| Home  Blogs Help Search Login Register  
« previous next »
Pages: [1] Print
Author Topic: Vinterprojekt  (Read 11087 times)
Moes
Sr. Member
****
Posts: 171



« on: March 03, 2011, 08:38:32 pm »

Hej 
Jeg har gået og arbejdet lidt på et vinterprojekt, som jeg har haft mulighed for, at kunne lave i forbindelse med, at jeg har kunne låne et TIG-værk på mit arbejde. Nu nærmer mit projekt sig enden, og jeg regner med at blive færdig her i weekenden.
     Jeg tænkte derfor, at jeg lige ville dele lidt billeder af min nye hjemmelavede rustfrie udstødning, som næsten er færdig Wink
Den er ikke blevet helt som planlagt, men jeg tror nu nok den skal fungere. Jeg ville oprindeligt have hængt lydpotten i tre gummi-ophæng, og så have et flexrør siddende i bilens længde retning, mellem lydpotten og manifolden, men sådan blev det altså ikke.  Jeg lavede nemlig selve lydpotten først, efter nogen billeder jeg fandt på nettet af en Milltek supersport udstødning til en nyere MGB.  Men da jeg så fik holdt lydpotten på plads under Bagheeraen, kunne jeg godt se at min plan mht. forrøret skulle laves om. Så det er altså endt med at lydpotten sidder monteret ligesom original udstødning.     
       Jeg har fået svejst afgange og beslag på lydpotten, så nu mangler jeg bare at få den afsyret inden den skal monteres Smiley     

vh. Frederik
Logged
Bagheera Lars
Sr. Member
****
Posts: 170



« Reply #1 on: March 04, 2011, 06:59:57 am »

....Flot håndværk Frederik!.......Spøjs facon til en lydpotte! Huh .... Glæder mig til at se, og ikke mindst høre den monteret på Panteren...  Grin

Lars
Logged

M 530 LX 1972, Bagheera 1 S 1976, Rancho 1978
Jon Weywadt
YaBB God
*****
Posts: 1002



« Reply #2 on: March 04, 2011, 01:41:10 pm »

Hej Frederik.

Det ser rigtig flot ud. Den kunne se ud til at få en rigtig god (og måske høj) lyd. Grin

Når jeg ser på dit første billede forstår jeg ikke helt flowet igennem potten. Det sidste billede synes at vise at du har 2 afgangsrør, hvilket også godt kunne ses på det første billede. Men Hvad er formålet med den lille stump rør med skrå ende i højre kammer. Og hvis røret fra forreste venstre side går igennem til midten, hvordan får du så flow til yderkamrene? Huh Huh (Gennem det skråt afskårne rør til højre, men hvad med venstre kammer?) Som det ser ud for mig, så kommer gasserne ind til midterkammeret og går direkte ud gennem afgangsrørene. Det blir højlydt.  Grin

PS, jeg er vild med din svejse hjælm  Cheesy, hvor har du fundet den?
« Last Edit: March 04, 2011, 01:53:25 pm by Jon Weywadt » Logged

Matranaut par excellence Cool
Moes
Sr. Member
****
Posts: 171



« Reply #3 on: March 04, 2011, 03:47:45 pm »

Hej

tak tak
       Ja. faconen er lidt atypisk..  Det var ikke rigtig muligt at lave den oval, med det værktøj jeg havde til rådighed, så den blev firkantet. Jeg havde dog oprindeligt tænkt mig, at valse nogen af hjørnerne runde, men det blev for besværligt.   
       De to yderste kamre er så vidt jeg har forstået en slags resonans eller tryk-kamre, som skulle være med til at holde et mere roligt tryk i udstødningen under accelerationer, hvilket skulle give et bedre flow...   men om det holder i virkeligheder er jeg ikke sikker på.
      Fra indgangs røret i det midterste kammer, til det lille rør med den skrå ende, er der desuden også svejse en rist på, som det mellem de to ydre kamre.
      Det midterste kammer er også fyldt med ståluld, så det burde hjælpe en del på lyden. Men det bliver godt nok lidt spændende, at høre om den kan bruges til noget Wink

svejsehjælmen er en jeg har fået på arbejdet Smiley  det er en Speedglas, den virker meget godt.    
vh. Frederik
« Last Edit: March 04, 2011, 04:04:33 pm by Moes » Logged
Fairhansen
Sr. Member
****
Posts: 131


« Reply #4 on: March 04, 2011, 06:12:31 pm »

Når Jon må spørge på en svejsehjelm Grin så tillader jeg mig lige at spørge om det er en soft coated wheaten terrier der ligger og pynter??

Flot udstødning der nok holder bilens tid ud - og lidt til Grin
Logged

Murena 2.2 1982 - Renault Laguna 2012 - BMW K1300R 2013
Moes
Sr. Member
****
Posts: 171



« Reply #5 on: March 05, 2011, 01:59:46 pm »

Ja.  Det er en Irish soft coated wheaten terrier der ville med på billede. 
Logged
Jon Weywadt
YaBB God
*****
Posts: 1002



« Reply #6 on: March 05, 2011, 10:24:35 pm »

--
      Fra indgangs røret i det midterste kammer, til det lille rør med den skrå ende, er der desuden også svejse en rist på, som det mellem de to ydre kamre.
--

svejsehjælmen er en jeg har fået på arbejdet Smiley  det er en Speedglas, den virker meget godt.    
vh. Frederik
Når du siger rist mellem de 3 yderste kamre, mener du så at det ikke er et rør der forbinder de 2 yderkamre, men derimod et net, eller perforeret rør? Jeg kan godt se at det ikke skinner som de andre, men troede det blot var tilfældigt.

Jeg ville ha troet at tilgangsrøret skulle ha stoppet i venstre kammer, hvor trykbølgen kunne expandere før den bevægede sig gennem midter røret til højre kammer, hvor den så expanderede inden den kom ind i midter kammeret gennem det lille rør med skrå ende. Der ville den ekspandere en tredie gang og givetvis ikke have en ret hurtig trykstigning og dermed lavt lydtryk.

Jeg kan se at den er monteret og spændt på at høre hvordan den lyder.

Jeg er hos Jan i morgen. Det kunne være hyggeligt om du kom forbi med dyret, så vi kunne beundre og høre den, for det ser fan#€% godt ud. Grin Grin Grin
Logged

Matranaut par excellence Cool
Jon Weywadt
YaBB God
*****
Posts: 1002



« Reply #7 on: March 10, 2011, 09:08:17 am »

Hej Frederik.

Jan gjorde mig opmærksom på at du nok ikke har plader på dyret endnu. Er det rigtigt?

Men fortæl, hvordan lyder den ?

Mvh.
Jon
« Last Edit: March 10, 2011, 02:39:38 pm by Jon Weywadt » Logged

Matranaut par excellence Cool
Moes
Sr. Member
****
Posts: 171



« Reply #8 on: March 10, 2011, 09:34:25 am »

Hej Jon

Nej det er rigtig nok, jeg har ikke fået plader på den endnu. For jeg håber jo på at de nye regler mht. historiske nummerplader træder i kraft her den første april, og jeg vil meget gerne undgå, at der skal eu-plader på den, for det vil ikke ligefrem pynte.
       Jeg har ikke haft den startet op endnu, efter jeg har sat den nye udstødning på, for jeg opdagede lige et par små ting jeg kunne ordne, nu jeg alligevel havde løftet den op. Men jeg får da lige startet den op her i weekenden Wink

mvh. Frederik   
Logged
Jon Weywadt
YaBB God
*****
Posts: 1002



« Reply #9 on: March 12, 2011, 04:23:32 pm »

Hej Jon
-----
Men jeg får da lige startet den op her i weekenden Wink

mvh. Frederik   
Hej Frederik.
Det er weekend  Wink Min nysgerrighed er uudholdelig.  Grin
Hvordan lyder den? Post et lydklip på Ytube eller vedhæft her, hvis det er muligt
Logged

Matranaut par excellence Cool
Moes
Sr. Member
****
Posts: 171



« Reply #10 on: March 20, 2011, 05:56:44 pm »

Hej

Endelig fik jeg liv i den. Den har ikke været startet siden engang i efteråret, og uheldigvis havde den lige præcis kørt på de sidste dampe,  sidst jeg havde den startet. Så der skulle lige lidt ekstra kærlighed (og et ekstra batteri) til før den ville starte.
    Udstødningen kan godt høres Wink jeg synes dog det er i overkanten. Det lyder super fedt ved lidt højere omdrejninger, men det er for meget Undecided men jeg har allerede en idé til lidt ændringer, som nok vil hjælpe på det.
    Det var rart endelig at få liv i den. Nu skal jeg jo også snart til syn, jeg tror det bliver omkring påskeferien, og så vil jeg nok lige have den originale udstødning på.

venlig hilsen Frederik           
Logged
krede
YaBB God
*****
Posts: 1172



« Reply #11 on: March 30, 2011, 09:02:03 am »

Du er godt nok skrap til at lave sagerne Frederik!... jeg er meget imponeret over hvor langt du er med din bil, hvor godt det er blevet og at du har holdt på så lang tid! Smiley

Hvad med at fylde noget af det her i potten ?:

http://www.cbsonline.co.uk/product/LOOSE_STRANDED_SILENCER_WADDING_SWADBAG

Logged
Pages: [1] Print 
« previous next »
Jump to: