
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3186



WWW
« Reply #5 on: September 08, 2010, 10:28:15 pm »

Hej med jer,

Thisted's indtegningsregler er lidt mindre skarpt formuleret:
http://www.thistedforsikring.dk/Indtegningsregler.568.0.html

"Køretøjet må kun benyttes som hobbykøretøj (som vejledende max. 6.000 km. pr. år) og ikke som dagligt brugskøretøj. Registreringsnummeret på familiens daglige brugsbil skal oplyses. "

Som jeg læser den, så er det faktisk ok at bruge den som "brugskøretøj" en enkelt gang imellem, så længe der kan siges at være "fornøjelse" med i det. Altså: Jeg tog den på arbejde for at vise den til kollegerne og nyde det gode vejr og give den en tur.  Jeg er jo ikke interesseret i at slide min benzinslugende og fine gamle motor på småture rundt i Bagsværd, men selvfølgelig skal børnene da afleveres i skole i den engang imellem.

Der er også GF. Deres betingelser virker også lidt mindre "hårde", men nu må vi se, hvad Thisted siger.

Tak for jeres input. I'll keep you posted!
Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
Fairhansen
Sr. Member
****
Posts: 131


« Reply #6 on: September 14, 2010, 09:26:24 pm »

Hej check lige GF - deres betingelser virker ikke så firkantede. Du skal faktisk bare pille spillometerkablet af efter 6000 km hvert år og de er ligeglad med at din motor er bygget om, hvis jeg har forstået det rigtig.
http://www.gf-forsikring.dk/Ny-kunde/Koretojer/~/media/8A6802A1AC9F4637BA0B6BC41F62213A.ashx

Mvh Fairhansen
Logged

Murena 2.2 1982 - Renault Laguna 2012 - BMW K1300R 2013
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3186



WWW
« Reply #7 on: September 14, 2010, 09:45:15 pm »

GF: "1.2: bilen/motorcyklen anvendes ikke som dagligt befordringsmiddel/brugskøretøj."

Det svarer stortset til betingelserne hos Thisted og Alm Brand. Men jeg vil dog medgive, at de virker lidt mere fleksible...

/Anders
Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
krede
YaBB God
*****
Posts: 1172



« Reply #8 on: September 15, 2010, 06:44:13 am »

Quote
Re: Forsikring
« Reply #7 on: September 14, 2010, 09:45:15 pm »     Reply with quote
GF: "1.2: bilen/motorcyklen anvendes ikke som dagligt befordringsmiddel/brugskøretøj."

Jeg vil umiddelbart sammenligne det med klausulen ved Alm brand om at man SKAL have indregistreret en anden bil også(ikke nødvendigvis hos dem).
Logged
Pages: [1] Print 
« previous next »
Jump to: