| Home  Blogs Help Search Login Register  
« previous next »
Pages: [1] Print
Author Topic: Fast strøm til starter..  (Read 12033 times)
flew
Jr. Member
**
Posts: 39


« on: April 10, 2009, 09:26:16 pm »

MIn starter får ikke fast strøm, men får aktiveringsstrøm..

Forstår bare ikke hvordan sådan et kable ikke fungere, der er jo ingen sikringer eller noget. Kan det være forbindelsen på plus-pole den er gal med...

Ellers hvad siger de kloge....  Grin

Skal jo gerne have den ud at køre hurtigst muligt.....
(har også forsøgt at stille spørgsmålet i murena-forumet)
Logged
Matra_Hans
YaBB God
*****
Posts: 659


Owner of Bagheera, Rancho, Murena & Espace


« Reply #1 on: April 11, 2009, 10:26:09 am »

Hej
Du må mene det kraftige kabel der går fra batteri til starter.

Du må have fat i et multimeter,
så du kan måle om der er forbindelse igenem kablet,
om der er forbindelse fra batteripol til kabel,
om der er spænding i enderne af kablet
og om der er forbindelse fra kabel til starter
Der kan ikke være mange muligheder for at det kan gå galt!

Hans
Logged
krede
YaBB God
*****
Posts: 1172



« Reply #2 on: April 11, 2009, 01:08:16 pm »

Det lyder godt nok mærkeligt!.. er der strøm på resten af bilen?
Der burde stå strøm på starteren konstant... det eneste jeg kan se kunne være galt er at det tykke kabel skulle være gået til... hvilket jo ikke lyder særligt sandsynligt

Logged
flew
Jr. Member
**
Posts: 39


« Reply #3 on: April 11, 2009, 02:02:27 pm »

I har begge ret, det ikke burde være kablet....

Resten af elektronikken virker inde i bilen..

Men jeg har prøvet med en prøve lampe at måle ved enden (af den tykke) og med stel på gearkassen. Den lyste ikke...
Starten på kablet sidder jo fast i selve batteripolen, så burde den ikke have forbindelse?Huh (har efterspændt begge batteripoler)

Har enddag prøvet at sætte startekabler direkte på starteren og stel på gearkassen, og den kan lige dreje rundt et par gange...  Og startkablerne bliver pænt varme...
Troede den ville spinde vildt rundt...Huh

Den tykke ledning skulle jo komme direkte fra batteriet, men forstår ikke hvorfor den ikke giver noget.. Den er bare lidt svær at følge fra motorrummet og frem...

Den lille som giver aktiveringsstømmen fra tændingen virker fint.. Den klikker når jeg prøver at starte bilen, men det er også det eneste der klikker...(når jeg ikke har startkabler på)

« Last Edit: April 11, 2009, 02:05:03 pm by flew » Logged
krede
YaBB God
*****
Posts: 1172



« Reply #4 on: April 11, 2009, 02:19:17 pm »

Svært lige at vurdere uden at have fingrene i det selv.. men prøv at trække en ledning fra batteri minus om til motorrummet, og brug den som stel i stedet. Så får du 100% vished om fast plus til starteren er ok.
Bagefter kan du så "ohme" fra motorens (starterens) stel til batteri minus og checke at der ikke er en løs forbindelse her... dårlig stel er jo en klassisk elfejl 
Logged
flew
Jr. Member
**
Posts: 39


« Reply #5 on: April 11, 2009, 02:29:07 pm »

hvor sidder stel forbindelse til gearkassen/motoren..??
Logged
krede
YaBB God
*****
Posts: 1172



« Reply #6 on: April 11, 2009, 02:31:12 pm »

Kan jeg faktisk ikke lige huske.. men du burde kunne måle forbindelse fra motorblokken til batteriets minus pol.
Logged
flew
Jr. Member
**
Posts: 39


« Reply #7 on: April 11, 2009, 02:37:11 pm »

skal jeg nok Cheesy men tror bare ikke på den stel fejl, men man skal jo aldrig sige aldrig med sådan biler...
Logged
krede
YaBB God
*****
Posts: 1172



« Reply #8 on: April 11, 2009, 02:41:33 pm »

Du kan jo også måle den store plus ledning igennem.. .. og hvis alt andet ser ud til at være ok kan du lige sætte strøm til starteren mens den er afmonteret for at checke at det ikke er den der er noget galt med...
Logged
flew
Jr. Member
**
Posts: 39


« Reply #9 on: April 11, 2009, 02:45:35 pm »

det sidste har jeg allerede gjordt.. Den virker... Smiley
Logged
Lennart Sorth
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 831



WWW
« Reply #10 on: April 13, 2009, 08:22:45 pm »

skal jeg nok Cheesy men tror bare ikke på den stel fejl, men man skal jo aldrig sige aldrig med sådan biler...
Dårlig stel forbindelse er en ganske typisk fejl på Murenaen, og det giver anledning til mange spøjse fejl.

Der plejer at sidde et bredt flettet kabel - vistnok fra differentialet til chassiet (det gælder muligvis
kun 1.6'eren. Jeg har ikke lige en orginal Murena at kigge på Smiley  )

/Lennart
« Last Edit: April 16, 2009, 01:29:53 am by Lennart Sorth » Logged

Lennart.Sorth@matrasport.dk
Murena 1983 1.9i silver // Honda e '20 Charge Yellow  // VW Polo '22 1.0 tsi silver//
Anders Dinsen
Administrator
YaBB God
*****
Posts: 3183



WWW
« Reply #11 on: April 14, 2009, 12:21:03 am »

skal jeg nok Cheesy men tror bare ikke på den stel fejl, men man skal jo aldrig sige aldrig med sådan biler...
Dårlig stel forbindelse er en ganske typisk fejl på Murenaen, og det giver anledning til mange spøjse fejl.

Nemlig, og det er heller ikke unormalt at hovedkablet knækker. Så skal det skiftes. I øvrigt er det også forbindelsen fra generatoren til batteriet.

/Anders
Logged

1982 Talbot Matra Murena 2.2 prep 142
2017 BMW i3 "Charged Professional" 94Ah

Used to own:
2001 Renault Matra Grand Espace "The Race" V6 24v
1997 Renault Matra Espace 2.0 8V
1987 Renault Matra Espace J11 2.2
Pages: [1] Print 
« previous next »
Jump to: