| Home  Blogs Help Search Login Register  
« previous next »
Pages: 1 [2] Print
Author Topic: Skarpt posionslys?  (Read 30517 times)
Jon Weywadt
YaBB God
*****
Posts: 1002



« Reply #15 on: April 16, 2009, 07:53:11 pm »

Åh nej, ikke A-ordet! Grin
Skal du så også have juletræskæde i bagruden? Det ser altså rædderligt ud efter min mening!
It is a four-letter word, isn't it?  Wink
Min ven Jan har nogle ekstremt kraftige enkelte dioder. Det er muligt at man kan nøjes med et par stykker af dem. Hele formålet er at holde frøøjnene nede. Jan's søn Peter siger at det 'koster' 25 kmt i toppen (205 til 180) at køre med "åbne øjne". Hvor han har det fra vil han ikke ud med. Grin
Logged

Matranaut par excellence Cool
Jon Weywadt
YaBB God
*****
Posts: 1002



« Reply #16 on: April 16, 2009, 07:58:21 pm »

går det att köra med LED i de små positionsljusen?  Anders, biltema har några, jag vet jag svär mycket, som kanske går använda?
Peter har modificeret 2 stk. 12V GU10 så de passer ind i positions lygterne. Han knuste glasset helt, så kun printet med dioder og benene var tilbage. Det er nødvendigt da der ikke er plads til glasset. Det ser fint ud, men giver kun lys nok til positionslys.

Rettelse. Jan fortæller at GU10 er kraftige nok til kørelys. De er selvfølgelig ikke godkendte.
« Last Edit: April 22, 2009, 08:40:53 am by Jon Weywadt » Logged

Matranaut par excellence Cool
RazorbackNOR
Sr. Member
****
Posts: 494



« Reply #17 on: April 18, 2009, 12:41:07 am »

Er der ikke mulighet for at bytte ut hele lyset nede med noe der kan bruke H4 pærer?
Logged

2010 Mazda 3 1,6  Diesel Gunmetal Blue
1983 Matra Murena 2.2 Platine
50cc Pocketbike
IPSC shooter
Fairhansen
Guest
« Reply #18 on: April 28, 2009, 10:33:46 pm »

Så er jeg med i "klubben" af Matraer der bruger overhalingslyset som kørerlys - det ser godt ud med klapperne ned og man bliver set  Smiley
Nyt spørgsmål til de kloge - jeg har lige kørt i mørke og brugte klaplygterne men så er alle 4 lys tændt - er det også sådan på jeres Huh

 Mvh FairHansen
Logged
Jon Weywadt
YaBB God
*****
Posts: 1002



« Reply #19 on: April 30, 2009, 09:27:32 am »

Så er jeg med i "klubben" af Matraer der bruger overhalingslyset som kørerlys - det ser godt ud med klapperne ned og man bliver set  Smiley
Nyt spørgsmål til de kloge - jeg har lige kørt i mørke og brugte klaplygterne men så er alle 4 lys tændt - er det også sådan på jeres Huh

 Mvh FairHansen
Med overhalingslyset mener du fjernprojektørerne som sidder ved siden af positions-/blinklyset?

Med frøøjnene oppe og lyskontakten drejet 2 klik, så tændes fjernlyset i frøøjnene hvis du drejer lysarmen ned. Hvis du samtidig har trykket på den nederste trykknap til venstre på instrumentbrættet (den med fjernlyssymbolet) så lyser alle fire lygter. Hvis du skifter til nærlys, så slukker fjernprojektørerne også. Man kan ikke køre med nærlys og samtidig have fjernprojektørene tændte. De kan så kun aktiveres som overhalingsblink. Med mindre du modificerer kredsløbene.

På min Murena er der installeret en trykknap, som klapper frøøjnene op og tænder for dem, som kørelys. Det uden at der er tændt for andet lys. Det er lovligt til kørsel om dagen, man skal bare huske at dreje lyskontakten for at få baglygterne tændt når det bliver mørkt.

Jeg har tænkt mig at modificere kredsløbet yderligere, så kørelyset tændes når tændingen slås til. Men jeg har også tænkt mig at sætte LED lygter på som kørelys, så jeg slipper for at have frøøjnene oppe altid.
« Last Edit: May 06, 2009, 03:14:52 pm by Jon Weywadt » Logged

Matranaut par excellence Cool
Lennart Sorth
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 831



WWW
« Reply #20 on: May 04, 2009, 07:09:03 pm »

Hvis du skifter til nærlys, så slukker fjernprojektørerne også. Man kan ikke køre med nærlys og samtidig have fjernprojektørene tændte.

Det kan lade sig gøre - og jeg ved at Roy Gillard har en opskrift.

Visse biler har imidlertid altid kunnet dette - bl.a. min egen.  Jeg er blevet fortalt at de oprindelig belgiske biler havde denne modifikation - samt glas indsat i acrylet foran projektørerne:
      http://www.matrasport.dk/Gallery1/Events/20020814_photosession/Med/p8140077.html

På min bil skal der blot være positionslys på, så kan jeg med nederste knap på instrumentpanelet tænde og slukke for projektørerne - helt uafhængigt af om jeg har nær/fjernlys eller overhalingslblink på.

Det betyder jo så at overhalingsblinket ingen funktion har, hvis projektørerne allerede er tændt, hvilket er årsagen til at jeg har tænkt på løsningen med serie/parallel forbindelse eller thyristor styringer.

At montere helt separat kørelys som skjulte LED'er i en af de eksisterende lygter er en anden smart løsning, hvis det ser ordentligt ud.

/Lennart
Logged

Lennart.Sorth@matrasport.dk
Murena 1983 1.9i silver // Honda e '20 Charge Yellow  // VW Polo '22 1.0 tsi silver//
jeko
Newbie
*
Posts: 18


« Reply #21 on: May 05, 2009, 10:44:38 pm »

Jeg har monteret LED lys på min bil. De er 150 mm brede og 22mm høje og kan lige sidde over blink og positionslyset (se billeder).
Det er et kineser produkt som jeg har købt hos Matronics i sønderjylland (Bylderup Bov) for ca. 600 kr.
De bliver fødet fra tændingsstrømmen, gennem et relæ, der afbryder når positionslyset tændes.
Der er selvfølgelig kun kørelys foran, hvilket dog er i overensstemmelse med lovgivningen.
Forbruget er meget lille, kun omkring 100mA.

Mvh
Jeko
Logged
Lennart Sorth
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 831



WWW
« Reply #22 on: May 06, 2009, 12:38:01 am »

Det ser da nydeligt ud Jesper.  hmm.

ps: Jeg har iøvrigt resamplet billederne så de ikke er så store - så selvom der står 2304x1728 pixels er de altså pænt mindre.

/Lennart
Logged

Lennart.Sorth@matrasport.dk
Murena 1983 1.9i silver // Honda e '20 Charge Yellow  // VW Polo '22 1.0 tsi silver//
Jon Weywadt
YaBB God
*****
Posts: 1002



« Reply #23 on: May 06, 2009, 03:25:53 pm »

Jeg har monteret LED lys på min bil.
Mvh
Jeko
Hej Jesper. Hvordan har foden det? Kan du snart køre bil igen?  Cool

Dine LED lygter ser godt ud. Jeg kiggede hos Matronics og så at de også sælger en 5W/21W LED pære. Jeg tænkte på at modificere fatningen i på positionslygten, så den kunne tage denne pære. Så bevarer jeg positionslyset. Men har du nogen ide om hvor varme de bliver? De skulle jo nødig smelte glasset. Wink

Er der nogen af jer derude som har en ekstra glasindsats til fjernlygterne, som de er villige til at sælge eller skille sig af med?
Logged

Matranaut par excellence Cool
jeko
Newbie
*
Posts: 18


« Reply #24 on: May 06, 2009, 09:14:35 pm »

Foden har det bedre, og jeg kan køre bil igen.
Da jeg købte min bil, havde tidligere ejer monteret 21 W pære i positionslygterne. Dette kan man se på glassene, for de er smeltet på indersiden, så denne løsning er nok ikke så god en ide.

Mvh
Jeko
Logged
Jon Weywadt
YaBB God
*****
Posts: 1002



« Reply #25 on: May 08, 2009, 10:54:36 am »

Foden har det bedre, og jeg kan køre bil igen.
Da jeg købte min bil, havde tidligere ejer monteret 21 W pære i positionslygterne. Dette kan man se på glassene, for de er smeltet på indersiden, så denne løsning er nok ikke så god en ide.

Mvh
Jeko
Godt at høre at foden har det bedre.
Var det en almindelig 21W pære som sad i din bil? Jeg havde tænkt mig måske at bruge den 5W/21W LED pære som Matronics sælger. Den afgiver helt sikkert ikke så meget varme, så måske det kan gå.
Logged

Matranaut par excellence Cool
Oskar
Sr. Member
****
Posts: 285



« Reply #26 on: May 08, 2009, 06:55:38 pm »

sådan fast vit?
http://tillbilen.com/show_product.asp?artnr=SLEDXK6&ref=%2Fshow%5Fcat%2Easp%3Fcat%5Fid%3D188%26head%5Fid%3D36&cat_id=188

vad heer fattningen i positionsljusen,  W5W/T10 ?
« Last Edit: May 08, 2009, 06:58:05 pm by Oskar » Logged

peugeot 205 gti
murena 1.6
KiJa
Sr. Member
****
Posts: 116



« Reply #27 on: August 02, 2009, 09:22:20 pm »

Synes "Jekos" ide med led-lygter var en god ide, jeg gik over til synshallen som er nabo til mit arbejde, og her siger de at det ikke er nok med kun lys foran. Den eneste fravigelse fra "normalt lys" og kørelys, er at nummerplade lys og instrument lys ikke behøver at virke. Til gengæld må man godt bruge tågelygter som kørekys. Dette var han inde og slå op, så det skulle være de sidste nye bestemmelser.

Kim
Logged
Fairhansen
Sr. Member
****
Posts: 131


« Reply #28 on: October 17, 2010, 05:03:20 pm »

Læst over 5000 gange - der må være andre end Matra folk der bliver sendt på denne side evt via goggle.

Tiden er moden til at indkøbe sidste nye skrig i led pære - 
http://www.matronics.dk/Kategori/Biler/Lygter-og-Paerer/12V-LED-Paerer/BA15D
- er der nogen der ved om det er en BAY15 fatning i en Murena?

Jeg er selvfølgelig åben for advarsler og gode råd før jeg bruger 2 x 169 kr på et par pærere Smiley men jeg er træt af at når jeg glemmer at slukke lyset (overhalingslyset i kofangeren) så flyver al strømmen ud af batteriet (flinke mennesker skubbede mig i gang ved Randers regnskov i går Grin)

VH Henrik Hansen
Logged

Murena 2.2 1982 - Renault Laguna 2012 - BMW K1300R 2013
Matra_Hans
YaBB God
*****
Posts: 659


Owner of Bagheera, Rancho, Murena & Espace


« Reply #29 on: October 18, 2010, 09:35:59 am »

Hej Henrik.
Første trin må vel være, at du laver noget kørelys automatik, således at kørelyses tændes og slukkes automatisk.
Alternativt fortsat tænde lyset manuelt men monterer en bibber som giver lyd når lyses er tændt og døren åbnes.

mvh Hans
Logged
Pages: 1 [2] Print 
« previous next »
Jump to: