| Home  Blogs Help Search Login Register  
« previous next »
Pages: [1] Print
Author Topic: Tænde tågelygter....???  (Read 14205 times)
flew
Jr. Member
**
Posts: 39


« on: November 18, 2007, 01:15:50 pm »

Hvordan pokker tænder man tågelygterne foran??? Jeg kan få dem til at tænde, hvis jeg holder lygtearmen aktiveret. Men de forbliver ikke tændte hvis jeg slipper armen??
Logged
krede
YaBB God
*****
Posts: 1172



« Reply #1 on: November 18, 2007, 01:24:42 pm »

He he.. jeg bøvlede også med mine i starten.. riggede dem godt nok hurtigt til som kørelys så jeg har ikke tænkt på det siden.
Er det ikke noget med at viplygterne skal være oppe før de tænder?
Logged
Matra_Hans
YaBB God
*****
Posts: 659


Owner of Bagheera, Rancho, Murena & Espace


« Reply #2 on: November 18, 2007, 04:59:39 pm »

Hej
På en Murena er det fjernprojektører ikke tågelygter, så når du "holder lygtearmen aktiveret" så bruger du overhalingsblinket!

Bruger du dem som kørerlys så bliver du nok nød til at give syns manden en forklaring hvis ellers han er vågen.

Hans
Logged
krede
YaBB God
*****
Posts: 1172



« Reply #3 on: November 18, 2007, 05:43:34 pm »

Quote
Bruger du dem som kørerlys så bliver du nok nød til at give syns manden en forklaring hvis ellers han er vågen
Er de for skarpe? eller der det noget med at lygterne skal være mere end 45 cm over kørebanen (eller ngoet i den stil)?
Logged
Matra_Hans
YaBB God
*****
Posts: 659


Owner of Bagheera, Rancho, Murena & Espace


« Reply #4 on: November 18, 2007, 07:17:00 pm »

Jeg mener ikke at du må bruge fjernprojektører til kørerlys, de er for skarpe. Men måske hvis lygterne lyser ned i vejen kan de accepteres.
Minimums højden er 25 cm til underkandten af lygten så her er der ingen problemer.

Da jeg selv gerne vil kunne kunne bruge fjernprojektørene til at blinke med (når jeg vil have folk til at flytte sig), har et ekstra sæt lygter til kørelys.  Afstenden til underkandten af disse er er 23 cm. Jeg har været nød til at afmontere lygterne et par dage og stille til omsyn. Men det var da det stadig var Statens Bilinspektion.

Nu hvor jeg har tænkt lidt over sagen, så mener jeg faktisk at der er en trykknap til venstre for instrumenterne nederst i rækken, som kan tænde fjernprojektørene, når det langelys er tændt.

Hans



Logged
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3186



WWW
« Reply #5 on: November 18, 2007, 09:48:43 pm »

Nu hvor jeg har tænkt lidt over sagen, så mener jeg faktisk at der er en trykknap til venstre for instrumenterne nederst i rækken, som kan tænde fjernprojektørene, når det langelys er tændt.

Godt husket, ja det er rigtigt.

Der sidder kun 55W pærer i projektørerne så jeg kan ikke forestille mig at det giver problemer at bruge dem som kørelys til om dagen.

Og dog... sidste og eneste gang jeg har været til syn brokkede han sig over at de ikke virkede rigtigt, for han troede at det var tågelygter, men jeg viste ham instruktionsbogen som slog fast at det var det ikke, og så sagde han ikke mere.

Jeg bruger mine som kørelys, manuelt aktiveret.

Det kan lade sig gøre fordi Roy have lavet en lille modifikation ved mit sikringsprint og flyttet en ledning så projektørerne kan aktiveres sammen med positionslyset. De slukker så når det korte lys kommer på, men tænder igen når jeg sætter langt lys på.

Det virker fint.

- Anders
Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
Matra_Hans
YaBB God
*****
Posts: 659


Owner of Bagheera, Rancho, Murena & Espace


« Reply #6 on: November 19, 2007, 07:50:17 am »

Hvis fjernprojektørene er indstillet rigtigt, dvs så de lyser vandret og der med kan bruges som fjernprojektører, svarer det til at bruge det langelys som kørerlys. Den går ikke.
Men hvis lygterne vippes, så de lyser ned i vejen, må det være OK. Lars gør det samme på sin Bagheera.

mvh Hans.

PS Det er ikke lovligt i DK at bruge pærer, der er kraftigere end 55 watt


Logged
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3186



WWW
« Reply #7 on: November 19, 2007, 09:04:11 am »

Hvis fjernprojektørene er indstillet rigtigt, dvs så de lyser vandret og der med kan bruges som fjernprojektører, svarer det til at bruge det langelys som kørerlys. Den går ikke.
Men hvis lygterne vippes, så de lyser ned i vejen, må det være OK. Lars gør det samme på sin Bagheera.

mvh Hans.

PS Det er ikke lovligt i DK at bruge pærer, der er kraftigere end 55 watt

Hmm, det kan være jeg skal tjekke dem om de dykker rigtigt.
Nej man må ikke bruge mere end 55W og det er i øvrigt en rigtig dårlig ide at sætte 100W'ere i de lamper, for den lille tynde bane på sikringsprintet til projektørerne kan knap nok bære de 10A de trækker i normal brug!
Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
krede
YaBB God
*****
Posts: 1172



« Reply #8 on: November 19, 2007, 09:51:59 am »

Nu Hans han nævner det, så var der faktisk en held del folk der blinkedeaf mig i starten... derfor stillede jeg begge lygter så de peger godt ned.... siden da har det ikek været noget. 
Logged
Oskar
Sr. Member
****
Posts: 285



« Reply #9 on: February 21, 2008, 07:09:01 pm »

jag kan inte få mina dimljus att fungera. Funkar bara när jag håller in ljusknappen.

Jag har löddat på kretskortet enligt instruktion på hemsidan  Huh
Logged

peugeot 205 gti
murena 1.6
Pages: [1] Print 
« previous next »
Jump to: